• Phillippa

Vill bara sova på oss!

Hej! Vi har en liten son som är två veckor idag. Dagtid sover han jättebra och har väl inte riktigt rätt dygnsrytm ännu. På dagen sover han nog djupare för då går det bra att ha honom i babysittern eller i sängen. På natten däremot vill han bara sova på oss, helst på mage på bröstkorgen. Om vi försöker lägga ner honom vaknar han genast.

Ingen av oss kan sova när han ligger på oss. För det första så är vi rädda för psd och för det andra är det svårt att ligga bekvämt.

Är det någon som har något tips? Snart börjar min man att jobba och då har jag hela nätterna själv dessutom :(.

• Svar på tråden Vill bara sova på oss!
  • Eleonor01

Jag hade min pojke på min mage i tre månader på nätterna. Inget annat funkade tyvärr. Har ni provat m babynest?

• zeraff

Det är bara att acceptera läget, mitt första barn sov på mig i tre veckor sen gick det bra att sova brevid.
    Andra barnet sov på mig i 10 veckor innan det funkade att ligga brevid men riktigt, riktigt nära. (Snart 3 idag och ligger på min kudde i skrivande stund, stort närhetsbehov)

• Phillippa
    Eleonor01 skrev 2013-10-11 20:49:58 följande:

Jag hade min pojke på min mage i tre månader på nätterna. Inget annat funkade tyvärr. Har ni provat m babynest?

Vi har inte provat babynest men har provat att rulla filtar och lagt i ring runt honom, det funkade inte! Det borde väl vara som babynest, eller?

Hur har ni suttit/legat för att själva lyckas somna?
  • Blåsippan84

Sonen sov också på min mage säkert i stort sett i 8 v. Jag sov för jag var helt slut. Hade honom tvärs över magen. Min arm vilade på en kudde å sonen låg med sitt huvud på den armen. Kanske svårt att förklara så här;).

• Thirtyplus

Har två 12 veckors och ena hade väldigt närhetsbehov i en period just på nätterna så jag trodde det handlade om att han var mörkrädd, för det gick bättre att sova när han såg mig. Och precis som du skriver... så fort jag ens rörde på mig så vaknade bäbis. Oavsett om han låg på mig eller bredvid.
    När han vaknade på nätterna och blev så där otröstlig så fick jag flytta honom precis bredvid mig så att vi låg hud mot hud. Visst sov man som en kråka och orolig för att kväva bäbis, men till slut hittade jag ett sätt som fungerade....

Jag har nu båda bäbisarna sovandes precis bredvid mig där jag gjort som en extra madrass åt dom med ett (vuxen)täcke som jag bullat upp lite på kanterna så dom inte trillar ur.
    När dom ska nattsova så lägger jag mig så nära dom jag bara kan, med mitt huvud i samma höjd som deras, och så lägger jag ena armen under deras sovtäcke och masserar deras fötter och ben, och med andra handen så smeker jag dom på huvudet, så att dom kan känna mig hela tiden. Då går det bra att somna. Får göra samma sak efter alla nattmålen.

Svar på tråden Vill bara sova på oss!