• DevilsDaughter

fostervattensprov/moderkaksprov utan riskzon

Vi går i tankarna att göra fostervattensprov under denna graviditeten. Jag ligger inte i någon riskzon och vet väl att barnmorskan antagligen kommer ställa sig på tvären mot detta. KUB är jag inte intresserad av att göra.. 
    Vad har man för rättigheter till att göra fostervattensprov eller moderkaksprov? Vet att vi såklart kommer få betala för det själva, men vad "krävs" för att få göra det. Ringde till en privat klinik i Stockholm som utför fostervattensprov och de sa att man ändå måste ha en remiss för att få göra det. Undrar lite ni som gjort fostervattensprov eller moderkaksprov utan att ligga i riskzon, hur gick ni tillväga?

• Svar på tråden fostervattensprov/moderkaksprov utan riskzon
  • SilverEmma

Jag bor i Skåne så det hjälper nog inte överhuvudtaget. Jag bad min bm om att få göra FVP och fick remiss direkt. Kostade ingenting.

• turkos77

Man kan göra det i köpenhamn utan remiss om man betalar själv. Kommer inte ihåg vad kliniken heter men det är bara att googla. Om du nu inte skulle få en remiss i sverige.

• Flickan och kråkan

Vi gjorde fvp med andra barnet utan att vara i riskzonen. Bor i Göteborg. Det var inga problem att få remiss från BM. Finns det något landsting där man inte kan få göra fvp pga oro?

Vi gjorde fvp med tredje barnet också, men då var jag 37 år och alltså i "riskzonen". 

• DevilsDaughter

Har nu rådgjort med en barnmorska ang detta. Han sa att här får man bara göra NUPP om man är över 38 eller har sådana sjukdomar i släkten. Jag har fått tid till en läkare för att prata om det, men hon sa att det var svårt att få igenom det (alltså att ens få göra NUPPtest) Här erbjuds i vanliga fall bara blodprovet... Lutar alltså mot att det blir till en privat då. Men jag förstår inte riktigt, vad innebär remiss? Att landstinget betalar för att jag går nån annanstans för att de inte utför sådant eller är det abra att de "godkänner" att jag går någonstans och gör det men att jag får betala själv.

Svar på tråden fostervattensprov/moderkaksprov utan riskzon