• Barbamama08

Stopp i toaletten - fixa själv?

Har ett föremål som sitter fast en bit ned i rören till toaletten vilket självklart har orsakat stopp. Kan jag få bort det själv genom att putta ned det? Försökte med en tunn rensspiral, men den var nog för klen så jag tänkte ev köpa en kraftigare rensspiral och testa. Jag har ingen högtryckstvätt, annars hade ju det varit ett alternativ. Vad kan jag annars göra? Eller är det rörmokare som gäller? Hur mycket kostar det att ta in en rörmokare som kan fixa det? Är student så min ekonomi är begränsad.

• Svar på tråden Stopp i toaletten - fixa själv?
  • straw2008

Vad sitter fast ? Vi hade ca 1 kg grus i röret som orsakade totalt stop. Vi körde med sån där sugpropp o det rasslade som satan men sen var det löst 😜

I kinamockaskogen.....
  • Barbamama08

Hade stopp så jag tog ett rensband som bröts i en krök. Så det är en liten bit av rensbandet och fjädern som sitter i rören. Skulle ha kört med rensspiral från början. Sugpropp har fastighetssköteren provat med, och konstaterade att stoppet var borta. Så efter första användningen insåg jag ju att så inte var fallet.

• pluvdo

Hur långt in i röret är stoppet, då? De väldigt få gånger som jag haft stopp i toaletten här så har jag bara i princip bitit ihop, blundat och kört ner handen. Lossat på stoppet och kastat mig mot handfatet för att sanera armen. Men det funkar ju bara om stoppet inte är för långt in/ner.

Ni har ingen duschslang som når fram till toaletten, eller? Eller en trädgårdsslang?

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Petrol

Ner med näven och undersök saken, brukar vara det enklaste sättet att få veta. Annars tycker jag att man brukar kunna dra på en slang över kranen eller duschslangen och köra ner på omväxlande högt och lågt tryck för att se om man kan lös det hela eller stöka om lite i största allmänhet.

• Grappa
    Barbamama08 skrev 2013-10-11 09:22:23 följande:
    Har ett föremål som sitter fast en bit ned i rören till toaletten vilket självklart har orsakat stopp. Kan jag få bort det själv genom att putta ned det? Försökte med en tunn rensspiral, men den var nog för klen så jag tänkte ev köpa en kraftigare rensspiral och testa. Jag har ingen högtryckstvätt, annars hade ju det varit ett alternativ. Vad kan jag annars göra? Eller är det rörmokare som gäller? Hur mycket kostar det att ta in en rörmokare som kan fixa det? Är student så min ekonomi är begränsad.
    Men äger du ditt boende? Annars är stopp i röret hyresvärdens sak att fixa.
  • Barbamama08

Det sitter betydligt längre ned än vad jag kan komma åt med handen. Har testat med duschen förut. Ska prova igen nu för vattnet har åtminstone sjunkit undan. Frågan är om trycket på duschslangen är tillräckligt för att fjädern ska kana ned... Annars får jag väl ringa rörmokare. Men borde jag inte själv kunna putta ned det med t ex en grövre rensspiral som inte viker sig omkring fjäder där inne?

• Barbamama08
    Grappa skrev 2013-10-11 10:08:52 följande:
    Men äger du ditt boende? Annars är stopp i röret hyresvärdens sak att fixa.
    Det är bostadsrätt och jag har hört med föreningen som kunde ringa spolbil (går på närmare 3000:- för mig), annars kunde jag själv kontakta rörmokare.
  • Barbamama08

Vem är det jag ska ringa? Har ringt runt till några ställen nu men ingen har svarat och jag känner mig osäker när jag tittar på Eniro och det mest står om företag som utför installationer mm. Kan de komma och rensa rören också?

• pluvdo

Har du skruvat av duschmunstycket från slangen? Då blir ju trycket något högre i alla fall.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Barbamama08

Nej, det är vatten ända upp till kanten nu igen så väntar i så fall tills det har sjunkit undan innan jag testar duschen. Ringde f.ö rörmokare vid 11 som skulle komma men de dök aldrig upp. Antar att det är jättedyrt att ringa någon jour i helgen?

• sophiie

Jour är dyrt som fan! Vi fick stopp, de kom. 15 min, fakturan blev ca 5500kr. Men som
    Tur var gick föreningen in och betalade pga stoppet satt långt in i rören, vår förening har en gräns på 3 meter(?!).

• hon mot strömmen

Skruva bort toaletten och se om du kommer åt den vägen. Sedan är bara sanera. Så har jag lyckats få det att släppa i rören.

• Grande Rock

ta en bit styv trägårdsslang, brukar funka bra

The Devil Stole the Beat from the Lord
  • Barbamama08

De kom till sist i alla fall och han fick ut den. Toalettstolen är limmad, vet inte hur mycket krångligare det är att ta bort den själv men det var en liten bit kvar av rensbandet också så hade jag försökt trycka ned det så hade det nog bara fastnat någon annanstans i rören.

Det kom ju upp en del äckel efter att han hade sugit så jag satte in en sådan där stav som man sätter i själva spolknappen som släpper ut lite rengöringsmedel varje gång man spolar. Nu rinner det lite i toalettstolen hela tiden. Är det spolknappen som har fastnat lite i något läge eller kan det ha blivit något problem efter att han var här och sög? Har försökt fixa det men den vill inte.

• Mikma

Jag lyckades tappa ner en parfymflaska som har kilat sig fast. Jag känner den, men kan inte rubba den. Kan inte använda toan nu.... Asjobbigt alltså´. vad göra? 

• Nyfikna72
    straw2008 skrev 2013-10-11 09:28:18 följande:
    Vad sitter fast ? Vi hade ca 1 kg grus i röret som orsakade totalt stop. Vi körde med sån där sugpropp o det rasslade som satan men sen var det löst 😜
    I kinamockaskogen.....

Grus? Vad äter ni för nåt som får grus i toaletten?
  • Barbamama08
    Mikma skrev 2013-12-19 18:31:59 följande:
    Jag lyckades tappa ner en parfymflaska som har kilat sig fast. Jag känner den, men kan inte rubba den. Kan inte använda toan nu.... Asjobbigt alltså´. vad göra? 

Kan du lirka med något? Offra en sådan där "stekpincett" från köket? En flaskborste som går att böja eller liknande?
Svar på tråden Stopp i toaletten - fixa själv?