Inlägg från: SpanskaFlugan |Visa alla inlägg
  • SpanskaFlugan

Guacamole

Gör er "guacamole" hur ni vill men om ni blandar i massa gräddfil, creme fraiche, sambal olek och kryddmixer, kalla det inte guacamole, snälla.... Som andra redan skrivit innehåller en riktig guacamole, med små lokala variationer, avokado, finhackad gul lök, urkärnad tomat, salt, lime och koriander. Det är allt.

• SpanskaFlugan
    Lowika skrev 2013-10-13 16:32:21 följande:
    Också helt förundrad av denna cremefraiche och gräddfil-användning. Guacamole innehåller avokado, tomat, lök, vitlök, salt peppar och pressad lime. Och eventuellt färsk koriander.

Mnja, vitlök och peppar innehåller inte en äkta guacamole. Men alltid koriander. Min källa är förresten min mexikanska kompis som jobbar som kock. I en mexikansk restaurang. :) Han garvar läppen av sig när han ser alla taco pizzor/gratänger/pajer/chips vi har här. Favoriten var dock den finska "taco-kebaben" de gjorde reklam för i Helsingfors för nåt år sen. :)
  • SpanskaFlugan
    Jordgubbarmeglass skrev 2013-10-13 17:13:53 följande:
    Vitlök och peppar innehåller en traditionell guacamole jo..  Så den där vännen får nog se över sina recept  

Nej, varken chilli eller vitlök (eller svartpeppar ) i en traditionell guacamole. Visst gör folk den så också, det finns ju variationer. Men det är inte det sättet aztekerna gjorde den på. Vitlök kommer från Asien och Europa.
  • SpanskaFlugan
    passo skrev 2013-10-13 18:26:32 följande:
    Oxidera, menar du då att den tappar sin gröna färg i detta fallet? Har man kvar kärnan och lägger den på röran så behåller den sin fina färg

Min kompis som gör guacamole på sin restaurang tar det osäkra före det osäkra, lime, kärnan i OCH plast över. Då håller den sig garanterat grön haha!
  • SpanskaFlugan
    bradfield skrev 2013-10-13 18:51:06 följande:
    ahh, jag med! Synd att jag gett upp köttet, blev riktigt sugen på pastor! Kanske få fixa lite chili rellenos nån dag :P