Inlägg från: MrsC74 |Visa alla inlägg
  • MrsC74

Guacamole

En äkta guacamole är det inte gräddfil créme fraiche eller såsmix i. Det vet nog de flesta. Att man sen kallar det guacamole är väl upp till var och en även om det inte är det.
    Jag som är gift med en mexican skulle bli halshuggen om jag tillsatte en mix eller gräddfil.
    I Mexico är det lite olika hur de gör beroende på var man bor.
    Men grundrecept och det vi använder är. Avokade lök koriander och salt. Ibland tillsätter vi chili. I vissa delar har man i en skvätt lime och vitlök.

Men ALDRIG gräddfil.

• MrsC74

Ica maxi säljer en färdig guacamole som är helt okej. Importerad från Mexico. Finns inga bra avokado kan vi använda den som grund och tillsätta lite lök och tomater.

• MrsC74

He he. Första gången jag skulle göra guacamole när vi blev tillsammans så köpte jag gräddfil. Min man trodde jag var galen.
    Guacamolen är ju så godare utan. Man tar ju bort avokado smaken.

Jag kan göra avokadoröra ibland. Då använder jag citron gräddfil lite honung vitlök och avokado. Men det är en helt annan sak :)

• MrsC74

Lady violett. Den heter guacamole finns en med extra chili i. Eftersom det är färskvara så finns den i kyldisk. Här står ett vis tacos. Ica har börjar göra en egen oxå men den är inte lika god. Innan kylskåpet fanns vid taco så fanns Guacamolen vid andra såser. Bearnaisesås och sånt. Inte pulversåser men i en kyldisk.

• MrsC74

Passo. Jag håller med att det ska vara lite större bitar i Guacamolen. Därför jag brukar hacka i lite tomater och lök i den färdiga.
    Det är rätt tjock men ganska så slät. Det fungerar utmärkt om alla bra avokado är slut. Men såklart godare med en hemgjord.

• MrsC74

Spatacus. Kalla den vad du vill men guacamole är det inte. Kallar du även hollandaisesås för bearnaisesås?

Har du förresten provat att göra en riktigt guacamole ?

• MrsC74

Jordgubbe med glass. Nej en traditionell Guacamole innehåller inte vitlök och egentligen inte chili heller. Sen finns det vissa dela av Mexico då man har i det men rätt så sällan vitlök. Det tar lätt över smaken. Likadant med Lime. Används endast ibland.

• MrsC74

Lillgris: fast det är inte samma sak. Du har ju gjort en helt annat maträtt om du har i gräddfil. Bara i Sverige som man gör så. Ev nordiska andra länder.

• MrsC74

Dessutom är det fortfarande kött och bullar hur i än gör din köttbullar.
    Men guacamole är inte guacamole med gräddfil i. Då blir det avokadoröra eller avkoadosås. Sen att du vill kalla det för guacamole är upp till dig.

Svar på tråden Guacamole