"Leka familj"?
Jag känner att jag kanske behöver lite input i hur jag ska förhålla mig i en situation i vår familj.
Jag lever ihop med en man som har ett barn sedan tidigare (7 år) och så har vi två gemensamma. Sambons barn har haft en period med osäkerhet och otrygghet mest pga biomammans röriga liv och vi börjar precis hitta tillbaka till en fungerande vardag efter att ha ändrat umgänget från vv till vh (h*n är hos mamman ungefär varannan helg). Jag har lagt ner väldigt mycket tid, möda och tankar i situationen, bla sköter jag lämning/hämtning helt och hållet, spenderar många timmar dagligen med barnet och pratar och lyssnar.
När det var som rörigast träffades min sambo och hans ex tillsammans med barnet vid ett tillfälle och fikade för att prata om allting och försöka få reda på mer vad som var roten till den största oron. Nu, när h*n mår mycket bättre uttrycker barnet en önskan om att de ska träffas igen,bara de tre, och fika. Förra gången de hade träffats på det viset hade h*n tydligen sagt till min sambo att h*n ville att de (min sambo och biomamman) skulle vara tillsammans igen. Dock hade h*n samtidigt sagt att h*n tycker mycket om mig och inte vill att jag ska flytta.
Jag förstår att det är mysigt för barnet att sitta och "leka familj" med sina föräldrar men känner dels att det ger barnet fel signaler om hur barnets familj ser ut och dels gör det att jag känner mig lite otacksamt behandlad med tanke på att det i princip är jag som har lagt ner det största jobbet på att få h*n trygg igen.
Det känns lite som att det är fint att jag vänder ut och in på mig själv för att skapa en trygg punkt i barnets liv men nu när allt äntligen flyter på igen så ska det mysfikas med föräldrarna och låtsas som om det inte är mammans fel att h*n mådde dåligt från början.