Inlägg från: SpanskaFlugan |Visa alla inlägg
  • SpanskaFlugan

Guacamole

Gör er "guacamole" hur ni vill men om ni blandar i massa gräddfil, creme fraiche, sambal olek och kryddmixer, kalla det inte guacamole, snälla.... Som andra redan skrivit innehåller en riktig guacamole, med små lokala variationer, avokado, finhackad gul lök, urkärnad tomat, salt, lime och koriander. Det är allt.

• SpanskaFlugan
    Lowika skrev 2013-10-13 16:32:21 följande:
    Också helt förundrad av denna cremefraiche och gräddfil-användning. Guacamole innehåller avokado, tomat, lök, vitlök, salt peppar och pressad lime. Och eventuellt färsk koriander.

Mnja, vitlök och peppar innehåller inte en äkta guacamole. Men alltid koriander. Min källa är förresten min mexikanska kompis som jobbar som kock. I en mexikansk restaurang. :) Han garvar läppen av sig när han ser alla taco pizzor/gratänger/pajer/chips vi har här. Favoriten var dock den finska "taco-kebaben" de gjorde reklam för i Helsingfors för nåt år sen. :)
  • SpanskaFlugan
    Jordgubbarmeglass skrev 2013-10-13 17:13:53 följande:
    Vitlök och peppar innehåller en traditionell guacamole jo..  Så den där vännen får nog se över sina recept  

Nej, varken chilli eller vitlök (eller svartpeppar ) i en traditionell guacamole. Visst gör folk den så också, det finns ju variationer. Men det är inte det sättet aztekerna gjorde den på. Vitlök kommer från Asien och Europa.
  • SpanskaFlugan
    passo skrev 2013-10-13 18:26:32 följande:
    Oxidera, menar du då att den tappar sin gröna färg i detta fallet? Har man kvar kärnan och lägger den på röran så behåller den sin fina färg

Min kompis som gör guacamole på sin restaurang tar det osäkra före det osäkra, lime, kärnan i OCH plast över. Då håller den sig garanterat grön haha!
  • SpanskaFlugan
    bradfield skrev 2013-10-13 18:51:06 följande:
    ahh, jag med! Synd att jag gett upp köttet, blev riktigt sugen på pastor! Kanske få fixa lite chili rellenos nån dag :P

Haha, att inte äta kött är rätt svårt i mexikansk mat. Men kanske tur, med all den där osten är det rätt onyttigt....men såååå gott. Om du har möjlighet, prova La Neta på Barnhusgatan i Stockholm. Helt godkänd mexikansk mat.
  • SpanskaFlugan
    bradfield skrev 2013-10-13 19:09:16 följande:
    Jag vet  Bor tyvärr långt från Stockholm men om jag åker dit så ska jag absolut ha det i åtanke! Tack för tipset :)

Om du är i Uppsala brukar taqueria el sombrero stå som food truck på st Eriks torg. Också gott!
  • SpanskaFlugan
    bradfield skrev 2013-10-13 19:18:09 följande:
    Nä, Malmö. Har hört så illa om de mexikanska ställena här, men det ska öppna ett snabbmatställe snart. Dock texmex... Gillar annars tanken med foods trucks, det var så vi brukade få tag på tacos i Mexiko. En kostade 2 peso (1 krona) vilket var himmelriket för en fattig backpacker. Och alltid jättegod guacamole på perfekta avokados!

Min kära sambo jobbade i tre år på en mexikansk restaurang. Behöver jag säga att jag är bortskämd haha?! Tyvärr är det lite krångligt med ingredienser men vi få kompisarna att skicka över. I somras smugglade vi fyra lådor torkad chili och tre lådor av det där pulvret man gör pastor på. Knepigast är att det är så svårt att hitta majstortillas här. Alla märken gör sina av vete. I bland hittar man nån vete/majs blandning.
  • SpanskaFlugan
    passo skrev 2013-10-13 20:21:03 följande:
    på la neta kan man beställa majstortillas. Per kilo :)

Oohhhh.....tack för tipset!
  • SpanskaFlugan

Om ni vill testa något riktigt gott mexikanskt kan jag tipsa om "Alambre". Fyll era mjuka tortillas (eller hårda skal) med det och riktig guacamole och lite het tomatsås så får ni se på grejer! Det finns lite olika recept men vi brukar ta en rejält bit bra nötkött, typ entrecote eller kalv och strimla. Sen får det bryna en omgång och sedan ställas åt sidan. Sen steker vi grovhackad paprika i olika färger, vitlök, lök och ibland champinjoner. När det är genomstekt lägger i köttet, rör om och värmer på. Sen låter vi några skivor Manchego eller Gouda smälta ner (rör ihop ordentligt). Salt och peppar efter smak. Serveras i varma, ihoprullad mjuka tortilla bröd med guacamole och salsa roja. Kött, grönsaker, ost och massa god guacamole. Himmelskt! Och väldigt onyttigt....

• SpanskaFlugan
    Kusin Vitamin skrev 2013-10-14 16:36:13 följande:
    SpanskaFlugan: fasen vad gott det lät! Får bli fredagsmiddan denna veckan!

Hoppas det smakar! Och mycket ost ska det vara, det ska bli klibbigt och liksom binda ihop köttet och grönsakerna.
Svar på tråden Guacamole