• Anonym (ammande mamma)

Blodsockerfall utom kontroll :-(

Jag är hemma med en bebis och två äldre syskon. Bebisen är 5 månader och helammar. Jag äter bra, hälsosamt och rätt mycket under måltiderna, men jag har ändå stora problem med blodsockerfall och sötsug mellan måltiderna. Blodsockerfallen kommer helt plötsligt och är rätt "våldsamma" - jag svettas, får hjärtklappning, känner att jag håller på att svimma, kan inte tänka och har ingen styrka. Eftersom vi alltid är ute ganska länge både förmiddagen och eftermiddagen (så att bebisen kan sova och syskonen kan leka) och jag är så väldigt upptagen med barnen, så lyckas jag aldrig äta mellanmål. Tyvärr äter jag en hel del sött nuförtiden, eftersom det ger snabb energi och det är just det jag behöver. Mycket choklad, det känns som det är det enda som hjälper.

Hur kan jag bryta mönstret? Både blodsockerfallen och sötsuget är jättejobbiga  

• Svar på tråden Blodsockerfall utom kontroll :-(
  • Anonym (näring)

Fel, du behöver inte snabb energi. Ta en stund på morgonen när du fixar ett par goda, nyttiga fullkornssmörgåsar, med ex. kalkon, keso och gurka, tomat, riven morot. Sen tar du med dig smörgåsarna när ni är iväg/bebisen ammar och passar på att äta. Du måste prioritera din egen hälsa.

• Anonym (ammande mamma)

Mm ja, det låter ju väldigt gott. Jag får verkligen försöka bli bättre på att organisera allt, annars är det så lätt hänt att man gör en "quick-fix" och äter onyttiga sötsaker.

• Anonym (näring)
    Anonym (ammande mamma) skrev 2013-10-10 10:25:41 följande:
    Mm ja, det låter ju väldigt gott. Jag får verkligen försöka bli bättre på att organisera allt, annars är det så lätt hänt att man gör en "quick-fix" och äter onyttiga sötsaker.
    Be barnens pappa om hjälp att fixa närande mellanmål till dig annars. Du behöver äta bra, och dricka mycket vatten för att må bra. Och nog kan man unna sig något sött ibland, men det ska vara ibland, inte varje dag.
  • Anonym (Me to!)

Får jag med...

Jag tipsar om att sätta dig ner och dingla med huvudet mellan benen ett tag. Jag brukar låtsas flippra med mobilen när jag behöver sätta mig "på stan".

Sen tycker jag att mina blodsockerfall minskar om jag står på händerna en stund både morgon och kväll. Behövs inte länge, men två-tre minuter... 

Svar på tråden Blodsockerfall utom kontroll :-(