Anmäl felbehandlad förlossning !
Hej, Jag vill bara uppmärksamma felbehandlingar inom förlossningsvården. Känner du dig felbehandlad under förlossningen? Anmäl till IVO (Inspektionen för vård och omsorg, www.ivo.se), del av Socialsturelsen. Till exempel på felbehandlingar kan vara syrebrist, missade kontroller, risk för fara, felbedömningar, onödiga skador eller otrevligt bemötande etc. Jag har anmält min förlossning dec 2012 som skedde på NÄL (Norra Älvsborg Sjukhus) och utredning pågår.
Kortfattat utvecklade jag förlossningsrädsla efter plågsam avstannad förlossning med mitt tredje barn på ca 5,3 kg och med huvudomfång på 41,5 cm utan kejsarsnitt. Ingen nybliven mamma ska behöva gå igenom min helvetiska förlossning. Tillsammams hoppas vi på förändring ! Anmäl ! Tack för uppmärksamheten !
Därför anmälde jag för det kändes helt fel och huvudet avstannade i flera timmar och stångades. Under hela graviditeten påpekade MVC att magen var jättestor men jag kvalade inte in för extra ultraljud. Det finns inte mycket foster/förlossningsutveckling. För 32 år sedan hände ungefär samma sak för en släktning och med stora men för livet.......