• Spnks

Varför biter stora katten den lilla?

Hej!

Jag har två katter här hemma, båda honor. Den ena är ca 8 månader och den andra ca 4 månader. Lilla kissen har bott här i en månad nu och första veckan var det mest fräsande och morrande från båda katterna. Sedan började det gå bättre och bättre och en morgon låg de och tvättade på varandra. 

Men nu på senaste tiden har stora kissen börjat med lite dumheter. Så fort hon får chansen så biter hon den lilla i nacken, över ryggen och även på hälsenorna. Jag brukar låta dem hållas, för jag antar att den stora bara vill visa vem det är som bestämmer i hushållet. Men det knepiga är ändå att lilla kissen har visat enda sedan hon flyttade in att hon är i underläge. Hon lägger sig alltid ned så fort den stora börjar bita och när det gör alldeles för ont så skriker hon förtvivlat och springer till mig i panik.

De busar tillsammans ibland och den stora brukar även tvätta den lilla - men även där slutar det med att storkissen ska bitas. Så jag märker att lillan blir lite nervös när stora är i närheten, så hon vill mest klänga på mig hela tiden.

Är det någon som har varit med om liknande? Hur länge pågick detta och vad gjorde ni åt saken? 

• Svar på tråden Varför biter stora katten den lilla?
  • Birmafröken

Det är ett naturligt dominansbeteende som du inte behöver oroa dig över. Se till att båda katterna kastreras så att inte könshormoner, löp och eventuell dräktighet komplicerar katternas förhållande till varandra ytterligare.

• nemo1

Boka tid för kastrering på den stora så slipper du felkissande. och dominansbeteendet kan försvinna.

• Spnks
    Birmafröken skrev 2013-10-12 12:56:42 följande:

Det är ett naturligt dominansbeteende som du inte behöver oroa dig över. Se till att båda katterna kastreras så att inte könshormoner, löp och eventuell dräktighet komplicerar katternas förhållande till varandra ytterligare.
    nemo1 skrev 2013-10-12 17:23:11 följande:
    Boka tid för kastrering på den stora så slipper du felkissande. och dominansbeteendet kan försvinna.
    Tack för svar! Då är det som jag trodde, att det bara handlar om dominans. Tyckte mest bara att det är konstigt att hon fortsätter att bitas när lillan alltid visar underläge. 

Kastrering har jag funderat på tidigare - vad kostar det ungefär? Båda katterna är innekatter, men eftersom jag inte ska ta bebisar på någon av dom så känns det bäst att kastrera så dom slipper löp och alla dessa hormoner. Både för deras och min skull ;) 

Men varför skulle den stora börja kissa utanför lådan? Det har hon aldrig gjort förut.

• nemo1

Därför att även honor kan revirmarkera när de blir könsmogna. Och jag råder dig att boka tid redan nu för den äldsta då hanen när som helst kan göra bebisar. Jag lovar att det sker innan du ens märkt att någon är könsmogen.
    Kastrering på honor kostar ca 1000:- och hanar ca hälften. Se till att öronmärka katterna samtidigt även om de är innekatter. Vaccinera också då jag gissar att du inte ens gjort det.
    Läs kattstatus.se för jag tror att du behöver lära dig betydligt mer om katters behov och beteenden. 

• Spnks
    nemo1 skrev 2013-10-16 14:45:51 följande:
    Därför att även honor kan revirmarkera när de blir könsmogna. Och jag råder dig att boka tid redan nu för den äldsta då hanen när som helst kan göra bebisar. Jag lovar att det sker innan du ens märkt att någon är könsmogen.
    Kastrering på honor kostar ca 1000:- och hanar ca hälften. Se till att öronmärka katterna samtidigt även om de är innekatter. Vaccinera också då jag gissar att du inte ens gjort det.
    Läs kattstatus.se för jag tror att du behöver lära dig betydligt mer om katters behov och beteenden. 
    Som jag skrev så är båda honor, alltså kommer det inte bli några bebisar. Tycker att det är onödigt att du är så spydig när jag ställer en vanlig fråga. Jag har aldrig varit med om att en honkatt markerar revir, därav min fundering.

Båda katterna är vaccinerade x 2 och försäkrade. 
  • amalie79
    Spnks skrev 2013-10-16 22:13:33 följande:
    Som jag skrev så är båda honor, alltså kommer det inte bli några bebisar. Tycker att det är onödigt att du är så spydig när jag ställer en vanlig fråga. Jag har aldrig varit med om att en honkatt markerar revir, därav min fundering.

Som vanligt då...

Nemo1 vet mycket om katter och talar gärna om det. Tyvärr på ett sätt där poängen går förlorad för att hon förutsätter att alla andra är idioter som inte vet vad som är fram och bak.

Anledningen till att jag varken läser eller svarar i kattrådarna längre!
  • nemo1
    Spnks skrev 2013-10-16 22:13:33 följande:

Strålande. Jo honor kan även de revirmarkera och får man det beteendet så kan det vara svårt att få bort. P-piller anser jag inte är ett alternativ när du inte har en raskatt som ska gå i avel, då dessa drastiskt ökar risken för juvertumörer och livmoderinflammationer.
Svar på tråden Varför biter stora katten den lilla?