Anonym (förälder) skrev 2013-10-10 10:02:37 följande:
Vi har varit separerade i 3,5 år.
Mitt ex har egentligen inget problem med att min nye är med på utvecklingssamtal eller andra möten. Det han till varje pris vill undvika är att behöva träffa honom. Därför får min nya inte komma om mitt ex ska komma.
Min nya har inga egna barn och tycker väldigt mycket om mitt barn. Han engagerar sig i skolan eftersom han tycker att skola och utbildning är väldigt viktiga saker. Och varför skulle han inte vara med på föräldramöten när han ändå tillbringar så mycket tid med mitt barn.
Frågan är alltså om mitt ex kan förbjuda min nye att komma på de stora mötena på skolan, tex lucia och öppet hus.
Förmodligen kan han inte förbjuda det. Frågan är väl varför du promt vill att din nye följer med om ditt ex upplever det som jobbigt. Det är ju ändå hans barn och han har ju på nåt sätt rätt att kunna vara med på föräldramöten utan att känna obehag.
Själv får jag rejäl ångest inför föräldramöten och likande för min yngste son, eftersom jag då måste vara i samma rum som hans pappa. Jag har ofta samtal med personalen innan om hur mötet kommer gå till, om det är nåt där man ska sitta i grupper mm och ber att få bli placerad i annan grupp än honom etc . Placerar mig alltid långt ifrån honom.