Inlägg från: LillGris |Visa alla inlägg
  • LillGris

Guacamole

passo skrev 2013-10-13 10:31:27 följande:
    Haha!! Näe det är inte guacamole

För att kryddblandingen redan är klar? Vad är skillnaden om jag tar alla kryddor var för sig eller en redan färdig mix?
  • LillGris
    passo skrev 2013-10-13 10:35:08 följande:
    Nej för att guacamole anser jag är en avokadoröra, och då tycker jag att det bör vara färsk avokado i.

Men det är det ju. Man har färsk avocado och sen kryddmixen.
  • LillGris
    passo skrev 2013-10-13 10:37:53 följande:
    Men läs vad la lola skrev.

Ja, hon använder den färdiga mixen. Och tillsätter, utöver avocado, gräddfil.
  • LillGris
    passo skrev 2013-10-13 10:38:51 följande:
    men du skrev att du använder påsmix och har i gräddfil.

Ja men påsmixen är bara kryddorna. Att man har i avocado säger sig ju självt.
    T
  • LillGris
    passo skrev 2013-10-13 10:40:26 följande:
    Så uppfattade inte jag det. Hur gör du själv guacamole?

Avocado, påsmix och lite gräddfil. Precis som La Lola.
  • LillGris
    passo skrev 2013-10-13 10:50:31 följande:
    Jag har aldrig använt påsmixen så nej, jag visste inte det. Könns som att det skulle kunnat vara typ frystorkad avokado i mixen..

Nej det är vanlig kryddmix. Som tacokrydda och så :)
  • LillGris
    passo skrev 2013-10-13 11:03:10 följande:
    ok tack! Vilka kryddor innehåller den mixen?

Det har jag faktiskt inte en aning om. Jag köper den för att jag är för slö för att googla vilka kryddor som man ska ha, tycker det blir en god smak av den, det är allt:)
  • LillGris
    P30 skrev 2013-10-13 11:27:07 följande:
    Det största problemet med att göra guacamole i Sverige är ju att det är så svårt att få tag på bra avocado - att den både skall vara mogen och dessutom helst smaka något. Om man köper "färdig guacamole" på burk, vilket jag tror att några tänkte sig att det handlar om tidigare i tråden så innehåller ju den i princip inte avocado alls, det är bara kemi.

Willys hade en period förra året fryst mixad avocado som i princip bara innehöll just mosad avocado. Den var helt ok god, dvs lika bra som att köpa ett nät småavocados och mixa själv, men efter några veckor försvann den.

Ingen annan som hittat något annat sätt än att stå och klämma i affären på fredagseftermiddagen och inse att det kommer att bli äcklig guacamole även denna fredag? (Och alternativet att köpa ett nät på måndagen och spara till fredagen är ju det jag oftast gör. Någon gång ibland hinner den mogna perfekt, men oftast inte.) 

En omogen avocado tillsammans med ett äpple i en papperspåse blir perfekt mogen på en dag :)
  • LillGris

Jag har i gräddfil bara för att jag föredrar den lite krämigare. Sen om någon mexikan tycker att det är en styggelse, well.. Jag tror att italienare skulle tycka min bolognese var en styggelse den också. Spela roll ;)

• LillGris
    SpanskaFlugan skrev 2013-10-13 14:15:35 följande:
    Gör er "guacamole" hur ni vill men om ni blandar i massa gräddfil, creme fraiche, sambal olek och kryddmixer, kalla det inte guacamole, snälla.... Som andra redan skrivit innehåller en riktig guacamole, med små lokala variationer, avokado, finhackad gul lök, urkärnad tomat, salt, lime och koriander. Det är allt.

Jag kallar det härmed "inte-guacamole-men-nästan-det-är-iallafall-rätt-gott". :)
  • LillGris

Jag äter "nästan-guacamole" till allt möjligt. Kan ha det på sallad, till en bit kött, till tacos, nachos, vad som :) ibland bara som dip till chips.

• LillGris
    passo skrev 2013-10-13 14:27:58 följande:
    Okej jag förstår. Äter du det ofta också? ibland när man äter ute kan man få guacamole, men tycker den oftast är trist. Smakar den som är på påse(den du använder dig av) ungefär så? Alltså kryddmixen du köper tänkte jag på.

Ja ganska ofta, nån gång i veckan kanske? Nej den man får ute smakar oftast konserverat och "ofräsch". Jag använder ju färska, mogna avocados och så brukar jag tillsätta lite lime också. Men det är ju en smaksak. Om jag skulle göra riktig guacamole skulle jag säkert tycka att kryddmixen smakade skit i jämförelse.
  • LillGris
    passo skrev 2013-10-13 14:37:01 följande:
    Ja jag tycker du ska göra egen, godare och säkert billigare också! )

Antagligen! Plus att det säkert inte ens tar längre tid. Jag ska göra det nästa gång!
  • LillGris
    passo skrev 2013-10-13 14:44:11 följande:
    Gör det, och meddela hur det smakade:))

Jag känner mig dökorkad, har inte ens tänkt tanken att man kan strunta i kryddmixen haha. Som när jag fick en uppenbarelse att man kan göra tacokrydda själv som blir mycket godare.
    Ens
  • LillGris
    La Lola skrev 2013-10-13 15:22:18 följande:
    Köpt kryddmix var tydligen ajabaja..men köpt tacosås är ok.

Jag tror mest det var ett missförstånd :)
  • LillGris
    La Lola skrev 2013-10-13 15:26:27 följande:
    Jo men det är flera som tycker att kryddmixen bör undvikas men ingen höjde på ögonbrynen när Ts sa att hon oftast köper tacosås.

Haha sant. Jag tycker lite.. Live and let live, om nån vill äta sån färdig guacamole på konserv, kör på, inte stör det mig :)
  • LillGris

Men man måste ju få ändra ett klassiskt recept och ändå kalla det för samma sak. Annars har jag aldrig gjort köttbullar med gräddsås, för jag följer inte receptet till punkt och pricka, aldrig gjort lasagne för jag hittar på lite själv, aldrig gjort pannkakor, definitivt aldrig gjort spagetti bolognese.

• LillGris
    MrsC74 skrev 2013-10-13 17:34:32 följande:
    Lillgris: fast det är inte samma sak. Du har ju gjort en helt annat maträtt om du har i gräddfil. Bara i Sverige som man gör så. Ev nordiska andra länder.

Fast hag håller inte alls med. Jag har t ex inte ägg i mina pannkakor, vilket är en av huvudingredienserna. Är det då inte pannkakor?

En avocadoröra med rätt kryddsättning blir inte en heeeelt annan grej för att man har i en liten klick gräddfil. Smaken förändras inte så drastiskt att det blir en helt annan rätt.
  • LillGris
    MrsC74 skrev 2013-10-13 17:52:00 följande:
    Lillgris

Du behöver inte hålla med. Men det betyder inte att du har rätt ;)

Haha attans
Svar på tråden Guacamole