• Anonym (orolig)

exet vill gå till tingsrätten, orolig för min dotter

Jag (mamman) kommer snart bli stämd på vårdnad och boende om mina två barn, pga. stora sammarbetssvårigheter, barnens pappa vägrar göra ett schema där vi möts på halva vägen var. Vill inte gå in på detaljer, men vi har varit på samarbetssamtal på familjerätten och jag var öppen för flera förslag och ville sammarbeta men han hade redan bestämt sig för att gå till tingsrätten. Barnen bor på heltid hos mig sedan 1 månad tillbaka, innan dess bodde barnen halvtid hos oss båda.

När jag och pappan levde tillsammans gjorde han sexuella närmanden på ett av barnen och skrämde barnet så barnet inte kunde andas. Det hände vid flera tillfällen. De sexuella är något som jag har förträngt och inte ens velat erkänna för mig själv för det känns så hemskt. Men jag har skrivit om det i dagböcker, men då skrivit "han gjorde det säkert i sömnen" och "han trodde säkert det var mig han tog på och inte dottern".

Jag är jätteorolig att han kommer vinna i rättegång, orolig att min dotter kommer bli utsatt av honom fler gånger och det blir värre när hon blir tonåring. Nu lever pappan med en ny flickvän sedan 2 månader, så just nu är jag inte jätteorolig när barnen är hos sin pappa 1 natt i veckan lör-sön. Men jag har en stor oro för framtiden, med vetskapen om allt han utsatt dottern för genom åren. Han är som två personer, ibland en fin kärleksfull pappa som leker med barnen och verka älska dom, men plötsligt när barnen bråkar eller inte lyder gapar och skriker han och skrämmer dom. Det är vad jag såg när vi levde tillsammans, nu tror jag han är betydligt lugnare för han vill visa sig som en bra pappa framför sin nya flickvän.

Jag behöver råd över hur jag ska agera i rätten. Han är dömd för misshandel, olaga hot och skadegörelse mot mig, dommen är gammal ca. 10år, men eländet fortsatte ända fram till i julas då vårt förhållande tog helt slut. Jag har under en period förra året och i våras varit väldigt deprimerad, det berodde på allt jag varit med om. Då ansökte jag själv på socialkontoret om en kontaktfamilj till barnen och berättade om alla mina brister. Detta försöker nu barnens pappa använda emot mig och försöker ge en bild av att jag är en dålig mamma och att barnen inte har det bra hos mig. 

Nu är läget helt annorlunda jag är inte depprimerad längre och barnen har det bra tillsammans med mig, jag har därför lagt fram ett önskemål om att avsluta barnens kontaktfamilj (dottern vill inte vara där). Jag känner mig tveksam om socialtjänsten står "på min sida" och tror på mig.

Har ni några råd hur jag ska agera i rätten? Hur hade ni gjort? Kan det vara bra om min dotter får prata med en barnpsykolog och se om hon själv har kvar minnen av vad som hänt? Hur hade ni gjort?              

• Svar på tråden exet vill gå till tingsrätten, orolig för min dotter
  • Anonym (??)

Din partner gjort något sexuellt mot ditt barn men du har inte polisanmält det...???

• Eterisk

Så du har förträngt pappans övergrepp på en av era döttrar men lagom tills att det drar ihop sig till en tvist så har minnet klarnat upp och du erkänner nu för dig själv vad det var fråga om? 

Jag kan inget om tvister men utan att veta så dristar jag mig till att tro att plötsliga insikter om övergrepp som inte tidigare nämnts möjligen kan komma att bli besvärande för dig snarare än för honom.

Har du fortsatt att anmäla allt han gjort mot dig ända fram tills i julas? 

• Anonym (??)

Du har alltså valt att stanna hos honom trots dessa domar som kom redan för 10 år sen?

Jag hoppas verkligen att dessa barn har andra vuxna runt sig? Låt dom har kvar sin kontaktfamilj, jag tror de behöver det. 

• Anonym (orolig)

Pappan ville inte ha kontaktfamiljen från början, men nu har han vänt kontaktfamiljen mot mig och fått dom på sin sida och hävdar att barnen har det bättre hos dom en hos mig. Tyvärr har detta medfört att kontaktfamiljen är otrevliga mot mig. Min dotter har hela tiden sagt att hon inte vill åka dit, att dom är stränga och att det inte är roligt där. Jag har tidigare pushat henne att åka dit ändå. Men nu när kontaktfamiljen har börjat vara otrevliga mot mig så känner jag inte längre att jag vill ha barnen där.

Jag är också rädd för att det skulle se ut som att jag hittar på om jag tog upp hans sexuella närmanden i tingsrätten. Jag är inte jätteorolig nu för han har träffat en flickvän nu. Men jag tänker på framtiden och hur det blir när hon blir tonåring.. Jag kanske inte ska ta upp det då?

Att han skrämt barnen är anmält år 2012 till socialtjänsten, men jag valde att inte göra anmälan på mötet eftersom det fanns en stor risk att han skulle göra mig illa då och socialen sa att det skulle vara svårt att bevisa för han skulle visa upp sin "bra sida" på hembesöken. Och det då inte skulle leda någon vart, men jag har ett papper på vad som sas på mötet som socialen skrivit till mig. 

• Eterisk
    Anonym (orolig) skrev 2013-10-11 12:17:43 följande:
    Pappan ville inte ha kontaktfamiljen från början, men nu har han vänt kontaktfamiljen mot mig och fått dom på sin sida och hävdar att barnen har det bättre hos dom en hos mig. Tyvärr har detta medfört att kontaktfamiljen är otrevliga mot mig. Min dotter har hela tiden sagt att hon inte vill åka dit, att dom är stränga och att det inte är roligt där. Jag har tidigare pushat henne att åka dit ändå. Men nu när kontaktfamiljen har börjat vara otrevliga mot mig så känner jag inte längre att jag vill ha barnen där.

Jag är också rädd för att det skulle se ut som att jag hittar på om jag tog upp hans sexuella närmanden i tingsrätten. Jag är inte jätteorolig nu för han har träffat en flickvän nu. Men jag tänker på framtiden och hur det blir när hon blir tonåring.. Jag kanske inte ska ta upp det då?

Att han skrämt barnen är anmält år 2012 till socialtjänsten, men jag valde att inte göra anmälan på mötet eftersom det fanns en stor risk att han skulle göra mig illa då och socialen sa att det skulle vara svårt att bevisa för han skulle visa upp sin "bra sida" på hembesöken. Och det då inte skulle leda någon vart, men jag har ett papper på vad som sas på mötet som socialen skrivit till mig. 
    Jag tycker inte att det låter som om du har ett särskilt bra utgångsläge.

Är det du berättar om här sanning så är det enormt hemskt att du inte agerat med kraft tidigare. Barnet blir sviket av båda sina föräldrar i en sådan situation. 
  • Anonym (orolig)
    Eterisk skrev 2013-10-11 12:04:08 följande:
    Så du har förträngt pappans övergrepp på en av era döttrar men lagom tills att det drar ihop sig till en tvist så har minnet klarnat upp och du erkänner nu för dig själv vad det var fråga om? 

Jag kan inget om tvister men utan att veta så dristar jag mig till att tro att plötsliga insikter om övergrepp som inte tidigare nämnts möjligen kan komma att bli besvärande för dig snarare än för honom.

Har du fortsatt att anmäla allt han gjort mot dig ända fram tills i julas? 

Du har tyvärr rätt, det skulle se ut som jag hittar på =( men jag har dagböcker där jag skrivit om det, då det precis hände. Men tror inte jag tar upp det då det skulle se ut som jag hittar på.. du har rätt..

Jag har inte fortsatt anmälla honom, tyvärr, har inte haft ork och kraft och så fort nånting hände lovade han att det aldrig skulle hända igen. Men jag har skrivit om allt i dagböcker om det går att använda som bevis?  
  • Anonym (orolig)
    Eterisk skrev 2013-10-11 12:20:53 följande:
    Jag tycker inte att det låter som om du har ett särskilt bra utgångsläge.

Är det du berättar om här sanning så är det enormt hemskt att du inte agerat med kraft tidigare. Barnet blir sviket av båda sina föräldrar i en sådan situation. 

Jag det känns hemskt för mig med, jag känner mig hemsk som inte kunnat skydda barnen och lämna honom tidigare, jag vet det =(
  • Eterisk
    Anonym (orolig) skrev 2013-10-11 12:22:45 följande:

Du har tyvärr rätt, det skulle se ut som jag hittar på =( men jag har dagböcker där jag skrivit om det, då det precis hände. Men tror inte jag tar upp det då det skulle se ut som jag hittar på.. du har rätt..

Jag har inte fortsatt anmälla honom, tyvärr, har inte haft ork och kraft och så fort nånting hände lovade han att det aldrig skulle hända igen. Men jag har skrivit om allt i dagböcker om det går att använda som bevis?  
    Ja, jag kan som sagt inget om hur tvister och dylikt fungerar, vi får hoppas att det dyker upp andra människor som är mer kvalificerade att svara. Men med det sagt så förstår jag inte hur en dagbok i vilken en förälder som iakttagit den andra förälderns övergrepp på det gemensamma barnet och nöjt sig med att dokumentera dem skulle kunna anföras som bevis på annat än att båda föräldrarna agerat förkastligt. 

Jag menar: den som förgriper sig på barn är förstås alltid en större förövare än den som står bredvid, men det är ju den som står bredvid och plitar i dagboken som tillser att övergreppen kan fortgå.

Personligen har jag svårt att förstå att det senare skulle ge särskilt många föräldrapoäng heller.  
  • ZsaZsa

Du ska inte agera alls i rätten. Du ska anlita en jurist som gör det åt dig, en som ser till barnens bästa.

• Kjell2

Ni har levt ihop länge
    Ni har varit separerade sedan jul
    Ni har haft vv
    Sen en månad bor barnen hos dig på heltid
    Nu stämmer han dig
    Nu, efter att du accepterat vv under en ett halvårs tid kommer du på sexuella övergrepp.

Din argumenation kan angripas rätt  rejält av motpartens ombud i rätten. Han kan på ungefär samma sätt angripa din läpligeht pga depresionen du haft.

Fixa ett ombud, ta ett rejält snack med ombudet hur ni bör lägga upp detta.

• Anonym (hmm...)

Vad är det för schema du ville ha men som han vägrar skriva på? Hur kom det sig att barnen plötsligt började bo heltid hos dig?

Vad säger barnen själva i allt detta? Deras åsikter kommer att bli hörda.

Svar på tråden exet vill gå till tingsrätten, orolig för min dotter