Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Räcker det näringsmässigt med 6-månadersvällingen till ett barn på 21 månader?

Majken03 skrev 2013-10-09 21:32:53 följande:
    Ehh varför byta ut ersättningen mot välling?? När han har orolig mage? Det borde väl va bättre att inte stoppa honom full med gluten. Upplever du att han blir mättare o sover längre med välling än ersättning eller?
    Nu är det ju visserligen knappt något gluten i just havrevällingen, men i övrigt håller jag ändå med. Ersättningen brukar vara mer näringstät än vad vällingen är.

Jämför själv:
    www.nestlebarnmat.se/Var-Barnmat/Vara-produkter/juniormjolk/nan-3-drickfardig-12-manader-500ml/
    www.nestlebarnmat.se/Var-Barnmat/Vara-produkter/valling/mild-godnatt-valling-6-manader/
  • skogsvitter
    En blå giraff skrev 2013-10-09 21:44:09 följande:
    Men vadå - barnet är ju nästan 2 år gammalt. Det är väl vanligast att man ger välling och inte ersättning i den åldern?
    Bara för att det är vanligast just i Sverige betyder inte att det är bättre

Vällingen är en dokumenterat stor behov i dramat när det gäller svenskars glutenintolerans, störst andel i hela världen av just celiaki har nyligen framkommit. Vi svenskar är helt galna i välling. Det betyder som sagt inte att det är ett bättre alternativ...

Om
    man nu ändå ska ge välling så hoppas jag sannerligen att man väljer glutenfria alternativ. Nu kan havre tyvärr innehålla spår av gluten (även om havre egentligen är glutenfritt) men det är i så fall så oerhört små mängder att det inte är någon fara.
  • skogsvitter
    Cattis86 skrev 2013-10-09 21:55:14 följande:
    Nja alltså Nestlé NAN räknas ju som en dryck, och i den så är det inget fett och proteiner som våran lilla kille behöver eftersom han är väldigt underviktig.. Därför har vi, allt efter läkarens rekomendationer, bytt ut till riktig välling istället.. och nej han är inte glutenallergiker, man kan väl ha orolig mage av andra orsaker.. D enda jag frågade var ifall d e tillräckligt med näring i 6-månadersvällingen till en 21-åring... simple as that! :)
    Eh va..? Du ser klart och tydligt i näringsinformationen jag länkade till ovan att det i allra högsta grad finns både fett och proteiner i NAN 3, varför tror du att det inte är det?!

Skillnaden är att det inte bara finns fett och proteiner i form av mjöler, den har också mer näringsämnen än vad vällingen har.

Såg förövrigt nu att de proppar i vetemjöl även i havrevällingen (varför är jag förvånad?) så jag skulle faktiskt avråda den helt och hållet pga glutenhalten.
  • skogsvitter
    Cattis86 skrev 2013-10-09 22:05:13 följande:
    Vill man så kan man googla på "adopterade barn anknytning" om man inte förstår riktigt hur viktigt d e och vad d innebär :)
    Jag tycker det är superbra att ni ger flaska, så länge det sker i famnen med mycket närhet osv givetvis. Vet också hur otroligt viktigt det är med sådana detaljer för att arbeta in en trygg anknytning när man adopterar!
  • skogsvitter
    Cattis86 skrev 2013-10-09 22:17:56 följande:
    Men en fråga bara, vad e d för attityder man har mot varandra här? Måste man skriva "Eh va..?" precis som att jag e dum i huvet och inte fattar nåt? Nu väljer jag vanlig välling som miljoner andra med mig gör, och jag tror att våran barnläkare kan avgöra bättre än vad du kan om vi ska ha vanlig välling..Detta är ingen glutendebatt och motståndare mot välling bör inte göra sig besvär och kommentera för d e inte d tråden handlar om..
    Förlåt, men jag tyckte bara det lät så himla dumt när jag alldeles nyss länkat fakta som visade tydligt vad de två olika produkterna faktiskt innehåller... och så skriver du och säger raka motsatsen. Man kollar väl de länkar man får när man ber om råd, eller..?

Dina svar visar ju dock helt uppenbart att du öht inte är ute efter råd från kunniga. Du har inte tagit till dig av ett enda råd hittills. Du tycks bara vilja bli strykt medhårs, och då är det ju inte lätt...

Angående magen skrev du att han har problem med magen, inte att han hade när han åt ersättningen. Så hur är det egentligen? Krångel med magen i den här åldern beror ju trots allt ofta på gluten, mjölk eller mer sällan andra allergier. Så det måste ni naturligtvis utreda.
  • skogsvitter
    Tilebusbebismamma40 skrev 2013-10-10 10:40:16 följande:

jämförde paketen och det är ju rent skitsnack..  Ersättningen mättar inte hälften så bra som vilket mjölkblask som helst.

Tycker ts gör rätt 
    TS får självklart göra som hon vill. Men skriver man och undrar gällande näringen så får man ju acceptera om det visar sig att man trott fel. TS väljer aktivt en välling för en 6-månaders baby, istället för ersättning framställd specifikt för barn över 1 års ålder och näringsanpassad därefter (med tex mer järn och andra viktiga näringsämnen).

Jag vet inte vad du läser på för paket, men jag undrar vad du menar att Rocket Mania skriver för skitsnack? Sedan måste du som sagt skilja mellan mättnad och näring... jag kan bli proppmätt på 4 stora vetebullar, betyder det att jag har fått i mig ett näringsriktigt mål??
  • skogsvitter
    En blå giraff skrev 2013-10-10 20:39:07 följande:
    Men välling i rimlig mängd kan ju absolut inte vara fel att ge en 2-åring vad det gäller innehåll av gluten. De flesta barn får ju i sig en hel del gluten ändå om man äter bröd och annat spannmål. De flesta föräldrar ger väl barnen en smörgås eller två dagligen, eller gröt, eller annat med gluten i? Så varför skulle lite välling då vara så illa? Och rent näringsmässigt - om man serverar allsidig kost till barnet dagligen så behöver inte en 2-åring äta ersättning för näringens skull. Skillnad om det är en liten bebis det handlar om. Jag tycker det blir så överdrivet detta med välling i en del trådar. Det är väl såklart inte bra om ett barn äter mängder av välling dagligen. Men en flaska till natten är väl ett jättebra komplement till den vanliga maten åt ett större barn som vill ha något varmt i magen?
    Nej det håller jag med om, min poäng är inte att välling är helt förkastligt, även om jag absolut är övertygad om att vi helt generellt behöver dra ner rejält på vete och gluten i detta land, både barn och vuxna. Men i fråga om vad som är bäst rent näringsmässigt så torde det väl ändå inte vara någon tvekan..? Med tanke på att det var just det TS undrade över. Men som sagt, vill man ge välling får man naturligtvis göra det om det fungerar bra med det.
Svar på tråden Räcker det näringsmässigt med 6-månadersvällingen till ett barn på 21 månader?