• passo

Guacamole

LillGris skrev 2013-10-13 10:52:55 följande:
    Nej det är vanlig kryddmix. Som tacokrydda och så :)

ok tack! Vilka kryddor innehåller den mixen?
  • passo
    passo skrev 2013-10-13 11:02:11 följande:
    De flesta verkar ha creme fraiche eller gräddfil i. Själv kör jag utan, oftast. Brukar ha avokado, gul lök, vitlök, citron, chili, samt tacosås alternativt tomat i.

Salt och peppar också såklart!
  • passo
    MammaBella skrev 2013-10-13 11:07:38 följande:
    avokado,gräddfil riven vitlök, salt, sambal oelek, spiskummin, citronsaft

Mm sambal blir säkert bra också! Ska även testa det!
  • passo
    La Lola skrev 2013-10-13 11:22:50 följande:
    Gör du egen tacosås?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*

ja ibland men oftast köper jag santa marias starka tacosås, jättegod tycker jag!
  • passo
    P30 skrev 2013-10-13 11:27:07 följande:
    Det största problemet med att göra guacamole i Sverige är ju att det är så svårt att få tag på bra avocado - att den både skall vara mogen och dessutom helst smaka något. Om man köper "färdig guacamole" på burk, vilket jag tror att några tänkte sig att det handlar om tidigare i tråden så innehåller ju den i princip inte avocado alls, det är bara kemi. Willys hade en period förra året fryst mixad avocado som i princip bara innehöll just mosad avocado. Den var helt ok god, dvs lika bra som att köpa ett nät småavocados och mixa själv, men efter några veckor försvann den. Ingen annan som hittat något annat sätt än att stå och klämma i affären på fredagseftermiddagen och inse att det kommer att bli äcklig guacamole även denna fredag? (Och alternativet att köpa ett nät på måndagen och spara till fredagen är ju det jag oftast gör. Någon gång ibland hinner den mogna perfekt, men oftast inte.) 
    Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.

Jag brukar oftast köpa "ätmogen" avokado eller vad de kallar det för. Smart lösning som willys hade!
  • passo
    P30 skrev 2013-10-13 11:51:09 följande:
    Jo, dels tycker jag sällan att den är ätmogen, dessutom är den generellt dubbelt så dyr.
    Om du gör som du alltid har gjort får du det resultat du alltid fått.

Ja och det är det stora minuset-priset. Men mogen tycker jag oftast de är. Ibland även övermogna och bruna tyvärr....
  • passo
    Rafael90 skrev 2013-10-13 13:11:45 följande:
    Om det är svårt att se på utsidan om den är mogen eller övermogen (ibland verkar den mogen men luktar fis och är mosig när man öppnar den) kan man pilla bort den där lilla pluppen i "botten" av skalet. Om skalet under pluppen är svart/brunt är den övermogen, är det ljust eller vitt så är den lagom mogen.

Vilket bra tips! Ska jag försöka komma ihåg! Tack
  • passo
    MrsC74 skrev 2013-10-13 13:17:41 följande:
    En äkta guacamole är det inte gräddfil créme fraiche eller såsmix i. Det vet nog de flesta. Att man sen kallar det guacamole är väl upp till var och en även om det inte är det. Jag som är gift med en mexican skulle bli halshuggen om jag tillsatte en mix eller gräddfil. I Mexico är det lite olika hur de gör beroende på var man bor. Men grundrecept och det vi använder är. Avokade lök koriander och salt. Ibland tillsätter vi chili. I vissa delar har man i en skvätt lime och vitlök. Men ALDRIG gräddfil.

Nej jag håller med gällande gräddfil och creme fraiche. Har gjort så någon gång men vet att det inte är så den ska göras. I mexico är guacamolen mycket god, även om jag föredrar lite mer hetta i min.
  • passo

Jag undrar också om de flesta äter guacamole till tacos? Jag brukar göra det att ha till nachos. När jag gör tacos har jag också guacamole men äter tacos så sällan.

• passo
    LillGris skrev 2013-10-13 14:25:02 följande:
    Jag äter "nästan-guacamole" till allt möjligt. Kan ha det på sallad, till en bit kött, till tacos, nachos, vad som :) ibland bara som dip till chips.

Okej jag förstår. Äter du det ofta också? ibland när man äter ute kan man få guacamole, men tycker den oftast är trist. Smakar den som är på påse(den du använder dig av) ungefär så? Alltså kryddmixen du köper tänkte jag på.
Svar på tråden Guacamole