Inlägg från: Rafael90 |Visa alla inlägg
  • Rafael90

Guacamole

Enbart avokado, någon/några klyftor vitlök (beror på hur mycket advokado det är), en nypa salt och lite svartpeppar. Enkelt och gott.

• Rafael90
    passo skrev 2013-10-13 11:56:34 följande:

Ja och det är det stora minuset-priset. Men mogen tycker jag oftast de är. Ibland även övermogna och bruna tyvärr....
    Om det är svårt att se på utsidan om den är mogen eller övermogen (ibland verkar den mogen men luktar fis och är mosig när man öppnar den) kan man pilla bort den där lilla pluppen i "botten" av skalet. Om skalet under pluppen är svart/brunt är den övermogen, är det ljust eller vitt så är den lagom mogen.
  • Rafael90
    MrsC74 skrev 2013-10-13 13:17:41 följande:
    En äkta guacamole är det inte gräddfil créme fraiche eller såsmix i. Det vet nog de flesta. Att man sen kallar det guacamole är väl upp till var och en även om det inte är det.
    Jag som är gift med en mexican skulle bli halshuggen om jag tillsatte en mix eller gräddfil.
    I Mexico är det lite olika hur de gör beroende på var man bor.
    Men grundrecept och det vi använder är. Avokade lök koriander och salt. Ibland tillsätter vi chili. I vissa delar har man i en skvätt lime och vitlök.

Men ALDRIG gräddfil.
    Min sambo litade blint på sina (svenska) vänner som garanterade att RIKTIG guacamole gjordes genom att tillsätta ca en halv avokado till 5 dl gräddfil Tungan ute fick banka i honom lite vett när vi blev tillsammans.
Svar på tråden Guacamole