• Asams5

fler som står i kö för IVF?

Jag och min sambo har precis fått remiss skickad för att gå vidare med IVF! Är det någon mer som står och stampar där?

Resan har varit lång för oss (så känns det väl alltid), men vår utredning hemma på lokalsjukhuset både drog ut på tiden och kändes inte så professionell. Efter många om och men har vi fått vår remiss till SU!

De senaste åtet, eller åren för den delen, har varit så psykiskt jobbigt på flera sätt. Jag har i grunden sedan tidigare ångest och oanikångest. Detta har eskalerat och blivit värre i och med detta! Jag är deltidssjukskriven! Att gå till jobbet och möta min kollega, som dessutom är min svägerska, som är gravid, är dagar full av ångest, avundsjuka, ilska. Och Fan vad arg och besviken man blir på sig själv av dessa känslor! Jag är ju inte den personen egentligen!

• Svar på tråden fler som står i kö för IVF?
  • Onionen

Hej! Vi står oxå i kö till ivf. Ska på läkarbesök och planneringssamtal nu på måndag! Känns så bra att det närmar sig! :) våran resa är utdragen så vi försökt i 4 år. Gjorde våran första utredning för 2 år sen men valde att försöka ett tag till utan ivf. Nu har vi fått göra om delar av utredningen igen. Blodprover och äggledarkoll. Men nu kör vi! :) hur länge har ni försökt? Är det Sahlgrenska? Dit ska vi!

• Asams5

Det är Sahlgrenska för vår del också. Fick remissen skickad i början på september. Hur länge fick ni vänta tills ni fick tid?

Vi har försökt få barn i drygt 2 år. Och min gyn.läkare sa att vi skulle försöka två år till innan remiss. Men det kollade jag upp att man inte behövde, så efter många om och men, fick vi en remiss. Men vad trögt allt varit!

Är ni också frikända efter utredningen?

Lycka till på måndag!

• Onionen

Vi har gjort utredningen båda gångerna på kvinnokliniken i Göteborg.

Konstigt att dom ville att ni skulle försöka mer själva efter 2 år! Många drar ju igång ivf redan efter 1 år!

När vi gjorde utredningen första gången efter vi försökt i 2 år så ville dom ge oss remiss direkt och sa att det inte var nån ide att försöka med nåt annat. Men vi valde själva att vänta med ivf då! Var inte redo för det då... Om man nu kan bli redo?! Utredningen visade inga fel!

Vi fick remissen skickad i augusti och fick bekräftelse på att den kommit in förra tisdagen. Men nu snackar vi tur för vår del... Dagen efter jag fått brevet ringer dom från SU och frågar om jag vill vara med i en studie för att jag har BMI mellan 30-35. Vi tackade ja och fick tid efter 1,5 vecka hos läkaren. Så nu på måndag får vi reda på vilken grupp va hamnar i. Om jag ska gå ner i vikt i 16 veckor eller om vi får dra igång med ivf direkt (beroende på min menscykel)

Så vi får se... Jag e skitnervös och fattar nog inte vad som händer med tanke på att min inställning är att ivf kommer ta minst 6 månader med all väntan... Och jag har hittills bara väntat 5 veckor.

Hoppas du inte behöver vänta så länge på att få tid! Vad är du mest nervös över?

• Asams5

Vilket flyt! Håller tummarna att ni snart är igång då. Jag som trodde att dom inte ens gör IVF på dom som har BMI över 30. Vad skönt!

Och jag hoppas på kallelse snart. Jag har både ringt och fått bekräftat på brev att dom har remissen och att inom 3 månader (vårdgarantin) så blir vi kallade.

Kan tänka mig att det känns konstigt. Man är ju liksom inställd på att det ska vara trögt och långdraget. Jag tycker det känns så avlägset, så jag vet inte hur jag kommer reagera.

Det jag är orolig för är hormonbehandlingen och hur det går, om det kommer finnas ägg som blir befruktade osv... Ja, jag är expert på att oroa mig för saker i förtid. Försöker verkligen släppa det nu, och bara låta tiden gå fram tills dess. För den tiden kommer så småningom ändå.

Hur gamla är ni?

• Camille

Vi står också i kö till IVF på Sahlgrenska. Vår remiss skickades i maj. Förväntade mig att få tid efter sommaren. Men när jag ringde i augusti för att höra mig för varför vi inte fått någon tid ännu fick jag till min fasa veta att remissen ej var registrerad! Den hade skickats fel! När de sedan registrerade den satte de fel datum på den så vi hamnade sist i kön! Så när jag pratade med dem på kontaktpunkten senast sa de att vi inte kan räkna med någon tid förrän tidigast i januari :( vi har försökt i 4år.. Jag har PCO:s och ingen ägglossning men i övrigt inga andra problem hos mig eller min partner.

• Onionen

När vi var på undersökningen så sa ju läkaren att jag skulle gå ner 1 kg för att få göra ivf. Så det är det enda jag hört med! Så du kan tro att jag blev förvånad när dom ringde! :) och jag har jag ju vikten på just nu "rätt sida" 30-sträcket så att jag får vara med i studien och "slipper" tänka på vikten på 1 vecka iaf;)

Det är ju så långt bort! Men så kommer det plötsligt och vänder uppochner på tillvaron! Fast såklart är det samma frustration som att i vanliga fall gå och vänta på plusset... Men snart e det din och min tur! ;)

Ja den där hormonbehandlingen... Hua! Har en tjej på jobbet som jag pratat med som gjort behandling redan. Hon ska göra det igen för de har inte gått vägen än. Men skönt att ha någon nära som kan veta hur det är om det blir jobbigt! Man e ju trots allt många timmar på jobbet! Och det är nog en av de stora orosmomenten... Hur jag mår och mitt humör! Men såklart så finns ju inget jag hoppas på mer än att behandlingen ska gå väl och att det blir ägg som befruktas och som till slut... Ja! :)

Jag är 28 och sambon 32. Ni?

• Onionen
    Camille skrev 2013-10-11 19:57:48 följande:

Vi står också i kö till IVF på Sahlgrenska. Vår remiss skickades i maj. Förväntade mig att få tid efter sommaren. Men när jag ringde i augusti för att höra mig för varför vi inte fått någon tid ännu fick jag till min fasa veta att remissen ej var registrerad! Den hade skickats fel! När de sedan registrerade den satte de fel datum på den så vi hamnade sist i kön! Så när jag pratade med dem på kontaktpunkten senast sa de att vi inte kan räkna med någon tid förrän tidigast i januari :( vi har försökt i 4år.. Jag har PCO:s och ingen ägglossning men i övrigt inga andra problem hos mig eller min partner.

Nej va jobbigt! Tråkigt när man vet att dom gjort fel! Eller rättare sagt inget alls!

Man vill ju bara komma igång när man väl sökt hjälp för det! Hoppas ni får komma dit så snart som möjligt!
  • Camille

Så spännande att få starta igång behandlingen onionen! Skönt att du har någon nära som kan stötta om du mår dåligt av hormonbehandlingen. Håller alla tummar och tår för att det går vägen!

Jag är också 28 och min sambo är 31.
    Är glad att jag slutade med mina p-piller så tidigt eftersom det ju tagit några år med utredningar, väntetid osv.
    Är fruktansvärt besviken på hur SÄS och Sahlgrenska skött remisshanteringen. Hade inte jag ringt och frågat och tjatat hade vår remiss fortfarande legat kvar på fel instans.
    Men om/när det väl blir ett litet barn så kommer ju inte några månader hit eller dit spela någon roll.

Vet ni hur lång tid det brukar ta från att man fått första tiden på Sahlgrenska till att man startar själva behandlingen?

• trina

Hej på er! 
    Jag är inte riktigt på samma ställe som er i utredningen. Ska till Sahlgrenska IVF i november för att få prova sprutor ett par cykler innan IVF. Utreddes också på GBGKK och Pergotime gav ingen effekt. Har PCO och ingen egen mens eller ägglossning.

Min remiss blev skickad till IVF-enheten och inte de som sköter utredningarna, så förhoppningsvis slipper jag väl stå 3mån i kö igen för att få ivf om det blir så illa. När jag ringde dem förra veckan sa de att de ligger 1mån EFTER vårdgarantin. Så mitt tips är att ni ringer till kontaktpunkten och säger åt dem att ni kan komma med kort varsel! 

Får jag hänga med här? :)  

Superduperbitterfitta.blogg.se <-- Bitter och Barnlös
  • Asams5

Camille: så får det ju inte gå till! Så urdåligt! Men det är tyvärr så ruttet i den offentliga sjukvården. Vi blev bortglömda i utredningen. Hade jag inte ringt och frågat varför vi inte hört något, så hade vi nog fortfarande väntat.

Onionen: lycka till imorgon. Hoppas ni snart kommer igång. Håll oss uppdaterade! Spännande. Jag är 30 och min sambo 38.

För min egen del är min dag en skitdag. En dag i taget. Så får man tänka. Och så går det en vecka i taget.

Och så blir jag så sur! Jag skulle egentligen jobba jour med min gravida svägerska imorgon och nästa tisdag. Detta är naturligtvis fixat så att jag slipper! Varför går folk runt och tassar på tå för mig på jobbet? Det sista jag behöver är att folk tycker synd om mig!!! Jag behöver mer stöd mer än någonsin, och istället tassar dom runt på tå och fixar och trixar i det tysta för att dom tror att jag mår bra av det! Det är så uppenbart allting! Mår ju sämre av allt smygande. Bara att ta ett djupt andetag, gå till jobbet, och andas ut när man kommer hem.

Svar på tråden fler som står i kö för IVF?