gymnasie val... IB-programmet?
Jag har också gått ib-programmet. Jag tycker det var en rolig och utvecklande utbildning. Den är dock rätt tuff. Vi kunde även välja estetisk verksamhet eller ett extra språk. Jag valde teater vilket var väldigt svårt och hade höga krav. Vilket även gjorde att jag inte klarade utbildningen. Har på senare år fått slutbetyg genom studier på komvux.
Klarar man utbildningen får man ett diploma men klarar man inte det får man ett certifikat på de kurser man läst. Det som många missade informera mig om är att det inte är säkert att man har ett slutbetyg om man bara fått ett certifikat. Det är alltså grymt viktigt att du klarar examensproven och de arbeten som är till grund av dina betyg.
Jag ångrar inte att jag gick ib. Det satsades mycket på sammanhållningen och vi hade det riktigt roligt. Jag fick t.ex. möjligheten att åka till London med några klasskamrater och lärare under en skolvecka. Vi gick på en skola i London på förmiddagen och gick på studiebesök på eftermiddagen.
Hur ser din dotters betyg ut nu? Har hon lite högre betyg kan det nog gå om hon verkligen lägger ner sig i skolan. Det är absolut ingen slapplinje. Dock mycket utvecklande.