• Hopefully01

Ta med ovaccinerad 4 månaders ellervara hemma med pappa??

Skulle vara tacksam för alla tips!!
    Planerar en resa i början av april till Thailand för att hälsa på mins kollegor i svenska skolan. Bo med dem i deras hus och få möjligheten som tyvärr bara ges då.
    Bebisen kommer då att vara precis 4 månader beroende på när den föds.
    Bebisen hinner få en dos vaccin det första som tas på Bvc men
    Mässling och det tas först vid 9 mån.
    Jag oroar nig såklart för att åka med ett så litet barn med risken för mässling och dengue mm. Även om jag såklart kommer att vara väldigt noggrann med hygien, vem som rör barnet osv. Men hur stor är risken att smittas av mässling och så i Thailand? Pch hur är sjukvård i Phuket?
    Kamala närmare bestämt.

Ett alternativ är att bebisen är hemma med
    Pappa denna vecka (om det nu funkar med alternativ mat.) har inte kunnat aa något barn tidigare men täbkte verkligen försöka nu. Och att min 5 åring följer med på resan.
    Men hur kommer bebisen ta det att vara hemma med pappa denna vecka? Kommer den må
    Dåligt för att mamma inte är där hur reagerar bebisen på detta?

Usch det är så mycket tankar pch övervägande hela tiden.
    Att våga åka med sin 4 mån eller att åka med 5 åring och vara ifrån bebis en vecka?? Någon som rest med en så liten till Thailand hur har det gått?? Hur har ni känt?

Vem skulle ni välja att ha med ?
    Alla tankat och åsikter mottages!!

• Svar på tråden Ta med ovaccinerad 4 månaders ellervara hemma med pappa??
  • Queenie70

Att ta med en ovaccinerad 5 månaders till thailand skulle inte finnas på kartan för min del. Å andra sidan skulle jag inte heller åka bort utan bebisen så tidigt, så för mig hade det blitt att stanna hemma hur surt det än varit.

• gezellig

Jag tror att många kommer att moralisera kring att du överväger att lämna bebisen hemma med sin pappa. Jag däremot har erfarenhet av just det. Blev sjuk när bebis var 3,5 månad och vart inlagd på sjukhus i annan stad i nästan tre veckor. Pappan är ju lika mycket förälder som mamman och för oss gick det såklart jättebra. Man är inte oersättlig som mamma, men som förälder.

I ditt fall hade jag åkt utan bebis men sett till att pumpa om möjligheten finns så att man inte behöver tvinga fram ett amningsavslut, och lätt kan låta bebis knyta an när man kommer tillbaka.

• Kalopsis

Vi ville vaccinera vår mot mässlingen vid 5,5 mån inför en resa till ett land där många inte vaccinerar sina barn mot det. Men tillslut bestämde läkarna sig för att han var för liten för det. De menade då att bebisen fått skydd mot mässlingen från mig och att det mattas av under de första åtta levnadsmånaderna, så bara för att bebisen inte fick vaccinet var han inte utan skydd (antagligen). Så innan man kan ge just mässlingen har de ändå skydd. Hur det är med de andra sjukdomarna i Thailand vet jag inte. Vårt universitetssjukhus hade vaccinationsrådgivning på infektionskliniken, kanske kan du kontakta motsvarande och kolla? Hör hur det är med hepatit a och b, det ska vi ta inför en resa snart.

• Powderpuff

Hade åkt själv med 5 åringen. Tror att båda barnen hade gillat den lösningen bäst!

• modsey

jag skulle nog åka ändå. I synnerhet om du ammar och själv haft mässlingen så har din bebis ett visst skydd.
    Prata igenom det med en infektions eller barnläkare.

• Elmiina

Vi ska resa i januari med våran dotter som då kommer att vara 5mån. Vi har redan kollat upp detta med BVC, läkare och vaccinationsrådgivning och vi kom överens om att hon ska hinna få 2 av 3 vaccinationer innan vi reser. Den 2a får man oftast vid ca 6mån ålder men vi får den tidigare för att hon ska hinna få så mycket skydd som möjligt. Och den 3e vaccinationen får man inte ge förens barnet är minst 9mån om jag minns rätt.

De sa till oss att de vaccinationerna räcker och ger ett bra skydd, oavsett vart i världen vi vill resa.

Så kolla med BVC om ni kan få den andra vaccinationen i förtid.

• Hopefully01

Så ni tror att bebisen inte tar skada av att vara ifrån mamma en vecka vid 4 månaders? Har bebisen ett skydd från mig och mässlingen efter födseln menar ni? Åh är så kluven, behöver alla tips jag kan få.

• modsey
    Hopefully01 skrev 2013-10-13 19:16:56 följande:
    Så ni tror att bebisen inte tar skada av att vara ifrån mamma en vecka vid 4 månaders? Har bebisen ett skydd från mig och mässlingen efter födseln menar ni? Åh är så kluven, behöver alla tips jag kan få.
    ja om du har haft mässling själv och ammar ( helst helammar)  så har bebisen ett ganska gott skydd av dina antikroppar.

• cloudberry79

Jag skulle ta med bebisen och tidigarelägga de vaccinationer som går och helamma under vistelsen, absolut inte ge något annat när jag var där.

(M)amma till V -07 och E -12
  • resemamman

Jag har rest i Thailand (och andra delar av asien) med mina barn från att de var kring 6 månader. Jag har inte alls oroat mig för mässlingen i Thailand utan har rest med barnen ovaccinerade. Thailands mässlingsvaccinprogram vaccinerar lite fler  1-åringar (i procent) än vad vi gör i Sverige (!) (iaf var det så när vi reste sist 2011). Så risken att smittas med just mässling i Thailand är inte högre än i ett vanligt svenskt köpcentrum...

Angående amma/inte amma/ge ersättning/lämna bebis så tycker jag att du ska göra det som känns bäst för dig :) Jag hade kunnat lämna en icke-ammande bebis hos pappan (han är lika mycket förälder!) men jag hade nog inte velat pajja amningen om den funkade det minsta, det är så viktigt att amma om det går. 

Och som du säkert förstår från ovan utläggning om mitt tänk kring resa-vaccin så ser jag inga som helst problem med att resa med en 4 månaders!  

Svar på tråden Ta med ovaccinerad 4 månaders ellervara hemma med pappa??