• Anonym (abc)

Känner mig så maktlös

Om det bara handlar om saker som att hon inte vill att du skyltar med er familjelycka så tycker jag faktiskt hon har rätt.
    Har du inget annat att berätta? Något som faktiskt kan anses knäppt från mammans sida. 

• Anonym (abc)

Men snälla TS - om ni inte ens har råd med ett juridiskt ombud - varför i all sin dar är du då gravid igen?
    Omprioritera för barnens skull. (Nu menar jag inte abort, men det kanske finns annat ni kan dra in på eller sälja av)

Sen nämner du att exet har ett antal krav, men du har bara nämnt kravet som avser att du inte bör vara i trädgården vid hämtning/lämning (vilket för övrigt borde vara avtalat sen tidigare hur dags samt att det inte ska behöva ta mer än några minuter = inte särskilt konstigt att kunna "bjuda" på det).

Om din sambo ställer sig upp i tingsrätten och hävdar din rätt att vara i trädgården under hämtning/lämning så är det till er nackdel. Om han däremot säger att ni tillmötesgår exet för att ni förstår att det kan vara provocerande så framstår ni i mycket bättre dager. 
    Det är just därför ni behöver ett ombud. Hen kan vägleda er och få er att inse vilka strider ni ska ta.     

• Anonym (abc)
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-10-10 10:28:36 följande:
    ABC: Min sambo hade skulder innan vi träffades. Allt fungerar bra med avtal gällande lån osv. Han har fast jobb och därav måste han stå för advokaten själv. Exet får juridisk rättshjälp pga av att hon går på socialbidrag. Inga konstigheter det är så systemet fungerar! Vi har omprioroterat så mkt det går, men ett kostnadsförslag från en jurist vart mkt pengar ändå. Som tyvärr inte finns. Att vi ska ha barn igen har väl ingenting att göra med deras vårdnadstvist!!? Då jag redan var gravid då ansökan kom. Som jag skrev i inlägget förut och som andra även kommenterat så måste jag kunna vistas på min egen tomt. Det är hon som har problem med mig och Hon måste släppa taget om sitt ex och se till barnens bästa. Ibland jobbar min sambo ( han har jour) då är jag sj med barnen då hämtning sker, ska jag då "gömma" mig inomhus å lämna barnen själva. Då skulle jag få skit för det ist (vilket redan har hänt). Exet håller oftast inte tiderna som bestämts av familjerätten utan är ofta sen eller tidig. Min sambo tänker inte strida för att jag ska få vistas i trädgården, det gör jag som jag vill. I rätten så ska det handla om vårdnad/umgänge från hans sida. Det är hon som vill strida för att jag inte ska vara delaktig i barnens liv på så sätt att min sambo måste byta jobb så att han alltid är hemma när barnen hämtas/lämnas. Detta går inte och han har bytt tider på jobbet så gott det går. Vill tillägga att exets egna advokat har själv bett henne att inte bråka vid hämtning/lämning då hon vägrade lämna våran tomt på 1 timme å socialtjänsjouren fick komma hem till oss och prata med henne!

Äntligen skriver du lite mer om vad som hänt.

Bemöt varje enskilt krav från henne på ett sansat sätt.
    Jag förutsätter t ex att din sambo inte är borta över natt när du har barnen (alltså när de ska lämnas/hämtas). Om han är det så kan hon ju ha barnen extra tid för det är ju i huvudsak föräldrarna som barnen ska umgås med.

Jag kan förstå mamman som alltså går hemma hela dagarna att det känns konstigt att behöva lämna ifrån sig sina barn till en person som inte är barnens släkting ens och som, ärligt talat, kan försvinna ur deras liv vilken dag som helst. (Inte för att jag tror att du kommer lämna din sambo, men du har ju möjlighet och då kommer du kanske aldrig mer träffa dessa barn)

Det ni måste koncentrera er på är hur ni löser detta på bästa sätt för barnen.    Det är inte alltid vv är det bästa. Det finns många andra umgängesformer.   
Svar på tråden Känner mig så maktlös