Inlägg från: Cattis86 |Visa alla inlägg
  • Cattis86

Räcker det näringsmässigt med 6-månadersvällingen till ett barn på 21 månader?

Hej alla kunniga! :)

Jag har en son på 21 månader. Han är adopterad från Polen och där fick han Nestlé NAN nr. 3 som välling till kvällen och natten. Men vad jag förstår så är inte det riktig välling?

Vi har nu gjort så sedan han kom till oss att vi började med sempers Havrevälling från 6 mån för att börja så "milt" som möjligt för magen. I början blandade vi 25% Havrevällling och 75% NAN, efter en vecka 50% Havrevälling och 50% NAN. Efter ytterliggare en vecka 75% Havrevälling och 25% NAN och nu har vi helt gått över till Havrevällingen.

Han har en ganska orolig mage och därför undrar jag om jag kan fortsätta med den milda havrevällingen istället för att gå över till fullkorn. Är det tillräckligt med näring i Havrevällingen för en 21-månaders?

Tacksam för svar :)
  • Svar på tråden Räcker det näringsmässigt med 6-månadersvällingen till ett barn på 21 månader?
  • Cattis86

Tack för era svar! :)

Jajjemän självklart äter han en allsidig kost i övrigt, han äter allt som vi äter i princip. Det är en enda djungel d där med välling tycker jag som inte varit med och kollat vällingsorter från han var liten lixom :)

Men då kan jag lugnt fortsätta med den vällingen då, tack Gladdys! :)

• Cattis86

Vaddå "ehhh"?? Ursäkta att man frågar här.. Tänker inte ens svara dig..

• Cattis86

Nja alltså Nestlé NAN räknas ju som en dryck, och i den så är det inget fett och proteiner som våran lilla kille behöver eftersom han är väldigt underviktig.. Därför har vi, allt efter läkarens rekomendationer, bytt ut till riktig välling istället.. och nej han är inte glutenallergiker, man kan väl ha orolig mage av andra orsaker.. D enda jag frågade var ifall d e tillräckligt med näring i 6-månadersvällingen till en 21-åring... simple as that! :)

• Cattis86

Tack spartacus för kloka råd! :) Precis som du säger så ger det ju närhet och anknytning att få sitta i famnen med välling och gos inför nattningen, särskilt eftersom vi är så nya för honom och han är ny för oss.. Du verkar veta vad d handlar om :)

• Cattis86

Jimman - Nej kanske inte, men jag skulle aldrig i hela mitt liv ta ifrån det från min son så tidigt som nu! Vi har bara haft honom ca en månad och han har redan varit med om mycket mer än ett barn ska behöva vara med om, så nej, att ta ifrån honom hans välling som ändå är en liiiten liten trygghet och rutin skulle inte komma på fråga...

• Cattis86

Vill man så kan man googla på "adopterade barn anknytning" om man inte förstår riktigt hur viktigt d e och vad d innebär :)

• Cattis86

Men en fråga bara, vad e d för attityder man har mot varandra här? Måste man skriva "Eh va..?" precis som att jag e dum i huvet och inte fattar nåt? Nu väljer jag vanlig välling som miljoner andra med mig gör, och jag tror att våran barnläkare kan avgöra bättre än vad du kan om vi ska ha vanlig välling..Detta är ingen glutendebatt och motståndare mot välling bör inte göra sig besvär och kommentera för d e inte d tråden handlar om..

• Cattis86

Kan också berätta att vår son var STENHÅRD i magen då han bara fick NAN, d var d jag menade med orolig mage. Men nu när vi gått över till havrevällingen är d mer normalt. Nån mer som varit med om att deras barn blivit hårda i magen då dem fått NAN?

• Cattis86

Jag kan inte klicka på länkarna.. Och vaddå bara vilja bli strykt medhårs? Vad grundar du d på? Nu ger vi väl upo debatten tycker jag?

Svar på tråden Räcker det näringsmässigt med 6-månadersvällingen till ett barn på 21 månader?