Varför biter stora katten den lilla?
Hej!
Jag har två katter här hemma, båda honor. Den ena är ca 8 månader och den andra ca 4 månader. Lilla kissen har bott här i en månad nu och första veckan var det mest fräsande och morrande från båda katterna. Sedan började det gå bättre och bättre och en morgon låg de och tvättade på varandra.
Men nu på senaste tiden har stora kissen börjat med lite dumheter. Så fort hon får chansen så biter hon den lilla i nacken, över ryggen och även på hälsenorna. Jag brukar låta dem hållas, för jag antar att den stora bara vill visa vem det är som bestämmer i hushållet. Men det knepiga är ändå att lilla kissen har visat enda sedan hon flyttade in att hon är i underläge. Hon lägger sig alltid ned så fort den stora börjar bita och när det gör alldeles för ont så skriker hon förtvivlat och springer till mig i panik.
De busar tillsammans ibland och den stora brukar även tvätta den lilla - men även där slutar det med att storkissen ska bitas. Så jag märker att lillan blir lite nervös när stora är i närheten, så hon vill mest klänga på mig hela tiden.
Är det någon som har varit med om liknande? Hur länge pågick detta och vad gjorde ni åt saken?