"Vanlig" osäkerhet? säger han är "trött"
Hej alla ni!
Har en fråga till er oavsett om era barn har en diagnos eller ej.
Min son som är ca 4 år säger ofta "jag är trött" när jag uppfattar det som att han känner sig osäker eller ibland om någon skrattar åt något roligt etc som han kanske inte förstår och även ofta om man busar vilt så kan det helt plötsligt komma att han drar sig bort, alternativt helt plötsligt från att skratta börjar gnälla/bli ledsen och säga han är trött. Jag vet ju vid det här laget att han inte är trött utan något han bara säger.
För mer konkreta exempel. Han gillar att busa med en annan vuxen som brukar vara ute på gården och dom skojade en hel del och hon busade även med ett annat barn i samma ålder. Dom "kastades omkull" på låtsas och busade och det andra barnet skrattade hejvilt men sonen blev fort så att han började gnälla och sa att han var trött, han beter sig då på något sätt som att han känner sig osäker, svårt att förklara, jag har själv svårt att förstå varför han blir så eller vad han egentligen känner. Ett annat tillfälle idag visade hans pappa att han råkade trycka på en sak på mobilen och skrattade och sonen blev då "osäker" igen och sa han var trött. Han kanske uppfattade som att pappan skrattade åt honom men så var ju inte fallet.
Detta kan komma lite hur som helst i olika situationer och det är lite knepigt att förstå vad som rör sig i hans huvud. Jag brukar känna av det där rätt bra vad han reagerar så på och inte, kanske kommer det när det är inte något han förstår, jag vet inte..
Det går över snabbt men jag har inte sett den typen av beteende hos någon annan jag känner förutom en av hans kompisar som är lite på samma sätt. Båda har lite "drag" åt det autistiska hållet men ingen som helst diagnos.
Någon som känner igen det här? Har undrat en lite längre tid över just detta. Känner mitt barn utan och innan men just den här sidan är väldigt knepig att förstå även för mig.