• ardath bey

Betala i Euro eller SEK?

Vid en utlandsresa nyss betalade jag med Mastercard. Ofta kunde jag välja om det skulle betalas i SEK eller Euro. Spelar det någon roll egentligen? Kreditkortsnotan kommer ändå i svenska kronor. Vinner eller förlorar jag på att ange SEK istället för EUR?

• Svar på tråden Betala i Euro eller SEK?
  • FuckGoggleAskMe

Antingen sa räknas valutan om direkt (till den kurs som bestäms av säljarens bank, kreditkortet el.dyl, vet ej detailjer), eller sa räknas den om senare av din svenska bank.
    Ja, jag har inte riktigt kläm pa detaljerna kring detta, men för att göra det bästa valen borde man halla reda pa detaljerna samt vad aktuella växlingskurser är.
    Själv orkar jag inte bry mig, utan väljer pa mafa ...

• Åttiotalist

Ring kortutgivaren och ta reda på villkoren. Ingen här lär ha koll på de specifika villkoren för just din bank.

• ardath bey

Ja valutakursen kan ju gå både upp och ner. Man kanske får en sämre kurs om man väljer SEK för att kreditkortsföretaget ska kunna täcka kursen på sin transaktion med säljaren? 

Det känns lite för tidsödande att överväga på en restaurangnota om kusen skulle dippa ner några ören tills man betalar  

• Fia 28

Det borde vara olika på korten om de tar extra utgifter för att omvandla till annan valuta eller inte.

• ardath bey
    Åttiotalist skrev 2013-10-09 12:30:33 följande:
    Ring kortutgivaren och ta reda på villkoren. Ingen här lär ha koll på de specifika villkoren för just din bank.

Jag tror inte banken har mycket med det att göra. Mastercard skickar en faktura till mig i SEK. Banken gör inget förutom att jag tar pengar från bankkontot för att betala räkningen, precis som vilken räkning som helst.  
  • Plastanka

Generellt så är det bättre att betala i landets valuta, eftersom omräkningskursen annars sätts av säljstället/säljställets bank, och det är ovanligt att du får bättre kurs där än av Visa/Mastercard. Undantag kan såklart förekomma, men ska du välja en grundprincip så är det generellt en bättre affär att betala i landets valuta.

• Be11a

Välj alltid den lokala valutan.

Annars så står ju den du betalar till för valutaväxlingen och tar förmodligen rejält mycket mer betalt än din bank.

Svar på tråden Betala i Euro eller SEK?