• Nirak

Frågor om utrednin!

Vi har ett barn på 3,5 år och har försökt länge att få till ett syskon. Med första barnet var det inga problem. Men nu försökte vi först i 10 månader och sedan ett missfall. Sedan missfallet har vi nu försökt i 6 månader. Vi tänkte försöka en månad till och sedan ringa för att få göra en utredning.

Nu till mina frågor??? Vilka kontaktar jag för att få en utredning , vårdcentralen, gynekolog eller ivf-klinik?? Ska jag och min man kontakta olika ställen? 

• Svar på tråden Frågor om utrednin!
  • M  och  M

Vi kontakta kvinnokliniken på sjukhuset. Där fick vi ta prover. Jag för sköldkörtel, progesteron och VUL och in man spermieprov. Allt såg bra ut så nu  får vi ingen mer hjälp därifrån. Vi har en dotter på 3,5 år...har försökt med syskon i 14 månader...

• Nirak

<tack så mycket för svaret. Hade ni svårt att få första barnet? Eller var det som för oss lätt? Vad jobbigt att ha försökt så länge :( Känner verkligen med er. Vad ska ni göra nu? Rekomenderade dom er att göra något eller var det bara tack och adjö?

• M  och  M
    Nirak skrev 2013-10-13 20:24:19 följande:
    <tack så mycket för svaret. Hade ni svårt att få första barnet? Eller var det som för oss lätt? Vad jobbigt att ha försökt så länge :( Känner verkligen med er. Vad ska ni göra nu? Rekomenderade dom er att göra något eller var det bara tack och adjö?

Ja fy det är pest. Ingen som inte ha varit i denna sits kan förstå den psykiska pressen. Dottern kom till efter 6 månader. Det tyckte vi kändes länge då och trodde det berodde mkt på att jag ätit p-piller innan. Därför trodde jag det skulle gå snabbare den här gången då jag inte gjort det. Men icke. Ne alltså vi får ju ingen mer hjälp via landstinget nu. Utan vill vi gå vidare med någon behandling så får vi ju bekosta det själv i Så fall. Läkaren rekommenderade att försöka ett år till själva innan vi tog hjälp av IVF. Hoppas för guds skull att vi får pluss innan dess! Måste varit fruktansvärt att få missfall när man äntligen efter då lång tid lyckas? Var det ett tidigt missfall eller?
  • Maramina

Det där låter rätt bekant vår historia. Vi försökte först runt sju månader med att få till ett syskon till vår dotter när vi äntligen fick ett plus, men den slutade i missfall. Dottern tog det sju månader att få till. Efter ytterligare en längre tids försök gjorde vi utredning och fick då veta att jag har dåliga äggreserver och mannens spermier inte är de bästa, så nu är vi inne på vårt andra IVF-försök. Det är nu 26 månader sedan vi började med att få ett syskon till dottern.

Vi vände oss till en privat gynekolog, Göteborgs kvinnoklinik och IVF gör vi på deras systerklinik Nordic IVF. Det kändes skönt att göra allt på "samma" ställe (de håller till i samma lokaler). Vilket landsting hör du till? I vissa landsting, som tex Västra Götalands län får man göra utredning även om man har gemensamma barn sedan tidigare, dock gäller detta inte i alla landsting. Då kan man vända sig till landstingets kvinnoklinik. Köerna där kan dock vara långa så då kan det vara värt att kolla vilka privata mottagningar det är som gör utredningar och hur långa köerna är. Vi gjorde utredningen via landstinget, men som sagt var på privat klinik och fick då köa i tre månader. Detta var förra hösten, jag vet inte hur det är idag med köerna. Hade vi valt att bekosta utredningen helt själva hade vi kunnat få tid till utredningen redan veckan därefter.

Så mitt råd är helt enkelt kolla vilka alternativ som finns och även se över kötiderna och fundera på hur länge ni kan tänka er köa

• M  och  M
    Maramina skrev 2013-10-13 21:44:27 följande:
    Det där låter rätt bekant vår historia. Vi försökte först runt sju månader med att få till ett syskon till vår dotter när vi äntligen fick ett plus, men den slutade i missfall. Dottern tog det sju månader att få till. Efter ytterligare en längre tids försök gjorde vi utredning och fick då veta att jag har dåliga äggreserver och mannens spermier inte är de bästa, så nu är vi inne på vårt andra IVF-försök. Det är nu 26 månader sedan vi började med att få ett syskon till dottern. Vi vände oss till en privat gynekolog, Göteborgs kvinnoklinik och IVF gör vi på deras systerklinik Nordic IVF. Det kändes skönt att göra allt på "samma" ställe (de håller till i samma lokaler). Vilket landsting hör du till? I vissa landsting, som tex Västra Götalands län får man göra utredning även om man har gemensamma barn sedan tidigare, dock gäller detta inte i alla landsting. Då kan man vända sig till landstingets kvinnoklinik. Köerna där kan dock vara långa så då kan det vara värt att kolla vilka privata mottagningar det är som gör utredningar och hur långa köerna är. Vi gjorde utredningen via landstinget, men som sagt var på privat klinik och fick då köa i tre månader. Detta var förra hösten, jag vet inte hur det är idag med köerna. Hade vi valt att bekosta utredningen helt själva hade vi kunnat få tid till utredningen redan veckan därefter. Så mitt råd är helt enkelt kolla vilka alternativ som finns och även se över kötiderna och fundera på hur länge ni kan tänka er köa

Vad är äggreserver? Något sånt kollade de inte på våran utredning vad jag vet...
  • Maramina
    M och M skrev 2013-10-13 22:10:34 följande:
    Vad är äggreserver? Något sånt kollade de inte på våran utredning vad jag vet...

M och M: Man kan säga att det visar om man har gott om ägganlag kvar eller inte. Det mäts med hjälp av FSH och AMH och ger en fingervisning om det kan produceras ägg och lite om man har gott om tid på sig eller ej. Detta är inget som testas automatiskt på alla kliniker/i alla landsting, tex här i Västra Götaland. Men vi valde att betala extra för det, vilket var bra då man måste kolla upp det för att få köpa ett paket på tre försök, så som vi gjorde. Har man tex väldigt lågt AMH så är det i regel svårt att få äggblåsor och/eller ägg med bra kvalitet. Ofta hänvisas man till äggdonation om det är väldigt lågt. Riktigt så illa var det inte för mig. VUL:et som gjörs vid utredningen ger också en bra fingervisning om ens möjligheter att producera ägg, och då kollar man helt enkelt efter antalet äggblåsor. Många=bra, få=mindre bra.
Svar på tråden Frågor om utrednin!