3åring som kanske har NPF, behöver råd.
Jag har en nybliven 3åring som alltid sovit dåligt och haft problem med intryck. Han är multiallergisk också så det har man trott varit orsaken till allt. Jag har varit tveksam.
Men nu är han 3år och jag ser mer och mer saker, sömnen funkar dåligt utan medicin han har ätit tavegyl tidigare som dämpat honom, troligen både motoriskt och psykiskt. Men nu tillverkas den inte och vi står utan altenrnativ.
Pappan har svår AS och adhd och jag har en lättare adhd, vi fick bägge diagnoser i vuxen ålder, pappan efter att sonen föddes. Men ärftligheten är ju stor.
Sonens största problem förutom sömnen är att han inte fixar röriga miljöer och när saker händer som han inte hänger med på men jag jobbar stenhårt med att förbereda så den biten går bra. Röriga miljöer däremot funkar inte alls.
Igår var vi på 2 öppna förskolor, går i 2 små fasta grupper och det har funkat bra, men nu på andra stälet har de tagit in fler barn, var 3-4 förut nu 10st och flera som är 3-6år. Så mer "kaos" än förut.
På första stället igår så fick barnen springa runt och leka i en lekhall, gick bra till en början sen låste sig sonen totalt och hoppade på en personal och drog i kläderna mm. Han reagerade inte på tillsägelse och de andra såg att han gick in i sig och låste sig. Efter det så gick han till dörren och började rycka i den och sa "mamma jag vill gå hem". Så vi gick ut därifrån.
På andra stället så var det ok tills sångsamlingen, de andra barnen kunde växla från kaos till att sitta still men inte sonen. Han hoppade runt och knuffade 2 barn och sen även ett litet barn som flög och landade på ansiktet.
Är inte första gången och personalen där såg också hur sonen låste sig och ville vara med och sjunga men fixade det inte. Lät honom vara kvar i sångrumet när de andra tog på sig för att gå hem men då hoppade han på det lilla barnet som var det enda som var kvar där. Så jag tog honom därifrån också till soffan för att läsa en saga.
Då lugnade han ner sig.
Bup får vi inte komma till och bvc-psykologen avfärdade allt npf på första mötet utan att träffa sonen, på andra samtalet så sa hon att det kanske kan vara något framförallt med sömnbiten, ska ha 3;e mötet på tisdag. Vet inte vad jag ska göra. Förskolan ser saker, han har börjat på ny avdelning och där stöttar de och jobbar aktivt med honom så det känns kanon.
Hemma går det oftast bra, är bara jag och sonen som bor hemma, pappan bor i egen lägenhet, så jag kan anpassa saker mycket. På resor när vi är själva går det också oftast bra men när andra är med så är det värre.
Han vill så gärna vara med och sjunga, han älskar sångsamlingar men fixar inte att man lekt och busat och sen ska sitta "still" och sjunga. Ibland går det superbra men det är när det är lungt innan också, men 10 barn så blir det ju inte det lugnet.
Jag framförallt behöver dessa stunder för att komma ut och prata med andra, men sonen gillar det också.
Finns det något jag kan göra för att hjälpa honom, tänkte främst med övergång från lek till sångsamling.
Är det galet att försöka avbryta leken tidigare för honom och läsa saga och be de vuxna göra ordning i sångrumet så det inte är kuddar överallt, att man städar där och ringen är klar så alla sätter sig. Nu så busas det mycket där inne medans det städas.
Går det att hindra hyperskutten och impulserna att slåss och knuffas? Han är världens goaste och omtänksammaste barn annars, men slåss när han har allergireaktion eller det blir för mycket intryck.
Någon som har tips? Är så slut nu och bröt ihop igår på öppna förskolan när han knuffat det 3:e barnet på 10min.