• Anonym (förälder)

Bonus på föräldramöten och skolavslutningar

Mitt ex hävdar med bestämdhet att min nya man inte får komma på några stormöten på skola, tex föräldramöte eller skolavslutningar, ifall han ska komma. För han vill inte behöva träffa min nya på sitt barns skola.
    Så jag ska inför varje sådant möte kolla av med honom ifall han tänker komma och i så fall får inte min nya följa med.
    Kan han bara bestämma sådan? 

Det handlar alltså om de större mötena när det är många närvarande. Utvecklingssamtal har vi separat så de är inget problem. 

• Svar på tråden Bonus på föräldramöten och skolavslutningar
  • Anonym (etm)

kvittar om ni har separata utvecklingssamtal, ditt ex måste godkänna om din nya ska få följa med. föräldrarmöten vet jag inte vad reglerna säger, men varför ska han gå på det?? skolavslutning det är alla välkomna på om inte din skola har begränsat till föräldrar och syskon pga platsbrist.
    min nya har gått på ett föräldrarmöte och det var då det var mattekurs. för att kunna hjälpa barnen i skolan hur dom räknar nu så gick vi båda eftersom det är olika vem som hjälper till med läxorna.
    annars har jag gått själv. utvecklingssamtal har han vart med nångång men det var mitt ex som frågade om han skulle med.... skolavslutningar följer han med om han kan, oftast måste han jobba och jag får gå själv.   

• Anonym (förälder)

Vi har varit separerade i 3,5 år. 

Mitt ex har egentligen inget problem med att min nye är med på utvecklingssamtal eller andra möten. Det han till varje pris vill undvika är att behöva träffa honom. Därför får min nya inte komma om mitt ex ska komma.

Min nya har inga egna barn och tycker väldigt mycket om mitt barn. Han engagerar sig i skolan eftersom han tycker att skola och utbildning är väldigt viktiga saker. Och varför skulle han inte vara med på föräldramöten när han ändå tillbringar så mycket tid med mitt barn.

Frågan är alltså om mitt ex kan förbjuda min nye att komma på de stora mötena på skolan, tex lucia och öppet hus. 

• Anonym (nope)
    Anonym (förälder) skrev 2013-10-10 10:02:37 följande:

Mitt ex har egentligen inget problem med att min nye är med på utvecklingssamtal eller andra möten. Det han till varje pris vill undvika är att behöva träffa honom. Därför får min nya inte komma om mitt ex ska komma.

Min nya har inga egna barn och tycker väldigt mycket om mitt barn. Han engagerar sig i skolan eftersom han tycker att skola och utbildning är väldigt viktiga saker. Och varför skulle han inte vara med på föräldramöten när han ändå tillbringar så mycket tid med mitt barn.

Frågan är alltså om mitt ex kan förbjuda min nye att komma på de stora mötena på skolan, tex lucia och öppet hus. 
    Nej, exet kan inte förbjuda det. Men, är det inte trist för barnen om inte pappa kommer för att din nye ska med?
  • Anonym (förälder)

Jag skulle ju helst sett att båda kunde komma och vara med. Det är ju rätt många föräldrar som kommer och man kan väl hålla en god min för barnets skull.  

• politikern
    Anonym (förälder) skrev 2013-10-10 10:02:37 följande:

Förmodligen kan han inte förbjuda det. Frågan är väl varför du promt vill att din nye följer med om ditt ex upplever det som jobbigt. Det är ju ändå hans barn och han har ju på nåt sätt rätt att kunna vara med på föräldramöten utan att känna obehag.
    Själv får jag rejäl ångest inför föräldramöten och likande för min yngste son, eftersom jag då måste vara i samma rum som hans pappa. Jag har ofta samtal med personalen innan om hur mötet kommer gå till, om det är nåt där man ska sitta i grupper mm och ber att få bli placerad i annan grupp än honom etc . Placerar mig alltid långt ifrån honom.
  • Anonym (förälder)

Det är trist för barnet när min nye inte kan komma heller. Han är ju trots allt också en viktig person i barnets liv. 

• Anonym (nope)
    Anonym (förälder) skrev 2013-10-10 10:08:12 följande:
    Det är trist för barnet när min nye inte kan komma heller. Han är ju trots allt också en viktig person i barnets liv. 
    Visst, men är inte pappa viktigare?
  • politikern
    Anonym (förälder) skrev 2013-10-10 10:08:12 följande:
    Är barnet med på föräldramöten?!?
  • Anonym (***)
    Anonym (nope) skrev 2013-10-10 10:05:38 följande:
    Nej, exet kan inte förbjuda det. Men, är det inte trist för barnen om inte pappa kommer för att din nye ska med?

Ja, det måste vara trist för barnen att ha en pappa som är så barnslig, att han prioriterar bort sina barn för att slippa möta TS nya man. Men det är inte TS som gör fel, det är pappan. Pappan gör sina egna val, inget TS ska behöva ta ansvar för.
Svar på tråden Bonus på föräldramöten och skolavslutningar