• Sunshine02

"Vanlig" osäkerhet? säger han är "trött"

Hej alla ni!
    Har en fråga till er oavsett om era barn har en diagnos eller ej.
    Min son som är ca 4 år säger ofta "jag är trött" när jag uppfattar det som att han känner sig osäker eller ibland om någon skrattar åt något roligt etc som han kanske inte förstår och även ofta om man busar vilt så kan det helt plötsligt komma att han drar sig bort, alternativt helt plötsligt från att skratta börjar gnälla/bli ledsen och säga han är trött. Jag vet ju vid det här laget att han inte är trött utan något han bara säger.

För mer konkreta exempel. Han gillar att busa med en annan vuxen som brukar vara ute på gården och dom skojade en hel del och hon busade även med ett annat barn i samma ålder. Dom "kastades omkull" på låtsas och busade och det andra barnet skrattade hejvilt men sonen blev fort så att han började gnälla och sa att han var trött, han beter sig då på något sätt som att han känner sig osäker, svårt att förklara, jag har själv svårt att förstå varför han blir så eller vad han egentligen känner. Ett annat tillfälle idag visade hans pappa att han råkade trycka på en sak på mobilen och skrattade och sonen blev då "osäker" igen och sa han var trött. Han kanske uppfattade som att pappan skrattade åt honom men så var ju inte fallet.

Detta kan komma lite hur som helst i olika situationer och det är lite knepigt att förstå vad som rör sig i hans huvud. Jag brukar känna av det där rätt bra vad han reagerar så på och inte, kanske kommer det när det är inte något han förstår, jag vet inte..

Det går över snabbt men jag har inte sett den typen av beteende hos någon annan jag känner förutom en av hans kompisar som är lite på samma sätt. Båda har lite "drag" åt det autistiska hållet men ingen som helst diagnos.

Någon som känner igen det här? Har undrat en lite längre tid över just detta. Känner mitt barn utan och innan men just den här sidan är väldigt knepig att förstå även för mig.

• Svar på tråden "Vanlig" osäkerhet? säger han är "trött"
  • Nutnut

Jag sa alltid att jag hade ont i benen när jag var osäker som liten. Inget konstigt att barn använder något annat för att identifiera en känsla de inte riktigt kan sätta ord på.

Jag tror dessutom att det är oklart i många fall vad som gör olika barn osäkra. Jag var ofta osäker som barn, ofta i situationer då andra barn inte alls kände samma sak. Jag gillade tex inte när folk skrattade och jag inte visste varför. Trodde de skrattade åt mig.

Tror inte din son är konstig på något sätt. Han är bara sin egen person.

• Sunshine02
    Nutnut skrev 2013-10-09 20:03:24 följande:
    Jag sa alltid att jag hade ont i benen när jag var osäker som liten. Inget konstigt att barn använder något annat för att identifiera en känsla de inte riktigt kan sätta ord på.

Jag tror dessutom att det är oklart i många fall vad som gör olika barn osäkra. Jag var ofta osäker som barn, ofta i situationer då andra barn inte alls kände samma sak. Jag gillade tex inte när folk skrattade och jag inte visste varför. Trodde de skrattade åt mig.

Tror inte din son är konstig på något sätt. Han är bara sin egen person.
    Okej, tack för ditt svar.
  • blubbblubb

Jag tycker man ser sådant ofta. Barn som leker kull, en yngre som är på väg att fånga en äldre som helst plötsligt 3 dm innan infångandet är "trött", "vill ha paus" , byter lek eller hittar på en lämplig ny regel.

Barn i den åldern, börjar bli mer medvetna om vad omgivningen tycker och tänker.  Även om "pinsamt" når sin topp på höstadiet så utveckas tankarna i vågor genom åren.

Min tös gillar inte heller skratt, och med handen på hjärtat uppskattar jag nog inte heller situationer där folk skrattar och jag inte alls förstår varför. Däremot kan ju jag som vuxen tolka situationer på ett annat sätt. Jag begriper att 5 pers skrattande runt en dator, nog sett en roligt klipp. Jag förstår att folk skrattar år en rolig histora, utan att jag själv förstått poängen, etc. Men om man inte alls förstår... och lägg därtill att det oftare skrattas åt barns händelser.

• Nutnut
    blubbblubb skrev 2013-10-10 11:16:39 följande:

Jag tycker man ser sådant ofta. Barn som leker kull, en yngre som är på väg att fånga en äldre som helst plötsligt 3 dm innan infångandet är "trött", "vill ha paus" , byter lek eller hittar på en lämplig ny regel.

Barn i den åldern, börjar bli mer medvetna om vad omgivningen tycker och tänker.  Även om "pinsamt" når sin topp på höstadiet så utveckas tankarna i vågor genom åren.

Min tös gillar inte heller skratt, och med handen på hjärtat uppskattar jag nog inte heller situationer där folk skrattar och jag inte alls förstår varför. Däremot kan ju jag som vuxen tolka situationer på ett annat sätt. Jag begriper att 5 pers skrattande runt en dator, nog sett en roligt klipp. Jag förstår att folk skrattar år en rolig histora, utan att jag själv förstått poängen, etc. Men om man inte alls förstår... och lägg därtill att det oftare skrattas åt barns händelser.

Jag tror som du.

Sen är det ju också individuellt om barn blir osäkra ofta eller ej.

Ja var i jämförelse med andra barn väldigt osäker. Vet inte varför. Tror inte det hade med mina föräldrars beteende att göra då mina syskon var helt tvärt om. Idag är jag dock allt annat än osäker så osäkerheten växte bort. Det var ett handikapp när jag var liten men så läge mina föräldrar inte tvingade mig till saker jag inte kände mig bekväm med så var det ok. Jag antar att det är viktigt att inte förminska barnets känsla och bara vifta bort det. Mamma lät mig "ha ont i benen" och jag fick alltid sitta i pappas knä. Då blev jag trygg igen.
Svar på tråden "Vanlig" osäkerhet? säger han är "trött"