Inlägg från: bradfield |Visa alla inlägg
  • bradfield

Guacamole

Jag har två avokados, en halv liten gul lök, saften av en halv lime, en liten tomat, en halv chili och en vitlöksklyfta. Avskyr koriander så struntar i det. Det viktigaste är att ingredienserna är rumstempererade. Hatar överlag kylskåpskalla tomater.

• bradfield
    SpanskaFlugan skrev 2013-10-13 16:56:02 följande:

Mnja, vitlök och peppar innehåller inte en äkta guacamole. Men alltid koriander. Min källa är förresten min mexikanska kompis som jobbar som kock. I en mexikansk restaurang. :) Han garvar läppen av sig när han ser alla taco pizzor/gratänger/pajer/chips vi har här. Favoriten var dock den finska "taco-kebaben" de gjorde reklam för i Helsingfors för nåt år sen. :)
    Alltså guacamolen går ju tillbaka till Aztekernas tid så det är nog svårt att säga "såhär görs en äkta guacamole." Även om orginalguacamolen antagligen inte innehöll gräddfil ;) Min mexikanska kompis (som bor i Mexiko) har alltid vitlök i sin,  vem bestämmer att hans inte är äkta?

Detta är inte till SpanskaFlugan utan generellt- det är lite roligt att se folk sitta och döma ut varandras guacamole för att inte vara tillräckligt äkta när den svenska tacosen generellt påminner väldigt lite om den man får i Mexiko.
  • bradfield
    MrsC74 skrev 2013-10-13 17:37:08 följande:
    Dessutom är det fortfarande kött och bullar hur i än gör din köttbullar.
    Men guacamole är inte guacamole med gräddfil i. Då blir det avokadoröra eller avkoadosås. Sen att du vill kalla det för guacamole är upp till dig.
    Guacamole betyder avokadosås så då blir det ju rätt tillslut ändå :)
  • bradfield
    SpanskaFlugan skrev 2013-10-13 18:41:55 följande:
    All detta prat om mexikansk mat ger mig taco craving... Pastor, alambre, flautas, gringas....Mmmmmm!
    ahh, jag med! Synd att jag gett upp köttet, blev riktigt sugen på pastor! Kanske få fixa lite chili rellenos nån dag :P
  • bradfield
    SpanskaFlugan skrev 2013-10-13 19:06:31 följande:

Haha, att inte äta kött är rätt svårt i mexikansk mat. Men kanske tur, med all den där osten är det rätt onyttigt....men såååå gott. Om du har möjlighet, prova La Neta på Barnhusgatan i Stockholm. Helt godkänd mexikansk mat.
    Jag vet Rynkar på näsanTungan ute Bor tyvärr långt från Stockholm men om jag åker dit så ska jag absolut ha det i åtanke! Tack för tipset :)
  • bradfield
    SpanskaFlugan skrev 2013-10-13 19:12:08 följande:

Om du är i Uppsala brukar taqueria el sombrero stå som food truck på st Eriks torg. Också gott!
    Nä, Malmö. Har hört så illa om de mexikanska ställena här, men det ska öppna ett snabbmatställe snart. Dock texmex... Gillar annars tanken med foods trucks, det var så vi brukade få tag på tacos i Mexiko. En kostade 2 peso (1 krona) vilket var himmelriket för en fattig backpacker. Och alltid jättegod guacamole på perfekta avokados!
  • bradfield
    villnu13 skrev 2013-10-14 10:40:40 följande:
    Va? Ska det? Vart? Eller menar du den inne på mitt  Möllan?  Om man gillar mexmat i nån mysko svensk/mex och nån släng av nått annat land är Losarcos halvokej.

På Östergatan :) jag vet inte så mycket om det men hoppas på gott käk :)
Svar på tråden Guacamole