Ta över bil + lån?
Vi har en 1 år gammal bil. Vi ska separera och bil+lån står på mig.
Jag har inte råd att ha kvar bilen och vi förlorar massa på att sälja bilen istället för att ha den kvar. Problemet är att min man inte har något svenskt körkort, bara amerikanskt och han får inte köra med det amerikanska körkortet längre i Sverige, det gäller bara ett år och det var länge sedan han kom till Sverige.
Så hur gör man då? Vi har pratat om att han tar bilen + lån, då han tjänar mycket mer än mig. Jag antar att man kan äga en bil utan att ha körkort? Hur blir det med försäkring...kan en person utan körkort försäkra en bil?
(han ska gå en intensivkurs och få sitt svenska körkort, det är ju mest teorin, skyltar, som är annorlunda mellan usa och Sverige)
Och hur går man tillväga för att skriva över bil och lån på honom? Vi har inte samma bank och lånet är ett medlemslån från mitt fack. Men det bör väl inte vara ett problem.
Kan man bara skriva över lånet fast det inte är samma bank, eller måste han ta ett nytt lån och föra över pengarna så att jag helt enkelt bara sätter in hela summan och betalar av lånet direkt med hela summan.
Hur gör man?