• SweetLollo

Ökad risk för kromosomavvikelser hos barnet?

Jag är gravid i v6(5+1), min sambo är en bit över 40 och jag är inte fyllda 30 än. Min sambo vill att vi ska göra fostervattensprov eftersom han är äldre och har hört talas om att om en eller båda föräldrarna är äldre så finns det risk för kromosomavvikelser hos fostret. Jag förstår hans oro och hans önskan att göra denna provtagning samtidigt som jag oroar mig för eventuella komplikationer till följd av detta. Jag har bl.a. hör talas om risk för missfall m.m. i och med denna provtagning. Han har fullt friska barn sedan ett tidigare förhållande, och för mig är det de första barnet. Jag har försökt att googla för att få fram svar på mina funderingar, men jag får ingenstans fram någon information kring ökad risk för kromosomavvikelser då fadern är äldre, bara i de fall där modern är äldre. Någon som känner till något om detta som kanske kan stilla min oro lite?

• Svar på tråden Ökad risk för kromosomavvikelser hos barnet?
  • SweetLollo
    popcornplaya skrev 2013-10-10 19:21:06 följande:
    Faderns ålder spelar inte in.

Det låter betryggande.
  • Severus
    popcornplaya skrev 2013-10-10 19:21:06 följande:
    Faderns ålder spelar inte in.

Sen när gäller den infon?
    Piece of cake to get rid of a piece of shit...
  • popcornplaya
    Severus skrev 2013-10-10 19:34:23 följande:

Sen när gäller den infon?
    Sen när gäller inte den infon? Kromosomförändring är man inte helt säker på hur det sker men antingen dåliga ägg från början eller att nått händer tiiiidigt.
  • SweetLollo
    popcornplaya skrev 2013-10-10 20:43:24 följande:
    Sen när gäller inte den infon? Kromosomförändring är man inte helt säker på hur det sker men antingen dåliga ägg från början eller att nått händer tiiiidigt.

Kan det inte bero på dåliga spermier då?
  • Majblomma14
    SweetLollo skrev 2013-10-10 20:52:35 följande:

Nej, det har med äggen vid celldelningen att göra. Däremot finns det alltid en risk oavsett ålder. Risken ökar dock något med åldern. Tex Vid 37 års ålder är risken endast 0,3-0,6 %. Jag var dock bara 32 år när vi fick reda på att barnet jag bar på hade en kromosomavvikelse.
  • Severus

W

SweetLollo skrev 2013-10-10 20:52:35 följande:

Det kan det även om det är ovanligt
  • johannawe

Du kan börja med att göra ett kub, på så sätt får du reda på sannolikheten att ditt barn har kromosomavvikelse och kan efter det ta ställning till om det är värt riskerna med fostervattenprov eller moderkaksprov. Kub är dock enbart baserat på sannolikhet så vill man ha ett tydligt svar så är det bättre att inte göra det..

• popcornplaya
    Severus skrev 2013-10-11 08:12:51 följande:

W

Det kan det även om det är ovanligt
    Skulle gärna se forskning på det.
Svar på tråden Ökad risk för kromosomavvikelser hos barnet?