• Zawina

Kattungar på natten

Hej! 

Har två kattungar på 19v nu. De är jättegoa på många sätt, men på nätterna
    rusar de runt för fullt, klättrar i gardiner, hoppar på mig i sängen osv.
    De väcker mig med sitt bus lite för mycket under nätterna...
    Hur löser ni andra det?
    Ha sovrumsdörren stängd?
    Eller uthärda för att det blir bättre tids nog?  

• Svar på tråden Kattungar på natten
  • Monchichier

Här har vi härdat ut. Det blir bättre, det gör det. Nu är det tex bara lite, lite bus direkt när vi ska gå och lägga oss. Och lite kittel under fötterna på morgonen. Den här kattungen är 9 månader.
    Sovrumsdörren har jag stängt typ 5 gånger under de här månaderna.
    Men man känner sig som en riktig småbarnsförälder emellanåt... 

• Zawina

Ok, det är mina första katter så jag har inte så mycket erfarenhet så att säga. 
    Har tidigare haft hundvalpar och de har ju alltid sovit på nätterna bortsett från när de 
    behövt gå ut :)

Har absolut känt mig som en småbarnsförälder pga kattungarna.
    Men jag får härda ut det. De rusar runt lagom till när jag lägger mig, vilar i ca 1h, sen leker de igen.
    Vet ju inte exakt, men känns ofta som att hela nätterna är så...
    På dagarna gillar de att sova, haha :)

• Jimman

Katter är nattdjur inte konstigt alls

• IceJossan

Busa dem utmattade flera gånger om dagen, och dubbla gånger innan du ska sova, så de är riktigt trötta på kvällen. Det hjälper. Du kan även ge dem godisbitar eller matbitar de verkligen älskar fast i en glasburk, hopvikt toarulle osv, så de får jobba för det.

• wonderwoman1

Håller med de andra här, lek extra med dem precis innan du ska sova så de är riktigt utmattade. Gärna mycket klättring etc. Testa även att mata dem innan du ska sova. Alla barn blir trötta av lite mat i magen :)

• Guldbarb

Lek med dom mycket på dagen, vi har tre i olika åldrar när de blir för vilda på natten så har vi börjat starta en automatisk laserpekare som står själv och stänger av sig efter en viss tid då brukar de vara lugnare sen

Svar på tråden Kattungar på natten