• Bling1975

När började era barn sova hela nätter?

1. Alla barn är olika så inget konstigt. Att vakna när du kommer och "stör" är inget konstigt. Man kan så klart försöka fasa ut flaskan där och bara ge vatten för tändernas skull, men jag skulle inte ha panik för det ännu. Att vakna vid 05.00 är inte heller en konstig tid för ett barn att se som morgon. Har vänner vars barn alltid gör morgon runt 05.15, den äldsta är nu 4 år.

2. Från 4 månader så blev hennes normalnatt att sova hela natten. Men sedan har det givetvis varit nätter då det har varit mardrömmar, förkylningar eller andra orsaker som har stört nattsömnen i perioder.

När det är morgon har också varierat från 05.30 till 09.00 under tiden. Nu är hon 18 månader och vaknar oftast 06.30. Har inte jag kommit och lagt mig vid midnatt vaknar hon oftast också och "letar" efter mig.

Det enda vi gjorde var att samsova och att hon fick ersättning, delvis från födseln och enbart från ca 3 månader då amningen havererade helt efter en infektion. Hon började även ta nappen runt den åldern. Jag tror att det är vanligare att barn som ammas vaknar och vill amma, både för tröst (som napp) och hunger.

Svar på tråden När började era barn sova hela nätter?