• Asams5

fler som står i kö för IVF?

Jag och min sambo har precis fått remiss skickad för att gå vidare med IVF! Är det någon mer som står och stampar där?

Resan har varit lång för oss (så känns det väl alltid), men vår utredning hemma på lokalsjukhuset både drog ut på tiden och kändes inte så professionell. Efter många om och men har vi fått vår remiss till SU!

De senaste åtet, eller åren för den delen, har varit så psykiskt jobbigt på flera sätt. Jag har i grunden sedan tidigare ångest och oanikångest. Detta har eskalerat och blivit värre i och med detta! Jag är deltidssjukskriven! Att gå till jobbet och möta min kollega, som dessutom är min svägerska, som är gravid, är dagar full av ångest, avundsjuka, ilska. Och Fan vad arg och besviken man blir på sig själv av dessa känslor! Jag är ju inte den personen egentligen!

• Svar på tråden fler som står i kö för IVF?
  • Onionen

Camille:

Tack! Det är iof bara planeringssamtal med läkare och barnmorska jag ska i morron. Men jag ska få reda på vilken grupp jag hamnar i... Gå ner i vikt eller köra på! Nervös ändå! :)

Nä, tänk att det alltid verkar som att den som skriker högst får det den vill och de e ju

riktigt dåligt att man behöver fråga och tjata för att det ska hända något! Men jag håller med att några månader hit eller dit... Tur att vi inte är äldre! ;) hoppas dom jobbar ikapp så ni får tid snart!!!

Trina:

Jag säger hej och välkommen! :)

Skönt att det finns mer annan hjälp att få innan ivf. Det verkar finnas mycke! Men bara ett resultat man vill ha! ;)

Asams5:

Tack! Det kan behövas! Som sagt e jag lite spänd men förväntansfull! Ska berätta! :)

Har du berättat för dina arbetskamrater om din situation? Har ni den kontakten? Jag skulle pratat med chefen och/eller den som sätter schemat. Berätta hur du vill ha det! Kanske är tungt i början men samtidigt en hjälp i längden att köra med öppna kort! Dom som du upplever tisslar och tasslar kanske tror att dom gör rätt och hjälper dig. Du e ju den som sitter på svaret. Fundera!!

Vad beträffar dom jobbiga känslorna med att se andra gravida så är du absolut inte ensam!!! Jag gör det varje dag! Det största knivhugget kom när min 3 år yngre syster berätta att hon e gravid!! (Hon borde ju vänta på sin tur) Jag tillåter mig själv att vara avundsjuk o ledsen och känna orättvisa. Jag vill ju inget hellre än att vara glad för min systers skull men det är svårt ibland! Fast jag vet att jag kommer få ett barn på ett eller annat sätt (Biologiskt eller inte) Och det hjälper mig att se framåt och hålla hoppet uppe. ??

• Onionen

Oj va nervös jag har vart idag! Men allt hände så fort där inne på dom 2 timmarna vi var där. Jag han nog knappt uppfatta vad som hände... Jag lottades till att börja ivf direkt! börjar på fredag med nässpray. Herre Gud va nervös jag e nu då!

• Onionen

Ja om min mens kommer innan den 31 så börjar jag med gonal-F då. Börjar nu på fredag med suprecur. :)

• Asams5

Vad spännande Onionen. Jag hoppas på att vara igång snart också. Fick kallelse idag! 6 november har vi vårt första besök! Jippi! Det gick ju fort! Nu har stenen i mig lättat ännu lite mer. Känns så underbart! Små små steg mot målet!

Nåt som är lite lustigt är att jag inatt drömde att vi fick en dotter! Och nu idag kom kallelsen och alla papper på posten. Märkligt. Hoppas det är ett tecken....

• Onionen
    Asams5 skrev 2013-10-16 18:48:36 följande:

Vad spännande Onionen. Jag hoppas på att vara igång snart också. Fick kallelse idag! 6 november har vi vårt första besök! Jippi! Det gick ju fort! Nu har stenen i mig lättat ännu lite mer. Känns så underbart! Små små steg mot målet!

Nåt som är lite lustigt är att jag inatt drömde att vi fick en dotter! Och nu idag kom kallelsen och alla papper på posten. Märkligt. Hoppas det är ett tecken....

Härligt! 6 nov e ju snart! Pepp!

Jag tror drömmen slår in! Kroppen kanske börjar slappna av med och se målet?! :) hoppas!!

Jag var över hos grannen nu ikväll och myste med deras 6 dagar nya tös! Och tro det eller ej så var känslan bara avslappnad och som att det är min tur snart! :)
  • Camille

Vad roligt att höra att ni alla snart är igång med behandling! Det inger ju ett hopp att det kanske snart är vår tur också!

Jag tycker också att det är jobbigt att se andra som är gravida.. I perioder har jag undvikit att träffa vänner som nyligen fått barn eller är gravida. Men i perioder känns det lättare och då försöker jag att fokusera på de positiva sakerna som finns med att inte ha barn. Tex möjligheten att kunna göra precis vad man vill utan att behöva skaffa barnvakt eller stressa iväg för dagishämtning osv. Och kunna ge sig ut på en lång löptur en fin höstdag utan att behöva pussla med tider för att hinna med...

• Asams5

Jo visst vissa dagar går bättre än andra. Då kan jag tänka att vad gör det om inte vi får barn, då kan vi fortsätta att resa vart vi vill och vara fria.

Men nu vill jag ha barn. Jag känner inte alls samma sug efter resa och äventyr längre. Känner mig nöjd och klar med det nu.

Vi har jobb och har jobbat länge, vi har hus, bil.... Och allt det där.... till och med två små pälstussar (katter).

Och lite just pga det känner jag dåligt samvete och nästan skäms över att må dåligt. Jag har det ju egentligen så himla bra!

Nä, nu kämpar vi på flickor! Vi tillåter och att vara arga, ledsna, avundsjuka och frustrerade. Vi kommer få våra fina och alldeles perfekta bebisar inom snar framtid. Och det kommer ha varit värt allt! Och våra upplevelser och erfarenheter av detta kommer enbart ha positiv betydelse längre fram.

Nu kämpar vi på. Men ut med känslorna. Bit inte ihop!!!

• Camille

Du har så rätt asams5! Tror att det är jätteviktigt att få tillåta sig att känna alla känslor och som du säger så kommer vi komma ur det här stärkta av erfarenheter!

• Camille

Nu har vi också fått en tid!! 3:e december! Så skönt att äntligen få ett datum att förhålla sig till!

Svar på tråden fler som står i kö för IVF?