Inlägg från: Längtar1985 |Visa alla inlägg
  • Längtar1985

Första kuren pergotime okt. 2013

Hej,

Jag går på min andrakur med pergotime.
    Intressant att läsa att man i utlandet börjar redan på dag 3.
    Jag har superlång cykel så jag skulle bli glad att få börja tidigare för att få korta ner min cykel och därav också min väntan...

Angående biverkningarna så är det verkligen från person till person.
    Innan jag började med tabletterna lästa jag mycket på forumet.
    Det verkar som dom flesta mest mår dåligt psykiskt. Hormonerna får liksom fnatt...
    Så är det även för mig. Tar det sig inte denna gång så vet jag inte om jag vågar en gång till (eller orkar)
    Min kropp är helt ur balans med typ värmeslag, och ständigt deprimerad och låg..
    Det är värt om man blir gravid såklart men värt att tänkta på om ni mår dåligt under kuren att det är era hormoner som spelar er ett spratt. 

Jag har VUL idag cykeldag 16 så hoppas på fina ägg nu :)            

• Längtar1985

Tack. Det gick inte så jättebra tyvärr. Jag hade två ägg. Ena var 27 mm och andra 18mm så min gyn var inte så hoppfull... Jag fick otrivelle sprutan ändå. Tror tyvärr att jag väntade för länge med att ta sprutan och få VUL. Borde nog kollat redan dag 13-14. Denna månad gick det snabbare för äggen. Förra månaden var dom inte redo förens cykeldag20. Skumt det där. Hur går det för er?

Endrömivitt skrev 2013-10-12 19:37:04 följande:
    Längtar1985: hur gick det på VUL? Håller tummarna för fina ägg?

• Längtar1985
    Endrömivitt skrev 2013-10-15 18:46:56 följande:
    Längtar1985: Vad trist att det inte gick som du hoppats:( Dum fråga kanske, men hur stora ska äggen vara?

Jag har fått höra att optimala ägg ska vara mellan 20-22 mm. @Glimmra, vi har försökt i ett år och 3 månader ungefär och detta är min andra kur pergotime
  • Längtar1985

Ena var 18mm vilket min gyn ansåg va litet och en till på 27mm som hon ansåg vara för stort. Hon var inte så positiv men jag insisterade på att ändå få otrivelle sprutan. Jag tycker oxå att dom borde funka .. Men jag vet inte. Jag har egen ägglossning så jag får pergotime för att kontrollera ägglossningen mer och boosta dom lite

• Längtar1985
    Endrömivitt skrev 2013-10-15 19:40:28 följande:
    Längtar1985: Jag har läst om andra här på familjeliv som har ägg på 11 mm och det verkar inte vara omöjligt att bli gravida ändå. Så vi håller tummarna ?

Åh vad snällt att du sa det! Blir alltid glad att få höra att hoppet kan finnas
  • Längtar1985
    Endrömivitt skrev 2013-10-16 08:58:02 följande:
    Zion: välkommen! Vad spännande med VUL på måndag. Jag längtar tills dess är dags för mig. Samtidigt väldigt nervöst..

Håller tummarna för dig. Det kommer att gå bra :)

Idag är jag på ÄL +4 och Cykeldag 21 efter min andra kur med pergotime. 
  • Längtar1985
    Glimmra skrev 2013-10-20 10:00:44 följande:
    Hur går det för alla? :) Själv är jag på dag 3 med pergotime. Har inte kännt av några biverkningar som jag läst att en del får.

Jag är på cd25 idag ÄL+8 och hoppas för allt jag kan att jag inte får min mens denna månad och att jag lyckas plussa på pergotime kur nummer två trots att mina ägg inte hade optimal storlek enligt VUL.
  • Längtar1985

Tror inte jag kan hålla mig från att testa nu :(
    CD29
    ÄL+9

Vågar jag?
    Har massa testlagret hemma....    

• Längtar1985
    Glimmra skrev 2013-10-23 17:28:46 följande:
    Roligt att det är så många som försöker få till lite bebisar! Majken33: Låter ju jätte bra att mensen kommit igång! Min Gyn säger att man det kan komma igång mer spontana ägglossningar när man är över 30, och att man kan ha lättare att bli gravid i högre ålder än vad "vanliga" kvinnor har. Eftersom dom slutar producera ägg och får svårare att bli gravida med tiden, och vi har så många äggblåsor kvar fortfarande. Jag vet inte om det stämmer. Längtar1985: Hur har det gått har du gjort nåt test än? :)

Testade negativt i morse. När jag kissade klart kom det lite brun flytning på pappret och jag har haft mensvärk idag så tyvärr är det mensen.. Sjukt nere hela dagen..
  • Längtar1985
    lindavik skrev 2013-12-10 22:49:11 följande:
    Alla skriver siffror vid mognandet av äggblåsor. När man skriver 15, är det millimeter man talar om då eller är det något annat? Hur stor brukar en bra äggblåsa vara när den är färdigmogen och släpper från äggstocken till äggledaren? Lycka till alla där ute!

Man brukar säga att ett optimalt ägg är runt 20 när det ska släppa. Såklart olika men det sa min gyn. När jag hade ett på 18 var det för litet och när ett var 27 var det för stort
  • Längtar1985
    Theresan skrev 2014-01-02 07:29:53 följande:
    Jag lyckades faktiskt plussa på sista försöket med pergotime. Är naturligtvis glad för det men så otroligt rädd för att få missfall igen. Är på 4+4 idag och tiden segar sig fram

Grattis!
    Vilket försök var det?
    Jag har tagit pergotime två gånger nu utan resultat. Nu inväntar jag mens i januari för IVF.
  • Längtar1985
    zion skrev 2014-01-02 10:55:10 följande:

Grattis, va roligt vilket försök med pergo va det? Sluts oroa dig och njut av tiden istället!

Oj, börjar ni redan med ivf efter två försök med pergo? Får jag fråga (vet att detta låter dumt) varför så snabbt?
    Ingen dum fråga alls :)

Vet inte varför det gick så snabbt men jag misstänker att min gynekolog var rädd om mitt psyke och att det tärde för mycket på oss. Vi har försökt i snart två år och jag mådde rätt dåligt psykiskt av båda kurerna pergotime även fast det var enkelkurer.
    Jag fick ägglossning båda gångerna och var överstimulerad till och med.. fick positivt ägglossningstest båda gångerna och vi hade sex fyra dagar i rad utan resultat... Jag tror att hon tänker om det inte fungerar på två gånger så kanske det inte fungerar alls på mig.
    Vi skulle göra ett tredje och sista försök innan ivf men min kontakt på ivf sa att man inte fick ta Pergo månaden innan ivf för att det kan störa i kroppen en månad efter.
    Då tyckte min gyn att vi lika gärna kan gå vidare med IVF på en gång och slippa påfrestningen både fysiskt och psykiskt för mig... vet inte om det var rätt val just nu eftersom jag tror inte IVF är lättare direkt... men men..
    Vi utnyttjade vårdgarantin så jag fick tid nästan omgående..

• Längtar1985
    zion skrev 2014-01-05 23:45:26 följande:
    Hur går det för er? :)

Inge bra.. Väntar på min mens nu för att påbörja ivf
Svar på tråden Första kuren pergotime okt. 2013