Inlägg från: adina01 |Visa alla inlägg
  • adina01

Varför låter min katt?

Min katt gör så när han kommer med byten till mig, tror att det är ett lockljud som katter gör till sina ungar när de kommer med föda till dem.

• adina01

Min katt är både ute och inne så de byten han bär hem är riktiga, när han kommer gående med byten mot mig så låter han precis som katthonor gör till sina ungar sedan släpper han sitt byte vid mina fötter.

• adina01

Precis alldeles nyss gick jag ut och möttes av skumma jamningar och nog kom katten gående med en sork han visade upp.
    (Första gången jag hörde dessa ljud trodde jag att katten var sjuk eller hade ont någonstans) 

• adina01
    Birmafröken skrev 2013-10-10 21:19:55 följande:
    Min kastrerade 9-åriga honkatt (som aldrig fått ungar) bär omkring på en speciell leksak och avgrundsjamar en stund varje kväll. Sedan lägger hon sig med den under en pall i köket.

Det känns som att det måste vara ett medfött instinktivt beteende som har med byten och ungar att göra.
    Visst är det lite skumt att de gör så, min katt är dessutom en kastrerad hankatt, han hade om han varit fertil kanske varit en av de där hankatterna som hjälper till med och tar hand om sina ungar.
  • adina01
    Birmafröken skrev 2013-10-10 22:42:40 följande:

Kastrerade hankatter har ofta väl utvecklade omvårdnadinstinkter tycker jag att det verkar som. Hemma hos mig är det alltid den äldsta hankastraten som tar hand om små nykomlingar och gör allt en mamma skulle göra förutom att ge mjölk.
    Så är det kanske, min äldre hankatt som aldrig träffat kattungar uppfostrade, lekte med och tog hem byten till en mycket ung moderslös kattunge jag hade när han var 15 år, den andra som kommer med sina byten till mig avskydde denna kattunge.
Svar på tråden Varför låter min katt?