• Webbredaktör Annelie

Har du reflex?

Nu börjar det bli svårt att se alla mörka gestalter vid övergångsstället. Så den stora frågan är använder du reflex?
    Och vad tycker du om reflex användandet i Sverige, är vi bra eller dåliga på det?
    Borde alla få en reflex skickad med posten lagom till första oktober eller är det upp till var och en att ta sitt ansvar för att synas i trafiken?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du reflex?
  • Aileen Allannah

Klart jag har reflexer, både på mig själv, vagnen och barnen. Skulle jag någon gång missa så är jag oerhört försiktig i trafiken, man syns ju för faen inte alls utan reflex!

Fler gratis reklamreflexer vore toppen, på macken, hos läkaren, på apoteket, i mataffären, överallt.

• Mandel

Har till och med reflexer i bilen som jag stannar och ger till idioter som är ute i mörkret utan reflex

Ska jag ut och gå så har jag alltid reflexväst på mig. Bor på landet... Har oftast med ficklampa och blinkar med när jag ser bilar eller lösa reflexer och snurrar med.
    Om jag så går på parkeringen utanför köpcentrat så tar jag fram min reflex.
    Går jag på trottoarer i stan har jag reflex framme osv. 

Har bättre saker att göra än att bli påkörd och hamna på sjukan  

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Hannah76

Ja jag har reflexer.
    Det känns som om det var mer reflekanvändande förr?
    Sen jag fick mitt första barn har jag sett till att använda reflexer (innan hade jag inte haft det sen jag var barn). 

• Lady Namárië

Alltid. Men jag fattade inte helt och hållet hur viktigt det var förrän jag tog körkort och insåg hur sjukt dåligt man syns när man är ute och promenerar längs vägen i mörkret. Jag jobbar på att få mina egna barn att fatta det mycket tidigare.

Mandel skrev 2013-10-11 08:38:30 följande:
    Har till och med reflexer i bilen som jag stannar och ger till idioter som är ute i mörkret utan reflex

Heja dig! Det har jag också funderat på att ha, men hittills har jag bara varit pestig och stannat och upplyst dem om att de inte syns.
    So say we all
  • LaFontaine

Bara när jag springer. Annars rör jag mig inte där reflex behövs och är också väl medveten om att jag inte alltid syns och tar det därför försiktigt därefter. 

• guinevere

Ja, tycker det är skitläskigt när man kör på landsväg och det plötsligt dyker upp en svartklädd människa utan reflex i mörkret.

Om jag promenerar eller springer i mörkret har jag reflexväst. Annars har jag små reflexer, har några extra i handväskan för säkerhets skull. Har också reflexväst liggandes i bilen om jag skulle få punktering etc i mörkret.

Mandel skrev 2013-10-11 08:38:30 följande:

Vilken bra idé!!
    Talking bad about you wouldn't make sense 'cause you're way up under my rank
  • Majsan70

Jag bär reflex när dottern skall rida ner till manegen på kvällen. Då är det reflexjacka/väst, reflexer runt benen på hästen samt reflex schabrak som gäller.
    I övigt använder jag inte reflexer eftersom jag inte springer runt vid vägar.

• fluu

Japp. På jacka, cykel, vagn, dottern kläder och ryggsäck.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • caaroline

Jag sket totalt i reflexer förr, skämdes och kände mig så ful på något sätt av att behöva ha någon reflex eller väst. När jag sedan började köra bil fattade jag verkligen INTE vad jag hade hållt på med, körde i mörkret och såg inte människorna utan reflexer, fick panik och körde alldeles för sakta men jag var så rädd för att köra över någon.. Nu för tiden har jag reflexer i mängder på vagnen, själv tar jag på mig en väst. J

• Wilowa

Reflex som en sån där plastgrej som dinglar och är i vägen använder jag inte. Jag avskyr dem och tycker att de syns dåligt. Jag tycker det är mycket bättre med reflex på kläder och skor och har jag inte det så drar jag på mig en reflexväst.

Jag röstade annat efter som jag inte använder en reflex (alltså plastgrejen), då jag tolkar det soma tt det är en sådan det syftas på i ts.  

Svar på tråden Har du reflex?