• Anonym (Monogam)

Min sambo är poly..

För att förtydliga vad en poly person är för något, är det en person som lever i förhållanden precis som alla andra människor, fast med fler än 1 partner. En poly människa älskar inte den ena partnern mer eller mindre än den andra/tredje partnern utan h*n kan helt enkelt älska flera samtidigt.

Så till vårat problem. Han är poly. Jag är mono (monogam; lever i ett förhållande om 2 personer och inte mer). Han har aldrig levt i ett poly-förhållande men insåg att han var just poly efter sitt förra förhållande. För att dra en lång historia kort om det så kände att han inte var som alla andra vad gäller känslo-biten. Till skillnad från andra så kunde han ha känslor för fler samtidigt. Han läste på om poly på internet och kände att han var just det.

När han först berättade var jag naiv och trodde att jag skulle 'räcka' för honom, att han kunde tänka sig leva med bara en flickvän. Och han trodde tillbaka att jag kunde tänka mig en till flickvän. Efter 1,5 år har ingen av oss ändrat åsikt och det har blivit ett ganska stort problem i vårat förhållande. Jag känner mig fruktansvärt otillräcklig och för honom känns det som just det, otillräckligt. Som att vårat förhållande inte är 'helt'.

I början tänkte jag som säkert många andra "jaja, bra bortförklaring om han är otrogen någon gång!" Men faktum är att det är ingen förebyggande bortklaring. Det är på riktigt. Han mår dåligt själv över det här. Hade han fått välja hade han inte varit poly. Han vill att jag ska vara tillräcklig för honom. Han vill kunna känna att vi ska leva tillsammans bara vi två resten av våra liv och känna sig nöjd med det. Men han är rädd att han kanske träffar någon en dag som han faktiskt blir kär i vilket resulterar i att han sårar mig. Och han vill inte såra mig. Han vill inte vara otrogen. Han vill inte sätta vårat förhållande på spel på något sätt. Men faktum är att det KAN hända. Och faktum är att han vill ha fler än 1 partner.

Jag har tänkt jättemycket, om och om igen hur jag ska kunna tillfredsställa honom på den här biten. Jag lekte med tanken om en till flickvän i vårat förhållande. Mådde så fruktansvärt dåligt av bara tanken! Vi har diskuterat om en till tjej i sexlivet för att mötas lite på halva vägen, han får ingen flickvän men ändå någon form av "tresamhet". Även där mår jag dåligt av tanken. Jag är mono, jag vill inte dela med mig av min pojkvän till någon annan tjej. Och skulle vi bestämma oss för att prova trekant är jag så rädd att aldrig kunna släppa det efteråt att min pojkvän var med någon annan. När jag var med dessutom. Vet inte vilket som är värst, att vara med på det eller inte.

Han älskar mig av hela sitt hjärta och är lycklig med mig som han aldrig varit med någon förut. Han tycker jag är fantastisk på alla sätt! Och jag känner exakt likadant tillbaka. Jag har aldrig mött en kille som är som honom. Han får mig hel, han får mig att må bra, han får mig lycklig! Och vi vill båda två försöka hitta en lösning på det här. Vi vill inte gå skilda vägar. Vi vill inte leva utan varandra.

Därför sökte jag mig hit. Någon som varit i samma sits någon gång? Någon som är poly som har erfarenhet av sånt här? Någon med tankar/idéer hur vi kan fixa det här? Så att båda mår bra... Jag vill innerligt tro att det går.. Jag vet bara inte hur..

Och till er som tänker bläddra ner till kommentars-fältet nu och skriva "LÄMNA HONOM!! HITTA NÅGON ANNAN!! HAN VILL BARA LIGGA MED FLER TJEJER!!" Snälla, gör er inte besväret.

• Svar på tråden Min sambo är poly..
  • SupersurasunkSara

Jag tror helt ärligt att det inte går att ordna till. Ni är för olika och att kompromissa omd etta, ur ska det gå till? Att han får ha ons meningen stadig tjej som han blir kär i? Det kommer såra dig och göra dig illa och det vill han inte och du kan inte leva så.
    Att han tvingar sig till att leva monogamt? Visst kan det hålla ett tag, men hur länge? Till slut kommer den dagen då han faktiskt inte kan gå omkring och må dåligt längre.

Jag vet att detta inte är svaret du vill ha, men är han fullt polygam så kommer du aldrig att vara tillräcklig för honom. :-/

• FireLady

Min man är mono och jag är polly. Vi har löst det så att jag får skaffa mig en slav (är även lagd åt bdsm, min man är inte det).

Det går bra, har inte hittat slav vem har testkört några.

Han känner inget hot av en slav tydligen, tror inte han fattar riktigt vad det är.

Du behöver hitta vad är ok för dig.

• Anonym (wacko)

Jag/Vi försökte i flera år. Det funkade inte i slutändan... Vi kunde inte göra varandra lyckliga.
    Var jag lycklig med bara honom var han olycklig.
    Var han med flera och lycklig så var jag olycklig.
    Det är en för stor sak att kompromissa om tyvärr.. 

• Anonym (Monogam)
    FireLady skrev 2013-10-12 16:02:10 följande:
    Min man är mono och jag är polly. Vi har löst det så att jag får skaffa mig en slav (är även lagd åt bdsm, min man är inte det).
    Det går bra, har inte hittat slav vem har testkört några.
    Han känner inget hot av en slav tydligen, tror inte han fattar riktigt vad det är.
    Du behöver hitta vad är ok för dig.
    Du har alltså sex med en annan? Känns det 'tillräckligt' för dig då, att ha en slav som du kanske inte har känslor för? Hur går det till när du ska träffa din slav, vad säger du till din man?

Hade ni fler förslag ni diskuterade innan ni kom fram till just slav-grejen? Och hur länge hade ni varit tillsammans innan ni bestämde er för det?

Många frågor.. Hoppas du orkar svara, behöver verkligen någon det funkar för att bolla dom här tankarna med..
  • FireLady
    Anonym (Monogam) skrev 2013-10-12 16:12:46 följande:
    Du har alltså sex med en annan? Känns det 'tillräckligt' för dig då, att ha en slav som du kanske inte har känslor för? Hur går det till när du ska träffa din slav, vad säger du till din man?

Hade ni fler förslag ni diskuterade innan ni kom fram till just slav-grejen? Och hur länge hade ni varit tillsammans innan ni bestämde er för det?

Många frågor.. Hoppas du orkar svara, behöver verkligen någon det funkar för att bolla dom här tankarna med..

Ja, jag har sex med andra. Jag nekar min man till det.

Jag har inte funnit min slav. Men när jag finner honom så kommer jag ha känslor för honom men de kommer inte vara lika fina som mot min man. Min man är min etta, känner han sig obekväm eller hotad så har han rätten att sätta stopp för relationen.

Första året pratade jag inte med honom om det, men började känna av rastlösheten och började fundera om jag borde göra mig av med honom för hans skull. Det råkade bli en het diskussion en gång om det och jag var ärlig om vad jag är. Många vänliga frågor utan klander från honom ledde till att jag inte spolade honom utan det ledde till det här.

Min målsättning är att dela bostad med båda tidsnog, men det kanske inte blir så. Jag söker på Darkside vilket är bara full med drömmare, mycket snack och ingen som helst verkstad. De söker bara nya sätt att knulla på. De lider av någon form av livtristness och försöker fylla den med fitta på nytt sätt. Så jag lär bli utan slav.
  • Anonym (poly)

Att man kan vara attraherad av och/eller ha känslor för fler än en person under en livstid känns ganska logiskt i mitt tycke. Har svårt att förstå hur detta kan vara så svårt att sätta sig in i, och varför det ses som ett problem i en relation. Tänker man på andra relationer man har känns det orimligt att kräva att en enda människa ska tillfredsställa alla ens behov för resten av livet. 

Relationer bygger dock på förtroende, kommunikation och tillit. Det bästa ni kan göra är därför att komma överens om hur ni ska lösa detta. Det finns ingen som kan bestämma hur eran relation tillsammans ska fungera eller hur ni vill att saker emellan er ska ordnas utom ni två. Det finns ett par olika alternativ som ni kan diskutera:

1. Don't ask, don't tell. Ni har frihet att göra vad ni vill med vem ni vill, men tar ansvar för att den andra parten ska slippa veta om det. Detta kräver viss finess.

2. Öppet förhållande och öppen kommunikation. Berätta allt, respektera varandras känslor och bestäm eventuellt en tid varje vecka då ni utvärderar relationen och hur det fungerar för att avstämma (iaf under en period). 

3. Stängt förhållande. Du ställer ultimatum att det är monogamt som gäller eller att ni gör slut.

Hoppas något av detta kan hjälpa er att hitta en lösning som funkar för er.

Svar på tråden Min sambo är poly..