• BioBonus

Känner mig så maktlös

Ni är inte ett dugg maktlösa, men ni låter henne ha makten. 

Sätt ner foten. Hon kan inte tala om för dig att du inte får vistas i din egen trädgård. Det var det dummaste jag har hört. I hennes trädgård har hon en del att säga till om, men knappast i din...

Låt henne gå till TR då, med sina oresonliga krav. Låt henne bli utskämd. Vad ska hon säga? Att det inte är bra för barnen att du är ute i trädgården med deras halvsyskon när hon hämtar för att....? Skulle gärna vilja höra det svaret och höra henne förklara sig när hon blir ifrågasatt om huruvida hon är allvarlig eller inte.

Låt inte hennes dumheter styra ert liv. Bestäm hur NI vill ha ER familj. Vill du vara delaktig i ditt barns syskons liv, så ska du vara det. Hon styr bara så länge ni tillåter det.

Säg till din sambo att omgående anlita ett ombud, och meddela mamman att hädanefter går all kommunikation i frågan genom honom/henne. Då har hon inget för att springa till Familjerätten och gnälla om idiotsäker.

Lycka till. Och andas. Jag vet av egen erfarenhet att en del galenskap faktiskt, inte bara går att sätta stopp för i stunden, utan faktiskt eliminera helt om man bara står stilla och stark och inte ger med sig! 

• BioBonus
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-10-09 16:14:27 följande:

BIOBONUS: du har rätt i det du skriver, håller med helt och hållet, men min sambo har inte råd med ett juridiskt ombud vilket försvårar detta mkt. Utan nu får vi samtal/brev från advokater, soc, familjerätten... Ja hela registret... Så vet inte vad vi ska göra.. Tack för ditt svar.

Men om hon driver det till rätten så måste ni skaffa ett ombud. Och har hon redan nu ett eget ombud så skulle ni ju jämna ut oddsen lite. Tror hon skulle bli dödsförskräckt om det plötsligt var er advokat som svarade. Det räknar hon inte med eftersom hon säkerligen spelar på att ni inte har råd. Det kanske stoppas en del galenskap bara där...

Kolla ert rättskydd i er hemförsäkring.
  • BioBonus
    Kjell2 skrev 2013-10-10 10:37:42 följande:
    Har hon stämt, fixa advokat, kosta vad det kosta vill.
    Diskutera sen hur ni lägger upp det med er advokat, vad som är värt att ta strid för och vad ni kan släppa.
    Börja redan nu dokumentera vad som händer, försenade hämtninga och lämning t ex.
    Är det enda hon kan komma med att du är i trädgården vid lämning så har hon en väldigt tunn stämning.
    Att du får hämta/lämna pga din sambos jobb är inte ett orimligt krav.

Som Kjell2 säger - nu har ni inget val. Har hon stämt er, så måste ni skaffa ett ombud. Det är svårt, nästan omöjligt, att företräda sig själv om man inte har väldigt goda kunskaper om hur en tvist i ämnet går till.
    Ni kan inte välja vad ni vill tvista om, genom att ignorera det. Finns det med så ska det bemötas och båda sidorna skall beaktas. Så om henne advokat på ett snyggt sätt förklarar varför du inte får vara i din trädgård, så kommer det att gå igenom.
  • BioBonus
    Anonym (Ledsen) skrev 2013-10-10 15:17:09 följande:
    Kjell2: tack för ditt inlägg. Du resonerar bra och nu har vi kontaktat ett ombud som verkar bra! vi har bra nära och kära och det kommer lösa sig ekonomiskt på ett eller annat sätt. Ombudet var väldigt tillmötesgående när det gällde det. Tack för stödet.
    Bra där! Då löser det sig säkert till det bästa.

Lycka till. 
  • BioBonus
    Anonym (abc) skrev 2013-10-11 10:10:52 följande:

Äntligen skriver du lite mer om vad som hänt.

Bemöt varje enskilt krav från henne på ett sansat sätt.
    Jag förutsätter t ex att din sambo inte är borta över natt när du har barnen (alltså när de ska lämnas/hämtas). Om han är det så kan hon ju ha barnen extra tid för det är ju i huvudsak föräldrarna som barnen ska umgås med.

Jag kan förstå mamman som alltså går hemma hela dagarna att det känns konstigt att behöva lämna ifrån sig sina barn till en person som inte är barnens släkting ens och som, ärligt talat, kan försvinna ur deras liv vilken dag som helst. (Inte för att jag tror att du kommer lämna din sambo, men du har ju möjlighet och då kommer du kanske aldrig mer träffa dessa barn)

Det ni måste koncentrera er på är hur ni löser detta på bästa sätt för barnen.    Det är inte alltid vv är det bästa. Det finns många andra umgängesformer.   
    Fast det finns ju fler i familjen hemma än bonusmamman? Det finns ju syskon inblandade, och de kvällar pappan jobbar så kanske syskonen har det mysigt tillsammans. Pappa kommer kanske hem på morgonen och kan äta en lång mysig frukost med barnen innan de ska iväg till sin mamma?
    Argumentet att är inte pappa hemma så ska bonus vara hos mamma är inte alltid särskilt tungt vägande när det väl kommer till förhandling. Barnet är med sin familj, även om inte pappa är hemma.
Svar på tråden Känner mig så maktlös