• Akua

Varför låter min katt?

Jag har en katthona på 1 år och hon jamar,kurrar när hon bär VISSA leksaker!
    Just vissa så tar hon upp leksaken i munnen och springer runt och låter. Ibland jam-kurrande men ibland skrik-jamande.
    Helt plötsligt leker hon med saken och sen bär hon den igen och kan springa omkring, gå omkring och låta.

Varför? Har aldrig varit med om detta beteende förut. Någon som vet varför eller har en teori?    

• Svar på tråden Varför låter min katt?
  • Emma 117

Är hon steriliserad? Annars kanske hon "löper" Eller vad det heter när katter är "kåta" :)

• frökenelisabeth

Min teori är att det är jakt- eller lekbeteende.

Min katt har ett väldigt speciellt läte som närmast låter "ga-ga-ga" när hon får syn på fåglar utanför. Annars låter hon mest när hon spinner (njuter), och så jamar hon ibland om hon t ex ska kräkas eller om hon vill tala om att vatten/mat är slut, eller är missnöjd med något annat.  

• Akua
    Emma 117 skrev 2013-10-10 20:35:45 följande:
    Är hon steriliserad? Annars kanske hon "löper" Eller vad det heter när katter är "kåta" :)

Haha jo hon är kastrerad. Men ibland ganska likt jamande som hon hade när hon var kåt ;)

Hon hade detta beteende innan hon började löpa och som sagt, har det även efter hon har blivit kastrerad. 
  • Akua
    frökenelisabeth skrev 2013-10-10 20:36:33 följande:
    Min teori är att det är jakt- eller lekbeteende.

Min katt har ett väldigt speciellt läte som närmast låter "ga-ga-ga" när hon får syn på fåglar utanför. Annars låter hon mest när hon spinner (njuter), och så jamar hon ibland om hon t ex ska kräkas eller om hon vill tala om att vatten/mat är slut, eller är missnöjd med något annat.  

Jo det lätet har hon också om hon typ jagar en fluga, ELLER om jag hostar/harlklar mig, låter med bestick, använder gastäntare. Hahah hon har konstiga ljud för sig!!
  • Akua
    Lady Gaga skrev 2013-10-10 20:36:47 följande:
    leksaken kanske är hennes "bebis"?

Ja jag vet inte. Men ett tu tre och leker hon ju med den och då kan det gå "vilt" till. Hon har aldrig varit dräktig.
  • adina01

Min katt gör så när han kommer med byten till mig, tror att det är ett lockljud som katter gör till sina ungar när de kommer med föda till dem.

• Akua
    adina01 skrev 2013-10-10 20:41:26 följande:
    Min katt gör så när han kommer med byten till mig, tror att det är ett lockljud som katter gör till sina ungar när de kommer med föda till dem.

Aha,släpper din katt leksaken till dig då?
    Min gör inte det. Hon bara springer omkring eller går och låter samtidigt som hon har leksaken i munnen hehe.
  • adina01

Min katt är både ute och inne så de byten han bär hem är riktiga, när han kommer gående med byten mot mig så låter han precis som katthonor gör till sina ungar sedan släpper han sitt byte vid mina fötter.

Svar på tråden Varför låter min katt?