• Anonym (Hmm)

Dricker jag för mycket?

Dom senaste 2 och ett halv åren har jag druckit vin i stort sett varje dag. Har haft uppehåll typ när jag varit sjuk osv. Innan drack jag 1-2 ggr om året. Jag brukar inte dricka mig full men lite små lullig typ. Bör jag se detta som en varningslampa?

• Svar på tråden Dricker jag för mycket?
  • Anonym (Ja)

Om du drack så sällan förr så ringar en varningsklocka hos mig iaf:/

• Anonym (Ja 2)

Ja du har ett beroende!
    Ett beroende som sliter på  och förstör  din kropp och så mycket mer, om du inte själv tycker så, så är det ju inga problem att låta bli, eller hur?

• Limalie

Ja det bör du om du inte kan avstå vinet. Inte bra.

• Anonym (Hmm)

Jag dricker för jag tycker det är gott men också för att försöka dämpa min ångest. O här sitter jag o skriver med ett glas vin bredvid mig....

• Limalie
    Anonym (Hmm) skrev 2013-10-09 16:59:27 följande:
    Jag dricker för jag tycker det är gott men också för att försöka dämpa min ångest. O här sitter jag o skriver med ett glas vin bredvid mig....
    Du är ute på farliga vägar...
  • Anonym (hmmm)
    Det där med att du dämpar din ångest är en varningsklocka...ta tag i din ångestproblematik genom ett besök på vårdcentralen innan det går för långt. Har sett för många fall där ångest har varit grunden för alkoholism.
  • hallontroll

Försök sluta eller sök hjälp. Att dricka på grund av ångest är väldigt farlig.
  • Anonym (*_*)
    Det är det här med att dämpa ångesten som gör det farligt. Vad gör du om toleransen höjs? Dricker två glas om dagen? Sedan tre? Fyra?.. 
    Sök professionell hjälp. Lycka till <3 
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (*_*) skrev 2013-10-09 19:14:54 följande:
    Det är det här med att dämpa ångesten som gör det farligt. Vad gör du om toleransen höjs? Dricker två glas om dagen? Sedan tre? Fyra?..  Sök professionell hjälp. Lycka till <3 

Tack
  • Petrol

Påfallande ofta så är man lite ute och sneseglar när man börjar reflektera över sitt bruk eller missbruk och skillnaden där emellan.

Det behöver ju inte vara något stort problem för det givetvis, men var vaken och ärlig mot dig själv, det luriga med spriten är att det rinner iväg utan att man själv fattar det innan det börjar bli rätt jobbigt.

Jag skulle ta en månad eller två off, känna efter hur jag mår i största allmänhet under den månaden och sen ta mig en funderare på saken, eller det är väl ungefär det jag gör just nu faktiskt då min situation inte varit helt olik din de senaste åren.

Take care, och var medveten om vad du gör och varför:)

• VictoriaJ02

Att dricka för att dämpa sin ångest är ett tydligt tecken på att du håller på att utveckla alkoholism. Ångestkänslor befriar man sig lättast från genom att söka orsakerna till sin ångest och rätta till det i sitt liv som inte är bra.

Alkoholen gör det bara ännu värre, även om det dämpar för stunden.

Svar på tråden Dricker jag för mycket?