• singthesorrow

Slitet kök i hyreslägenhet

Hej!
    Min sambo och jag ska flytta till en hyreslägenhet i centrala Göteborg.
    Det är en tvåa på ca 65 kvm (kommer inte ihåg exakt) och hyran ligger på 6300 kronor.
    Den är otroligt sliten och i princip allt behöver göras om, såsom tapeter, golv, lister, kök och badrum, ja rubbet!
    Vi kan få det renoverat av värden men mot en hyreshöjning på 2000 kronor. Vi känner att vi inte riktigt har råd med det och vill göra så mycket som möjligt själva.

Köket är egentligen det värsta. Det är från 70-talet och hemskt nedgånget. Men vi vill fräscha upp det genom att måla om stommar och luckor osv. Kan någon tipsa om ett företag i Göteborg som man kan lämna in sina luckor till och få dem sprutmålade? Gärna så billigt som möjligt :) 

/Emma 

• Svar på tråden Slitet kök i hyreslägenhet
  • Ripper500

Oavsett om ni gör det själva så kostar det pengar.
    Bara färg är dyrt, sen tillkommer allt runt om kring.

Att lacka luckor är inte billigt.

Nyrenoverat för 2000kr låter som ett bra erbjudande, även om det blir 24k per år.

• Whitetrash86
    Ripper500 skrev 2013-10-09 15:30:15 följande:
    Oavsett om ni gör det själva så kostar det pengar.
    Bara färg är dyrt, sen tillkommer allt runt om kring.

Att lacka luckor är inte billigt.

Nyrenoverat för 2000kr låter som ett bra erbjudande, även om det blir 24k per år.
    Fast då kan man ju lika gärna spara lite i 6 månader och ha pengarna man behöver och sen göra om och försätta leva på billigare hyra.

Att betala 24k varje år i flera år bara för att det är nymålat (bort sätt från köket) är ju sjuk mycket pengar 
  • Tom Araya

Ni ska ha en fullt funktionell bostad för den hyran ni betalar. Se till att de byter/åtgärder allt som är trasigt och väldigt slitet, det anser jag inte de kan ta något extra för.

• singthesorrow
    Whitetrash86 skrev 2013-10-09 15:34:07 följande:
    Fast då kan man ju lika gärna spara lite i 6 månader och ha pengarna man behöver och sen göra om och försätta leva på billigare hyra.

Att betala 24k varje år i flera år bara för att det är nymålat (bort sätt från köket) är ju sjuk mycket pengar 
    Precis! Att betala 24k varje år för något vi kan lägga en engångskostnad på kanske 3000-5000 på är ju rätt galet.
  • singthesorrow
    Tom Araya skrev 2013-10-09 15:39:41 följande:
    Ni ska ha en fullt funktionell bostad för den hyran ni betalar. Se till att de byter/åtgärder allt som är trasigt och väldigt slitet, det anser jag inte de kan ta något extra för.
    Självklart, vi ska prata med dem om golv, tapeter, lister osv. Sådant som MÅSTE bytas och inte innebär en standardhöjning. Dock vet jag att om vi skulle få ett helt nytt kök så innebär det en standardhöjning enligt reglerna och då höjs hyran.
  • Tom Araya
    singthesorrow skrev 2013-10-09 16:26:41 följande:
    Självklart, vi ska prata med dem om golv, tapeter, lister osv. Sådant som MÅSTE bytas och inte innebär en standardhöjning. Dock vet jag att om vi skulle få ett helt nytt kök så innebär det en standardhöjning enligt reglerna och då höjs hyran.
    Det som är trasigt, dåligt, ej fungerar, fungerar dåligt, ej sitter på plats o.s.v. skall de byta.
    Hur och till vad de byter det för att det INTE ska räknas som standardhöjning är deras problem.
    Kräv godtagbart skick men skriv aldrig på något avtal som innebär höjd hyra.
  • Dina08

Om ni själva fixar så att det blir standardhöjande, kan ni nog få höjd hyra i värsta fall. Som sagt, kräv att få det slitna fixat som reguljärt underhåll.

• stormfågel

Och sen är ju risken att om ni renoverar själva så kan hyresbolaget sedan hävda att ni renoverat efter egen smak så att ni sedan måste återställa det till gammal skick. Det finns sådana fall. SÅ stäm i så fall av med dem i precis allt ni gör, gärna skriftligt.

• singthesorrow

Jo, vi kommer absolut att tjata till oss färg, tapeter osv och förhoppningsvis nya mattor på golven.
    Sedan kommer vi inte att måla i skrikiga färger osv utan vitt! Så att det skulle räknas som "egen smak" tror jag inte är så stor chans :)

Men är det ingen som har tips om ett bra, billigt, ställe att lämna in köksluckorna till för att få dem spraymålade/lackade? :) 

• Tom Araya
    singthesorrow skrev 2013-10-10 19:49:35 följande:
    Jo, vi kommer absolut att tjata till oss färg, tapeter osv och förhoppningsvis nya mattor på golven.
    Sedan kommer vi inte att måla i skrikiga färger osv utan vitt! Så att det skulle räknas som "egen smak" tror jag inte är så stor chans :)

Men är det ingen som har tips om ett bra, billigt, ställe att lämna in köksluckorna till för att få dem spraymålade/lackade? :) 
    Prova med en gymnasieskola som har måleriprogramet.
Svar på tråden Slitet kök i hyreslägenhet