Inlägg från: Anonym (Hur länge vänta?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hur länge vänta?)

När kommer mensen igång?

Hej,
    min dotter är nu 16 månader och jag slutade amma helt i början av juli, dvs 3 månader sedan. Jag helammade tills min dotter var drygt 6 månader, sista månaderna ammade jag endast 1-2 ggr/dygn. Min mens har ännu inte kommit tillbaka och jag undrar hur lång tid det brukar ta att få tillbaka mensen innan avslutad amning och när det kan vara dags att kolla upp ifall något är fel. Jag och min man vill gärna ha ett syskon till vår lilla dotter så därför vill jag veta hur länge jag ska vänta innan jag ber om hjälp för att få igång mensen

Kan tillägga att jag tappade rätt mycket i vikt under mitt första år som mamma, har nu äntligen börjat gå upp lite i vikt och ligger snart på normalvikt igen.

Tacksam för svar!!!! 

• Svar på tråden När kommer mensen igång?

Tack så mycket för svaret. Var ska jag vända mig i så fall?

Tack.
    Vad kommer de att gör där i så fall? Stimulerar man på något sätt igång mensen igen eller hur går man tillväga?

Hej,
    hade totalt missat att ni hade svarat i tråden. Vad innebär det att det stimuleras igång med gulkroppshormoner?

Väntar fortfarande på svar här...ingen mens i sikte och vi börjar så smått fundera på att försöka få ett syskon så är ganska mån om att få igång mensen snart.

Så det är alltså egentligen inte ägglossningen man stimulerar då utan man försöker lura kroppen genom tabletterna? 

Innebär det att kroppen då sätter igång ägglossningen av sig själv eller hur funkar det? För det spelar ju ingen roll om mensen kommer igång om den inte beror på att man haft ägglossning.

Vill så gärna kunna bli gravid någon gång under 2014 så därför jag är mån om att mensen kommer igång. Är såna tabletter receptbelagda?

Tack för svaret. Är det vanligt att kroppen INTE kommer igång av sig själv när man tar dem? Hur lång tid brukar det ta för ägglossning m.m. att sätta igång när man tar såna tabletter? Har de några biverkningar?

Tack för svaret. Är det vanligt att kroppen INTE kommer igång av sig själv när man tar dem? Hur lång tid brukar det ta för ägglossning m.m. att sätta igång när man tar såna tabletter? Har de några biverkningar?

Tack för svaret. Om man tidigare hade oregelbundna cykler är det då inte säkert att kroppen kommer igång av sig själv enbart med hjälp av denna typ av medicin? Kan det då behövas ägglossningsstimulerande medel istället?

Mvh

Nu har jag varit hos gyn och fått provera utskrivet, hur funkar de? Vad händer ifall jag inte får någon mens av dem?

De sa att jag ev. kunde vara i förtida klimakterie, vad innebär det? Var inte alls kul att höra det...

Tack för svaret. Nu ska jag äta tabletterna i 10 dagar och så hoppas jag ju på att jag får en blödning där efter. Annars sa läkaren att det beror på att det inte finns tillräckligt med östrogen i kroppen och att de kanske då är förtida klimakterie...stämmer det? Det borde väl gå att stimluera kroppen på annat sätt, t ex med pergotime eller?

Är så ledsen och orolig pga detta just nu så jag vet inte vad jag ska ta mig till.....hoppas innerligt att hon har fel. Hur vanligt är det att man hamnar i förtida klimakterium? Och om det är en tillfällig period som du skriver, hur kommer man ur det i så fall?

Tacksam för svar 

Hej, jag är 33 år (fyller 34 i höst) och är normalviktig, ca 58 kg och 171 cm lång. Jag ska försöka slappna av nu och se vad som händer när jag ätit de 10 dagarna. Är det alltså så att det kan behövas mer än 1 kur provera för att kroppen ska komma igång?

Hur används pergotime? Trodde det var för att få igång ägglossningen...

Finns det några nackdelar med att hjälpa kroppen på traven med mens och ägglossning? Alltså, kan det vara så att kroppen eg inte ska bli gravid och att det därmed kan vara skadligt för barnet?!

Hej,
    nu har jag ätit provera 4 dagar och har typ inga biverkningar alls, är det ett tecken på på att tabletterna inte har någon effekt!? 

Är så orolig att min kropp inte ska komma igång med mens och ägglossning och att det därmed inte blir fler barn....

Hej,
    nu har jag ätit provera 7 dagar och har typ inga biverkningar alls, är det ett tecken på på att tabletterna inte har någon effekt!? 

Är så orolig att min kropp inte ska komma igång med mens och ägglossning och att det därmed inte blir fler barn....

Vi vill ju gärna få ett syskon så jag skulle gärna vilja äta pergotime i så fall. Men hur gör man då ifall man inte har någon mens, jag har uppfattat det som att man ska börja ta pergotime på en speciell dag i menstruationscykeln. Men hur gör man då ifall man inte har någon mens, kan man börja med pergotime i alla fall och funkar det direkt då, dvs kan man få ägglossning och ev. bli gravid vid första försöket?

Vad betyder det att pergotime endast funkar i den cykel som det ska tas? Om man börjar med det utan att veta "var" i cykeln man befinner sig, hur funkar det då? Jag menar alltså om man inte får någon blödning av proveran och man börjar med pergotime direkt. 

Hur många kurer är det vanligt att de krävs med provera innan kroppen hamnar i balans? Kan det även vara nödvändigt med östrogentillskott ifall man har för lite östrogen i kroppen?

En fråga till, har läst någonstans att stort sockerintag kan påverka hormonbalansen och ägglossningen, stämmer det och i så fall på vilket sätt?

Svar på tråden När kommer mensen igång?