• 3kidz4ever

Anmäl felbehandlad förlossning !

Hej, Jag vill bara uppmärksamma felbehandlingar inom förlossningsvården. Känner du dig felbehandlad under förlossningen? Anmäl till IVO (Inspektionen för vård och omsorg, www.ivo.se), del av Socialsturelsen. Till exempel på felbehandlingar kan vara syrebrist, missade kontroller, risk för fara, felbedömningar, onödiga skador eller otrevligt bemötande etc. Jag har anmält min förlossning dec 2012 som skedde på NÄL (Norra Älvsborg Sjukhus) och utredning pågår.

Kortfattat utvecklade jag förlossningsrädsla efter plågsam avstannad förlossning med mitt tredje barn på ca 5,3 kg och med huvudomfång på 41,5 cm utan kejsarsnitt. Ingen nybliven mamma ska behöva gå igenom min helvetiska förlossning. Tillsammams hoppas vi på förändring ! Anmäl ! Tack för uppmärksamheten !

• Svar på tråden Anmäl felbehandlad förlossning !
  • cirpen

Hoppas du får upprättelse!
    Såg de inte hur stort barnet var??

• 3kidz4ever
    cirpen skrev 2013-10-11 09:54:15 följande:
    Hoppas du får upprättelse!
    Såg de inte hur stort barnet var??

TACK! Nej och enligt klinikchefen var det en helt vanlig förlossning (!?!)
  • cirpen

Bra att du orkar anmäla!!
    Jag skulle anmält en "tant" på neo på danderyd förra året för hon höll på att nästan grilla sönder vår som i solsäbgen.
    Den var helt felinställd å han blev bara slöare å slöare.
    Hon hotade m sondmatning.
    Min man som kände hur het han var tog upp honom så han piggade på sig.
    Hon var jätteförvirrad och gjorde andra saker fel med. Hade inte orken då men ska kanske rota fram papprena nåndag och maila ansvariga...

• 3kidz4ever
    cirpen skrev 2013-10-11 18:27:06 följande:
    Bra att du orkar anmäla!!
    Jag skulle anmält en "tant" på neo på danderyd förra året för hon höll på att nästan grilla sönder vår som i solsäbgen.
    Den var helt felinställd å han blev bara slöare å slöare.
    Hon hotade m sondmatning.
    Min man som kände hur het han var tog upp honom så han piggade på sig.
    Hon var jätteförvirrad och gjorde andra saker fel med. Hade inte orken då men ska kanske rota fram papprena nåndag och maila ansvariga...

Jaq tycker du ska anmäla med hjälp av sonens journalen från neo!
    Det tar energi men det är ett jättebra verktyg i berarbetningsprocessen då jag förstår att Er son var prematur (?). Jag har ingen erfarenhet av prematur men kan tänka mig att det är tufft. De små får inte vara för små eller för stora Solig
  • visa0
    cirpen skrev 2013-10-11 18:27:06 följande:
    Bra att du orkar anmäla!! Jag skulle anmält en "tant" på neo på danderyd förra året för hon höll på att nästan grilla sönder vår som i solsäbgen. Den var helt felinställd å han blev bara slöare å slöare. Hon hotade m sondmatning. Min man som kände hur het han var tog upp honom så han piggade på sig. Hon var jätteförvirrad och gjorde andra saker fel med. Hade inte orken då men ska kanske rota fram papprena nåndag och maila ansvariga...

Men herregud! Vad hemskt! Jag hade anmält det, även i efterhand. Usch vad upprörd jag blir när jag läser om sådana felbehandlingar. Det kan ju gå riktigt illa om man har otur :/
  • cirpen

Ja vi läste sen på apparaten hur nära lampan skulle vara barnet.
    Hon hade INTE ställt in den rätt..
    Stackars barn var illröd och supervarm. Tacka fan på han inte orkade äta då!
    Vi agerade instinltivt och det var bäst för sonen.
    Tur vi är ganska säkra flerbarnsgöräldrar.
    Kan tänka mig osäkra föräldrar som inte vågar gå på magkänslan....
    Usch jag lider med de, för man är ju så utelämnad och sårbar redan när man är i vårdmaskineriet,

• cirpen

Ts jag kan inte fatta att de missade att barnet var så stort alltså.....
    Med dagens "moderna" teknik å allt...
    Shit vilket huvudomfång...

• märtaros

Ja!!! Håller med, ni som orkar, anmäl om fel på förlossning och bb etc. Jag tror mörkertalet är stort för att man inte orkar. Jag blev så arg över vad som hände när jag födde mitt första barn förra året. Jag tycker sjukhuset skulle ha gjort en lex maria men det gjorde dom inte. Jag har inte fått något beslut från IVO fast det har gått ett och ett halvt år sedan händelsen. snacka om dålig patientsäkerhet från sjukhus och ivo!

• 3kidz4ever
    cirpen skrev 2013-10-11 20:49:36 följande:
    Ts jag kan inte fatta att de missade att barnet var så stort alltså.....
    Med dagens "moderna" teknik å allt...
    Shit vilket huvudomfång...

Japp o det kändes men rekommenderas inte {#emotions_dlg.djavulsk} Därför anmälde jag för det kändes helt fel och huvudet avstannade i flera timmar och stångades. Under hela graviditeten påpekade MVC att magen var jättestor men jag kvalade inte in för extra ultraljud. Det finns inte mycket foster/förlossningsutveckling. För 32 år sedan hände ungefär samma sak för en släktning och med stora men för livet.......
    ANMÄL!
  • 3kidz4ever
    märtaros skrev 2013-10-18 14:19:08 följande:
    Ja!!! Håller med, ni som orkar, anmäl om fel på förlossning och bb etc. Jag tror mörkertalet är stort för att man inte orkar. Jag blev så arg över vad som hände när jag födde mitt första barn förra året. Jag tycker sjukhuset skulle ha gjort en lex maria men det gjorde dom inte. Jag har inte fått något beslut från IVO fast det har gått ett och ett halvt år sedan händelsen. snacka om dålig patientsäkerhet från sjukhus och ivo!

IVO startade våren 2013. Tidigare Socialstyrelsen. Kolla upp vad som hänt med ditt ärende! Om det har kommit fram om inte anmäl igen och hänvisa till saknad anmälan.

6 mån har det tagit att få ett yttrande från klinikchefen som bara försvarar anmäld förlossningsläkare, så nu har jag fått fortsätta strida yttranden till IVO.........fortsättning följer

Jag hoppas många fler orkar anmäla för sin egen självhjälp!
    Anmälan är även ett mycket bra berarbetningsverktyg Solig

Nalle
  • 3kidz4ever

Kränkningar mot patient och kommunikation till patient ingår visst inte i Patientsäkerheten (???) enligt IVO.  
    Tyvärr ska dödsfall ske innan händelser uppmärksamas i media.
    Därför är det extra viktigt att anmäla om du känner dig felbehandlad.
    Jag ryser när jag tänker på alla mörkertal som lider/lidit i det tysta.........

• frontalle
    3kidz4ever skrev 2013-10-11 17:55:49 följande:

TACK! Nej och enligt klinikchefen var det en helt vanlig förlossning (!?!)
    Hoppas får han bajsa 5,3 kg och 41,4 cm en gång i livet...
  • TheSuperCat

Jag fick precis i dagarna hem en kopia på beslutet som IVO tog i samband med sjukhusets Lex Maria-anmälan efter min förlossning. Nästan på dagen två år efter det inträffade. Jag felbehandlades av en duktig men stressad barnmorska. Hon skulle fylla på epiduralen som inte verkade men i stressen blandade hon värkstimulerande medicin istället och sprutade in. Felet upptäcktes på en gång och varken jag eller min bebis fick några skador, tack och lov. Känns skönt att ärendet anmäldes ändå, som någon slags upprättelse. Dock skickade sjukhuset in papprena/anmälan efter 1 år och 3 månader och inte inom två månader som är praxis....

• Twingo

Hej, 
    Jag håller på att skriva anmälan till IVO nu om min förlossning. Jag "glömdes" bort av barnmorskorna och förlossningen stannade i slutet (vid krystvärkarna). Min bebis fick allvarlig syrebrist och dog 4 dagar efter. Obduktionen visade att hon var helt frisk övrigt. 
    Förlossningen hävdar att inget fel gjordes och att det var normal förlossning. Därför har de sagt att de kommer inte att göra lex Maria, även om jag förstått att det är det som är praxis. Men jag tror inte att friska bebisar dör i normala förlossningar och kommer att anmäla. 
    Har ni några tips om hur man skriver själva anmälan? Vilka detaljer som ska ingå? Ska man ta hjälp av jurister osv.

• Cox Orange
    Twingo skrev 2014-10-08 15:14:45 följande:

Hej, 
    Jag håller på att skriva anmälan till IVO nu om min förlossning. Jag "glömdes" bort av barnmorskorna och förlossningen stannade i slutet (vid krystvärkarna). Min bebis fick allvarlig syrebrist och dog 4 dagar efter. Obduktionen visade att hon var helt frisk övrigt. 
    Förlossningen hävdar att inget fel gjordes och att det var normal förlossning. Därför har de sagt att de kommer inte att göra lex Maria, även om jag förstått att det är det som är praxis. Men jag tror inte att friska bebisar dör i normala förlossningar och kommer att anmäla. 
    Har ni några tips om hur man skriver själva anmälan? Vilka detaljer som ska ingå? Ska man ta hjälp av jurister osv.

Hej

Jag är verkligen ledsen för dig, det är ju helt fruktansvärt. Självklart ska du anmäla.

Jag har en släkting som jobbar med anmälningar inom en annan bransch och jag förutsätter att det är ganska likartat inom IVO. Det brukar vara så att kliniken får se din anmälan och de kräver in ett yttrande, sedan ska du svara på det.

Har du inte gjort det ännu så skall du begära ut samtliga journaler, det räcker inte med det du fick i handen på förlossningen.

Din anmälan ska vara så saklig och tydlig som möjligt. Gärna punktform. Inga känslor så långt det går. Ta gärna hjälp av en jurist för formen, men någon i sjukvårdsbranschen är bättre. Titta på t ex hur långt krystskedet var, "action line" borde man ha reagerat för värksvaghet?, var droppet på max (120 droppar/min) utan att man gjorde någonting t ex sugklocka?  Oxytocindropp under väldigt lång tid kan ge syrebrist till barnet, hur länge hade du fått dropp?
    Kolla gärna på liknande fall på läkartidningen, sök i deras arkiv på hsan, syrebrist, förlossning eller liknande. Då vet du ungefär vad de kommer att svara och kan ta upp det direkt i din anmälan.

Kram
Svar på tråden Anmäl felbehandlad förlossning !