• passo

Guacamole

MrsC74 skrev 2013-10-13 13:21:59 följande:
    Ica maxi säljer en färdig guacamole som är helt okej. Importerad från Mexico. Finns inga bra avokado kan vi använda den som grund och tillsätta lite lök och tomater.

Är den helt slätmixad? Jag tycker bäst om när det är lite mindre avokadobitar i, och inte helt helt slät.
  • passo
    LillGris skrev 2013-10-13 14:32:07 följande:
    Ja ganska ofta, nån gång i veckan kanske? Nej den man får ute smakar oftast konserverat och "ofräsch". Jag använder ju färska, mogna avocados och så brukar jag tillsätta lite lime också. Men det är ju en smaksak. Om jag skulle göra riktig guacamole skulle jag säkert tycka att kryddmixen smakade skit i jämförelse.

Ja jag tycker du ska göra egen, godare och säkert billigare också! )
  • passo
    LillGris skrev 2013-10-13 14:39:42 följande:
    Antagligen! Plus att det säkert inte ens tar längre tid. Jag ska göra det nästa gång!

Gör det, och meddela hur det smakade:))
  • passo

Oj haha jaså så bra att jag skapade denna tråden då:)) Alltid kul att hjälpa någon. Själv var jag ute efter lite tips och variation. Även om det finns mer "äkta" guacamoles..

• passo
    bradfield skrev 2013-10-13 14:10:05 följande:
    Jag har två avokados, en halv liten gul lök, saften av en halv lime, en liten tomat, en halv chili och en vitlöksklyfta. Avskyr koriander så struntar i det. Det viktigaste är att ingredienserna är rumstempererade. Hatar överlag kylskåpskalla tomater.

Ja tomater ska absolut inte vara kalla, smaken försvinner då. Brukar ställa fram min guacamole en stund innan jag ska äta den. Om jag gör den en stund innan alltsä.
  • passo
    MrsC74 skrev 2013-10-13 14:56:08 följande:
    Passo. Jag håller med att det ska vara lite större bitar i Guacamolen. Därför jag brukar hacka i lite tomater och lök i den färdiga. Det är rätt tjock men ganska så slät. Det fungerar utmärkt om alla bra avokado är slut. Men såklart godare med en hemgjord.

Kommer nog att testa den inom kort, alltid bra med en back up!
  • passo
    La Lola skrev 2013-10-13 15:26:27 följande:
    Jo men det är flera som tycker att kryddmixen bör undvikas men ingen höjde på ögonbrynen när Ts sa att hon oftast köper tacosås.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*

La Lola skrev 2013-10-13 15:22:18 följande:
    Köpt kryddmix var tydligen ajabaja..men köpt tacosås är ok.

Generellt TROR jag att fler köper tacosås än "färdig" guacamole. Kanske är därför vad vet jag.
  • passo
    La Lola skrev 2013-10-13 16:15:03 följande:
    Jaså? Jag vet ingen som gör egen guacamole men jag har iofs ingen jättestor bekantskapskrets.

Och jag visste inte ens att det fanns en kryddmix se vad man kan lära av av varandra!
  • passo
    Lowika skrev 2013-10-13 17:18:22 följande:
    Det kanske kan vara en mindre detalj. Men gräddfil innehåller den i varje fall inte!

• passo
    k girl skrev 2013-10-13 18:18:24 följande:
    Avocado, färsk koriander, hackad tomat, salt, en gnutta lime. Det behövs ju lite syra för att den inte ska oxidera lika lätt. Eller också avocadoröra med vitlök och creme fraiche. 

Oxidera, menar du då att den tappar sin gröna färg i detta fallet? Har man kvar kärnan och lägger den på röran så behåller den sin fina färg
  • passo
    passo skrev 2013-10-13 18:26:32 följande:
    Oxidera, menar du då att den tappar sin gröna färg i detta fallet? Har man kvar kärnan och lägger den på röran så behåller den sin fina färg

passo skrev 2013-10-13 18:26:32 följande:

Men det är gott med en skvätt citron eller lime!
  • passo
    SpanskaFlugan skrev 2013-10-13 18:40:20 följande:
    Min kompis som gör guacamole på sin restaurang tar det osäkra före det osäkra, lime, kärnan i OCH plast över. Då håller den sig garanterat grön haha!

Verkar vettigt! Brun G mole är inget jag vill ha!
  • passo
    Sjöstjärna1 skrev 2013-10-13 20:04:58 följande:
    Avokado, vitlök, gräddfil och en skvätt grädde, salt, peppar, ibland även lite aromat för att få lite rundare smak. Sedan låter jag en av avokadokärnan ligga kvar i guacamolen så blir den inte så mörk och ful.

Tror du är den första att ha grädde i...(i tråden alltså) ja det med kärnan gör jag med! :))
  • passo
    SpanskaFlugan skrev 2013-10-13 20:17:31 följande:
    Min kära sambo jobbade i tre år på en mexikansk restaurang. Behöver jag säga att jag är bortskämd haha?! Tyvärr är det lite krångligt med ingredienser men vi få kompisarna att skicka över. I somras smugglade vi fyra lådor torkad chili och tre lådor av det där pulvret man gör pastor på. Knepigast är att det är så svårt att hitta majstortillas här. Alla märken gör sina av vete. I bland hittar man nån vete/majs blandning.

på la neta kan man beställa majstortillas. Per kilo :)
  • passo
    SpanskaFlugan skrev 2013-10-13 20:24:32 följande:
    Oohhhh.....tack för tipset!

Bara kolla deras hemsida längst ner till höger! :)
  • passo
    FuckGoggleAskMe skrev 2013-10-13 21:11:47 följande:
    Vad manga det verkar vara som har avokado i sin guacamole! Finns det ingen annan som använder äpplen i stället? 

:)) Nej. Haha. Äppelmole kan du kalla det isåfall.:))
  • passo
    LoPax skrev 2013-10-14 11:04:02 följande:
    Jag har alltid fått höra att det ska vara tomat i. Inte konstigt att min guacamole alltid ser ut som f*n. Ska testa med cf som ni andra har gjort, så kanske jag också kan få till det.  Köpe-guacamole är så sjukt vidrigt :S 
    Nej, du behöver inte hitta på åsikter åt mig, jag har egna!

Nej ha inte i creme fraiche! kärna ur tomaten om du vill, rller kör utan tomat. Men hellre ful än sämre smak(enöigt mitt tycke!)
  • passo
    LoPax skrev 2013-10-14 11:13:17 följande:
    Hur mycket tomat har du i ? Om man har ex 2 avokado?
    Nej, du behöver inte hitta på åsikter åt mig, jag har egna!

Inte alltid jag har i tomat, men kanske 1 normalstor tomat eller några körsbärstomater, ca 6-7st kanske.
Svar på tråden Guacamole