• Anonym (Hur?)

Tidigare arbetsgivare skickar inget arbetsgivarintyg. Tror jag att läckt till pressen.

För ett par månader sedan blev jag uppsagd från mitt gamla jobb. Jag bad om arbetsgivarintyg till a-kassan som jag också fick och skickade in det. Tyvärr tittade jag inte så noga på pappret själv, hade jag gjort det hade jag sett att min chef skickat mig fel papper. Nu har a-kassan önskat korrekta dokument och jag försökte få tag på min gamla arbetsgivare för att få ut dessa.

Tala om förvåning när han inte vill. Han svarar inte på mina mail eller telefonsamtal. Ignorerar mig totalt. Vi har tidigare haft en god kontakt, även om de betett sig mycket märkligt.

Nu har jag på omvägar fått höra att de tror att jag läckt information om företaget till pressen. För en tid sedan skrevs nämligen en tämligen omfattande artikel om företagets kunder och jävsituationer. Jag har sekretessavtal som jag också hat följt. Jag har alltså inte läckt information om företaget. Det tror dock min tidigare chef som nu helt enkelt inte vill skicka mig ett arbetsgivarintyg.

Har han lagligt stöd för detta? Visst har han en skyldighet att lämna ett intyg till mig?

• Svar på tråden Tidigare arbetsgivare skickar inget arbetsgivarintyg. Tror jag att läckt till pressen.
  • Anonym (1)

Kontakta fack. Du har rätt till agintyg.

• Tia F
    Du som är arbetsgivare är enligt § 47 i lagen (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring skyldig att på begäran utfärda ett arbetsgivarintyg på särskilt framtagen blankett. 
  • Anonym (Hur?)

Jag är inte ansluten till fackförbund, men är tacksam för lagtexten. Och nej, jag har som sagt inte läckt!

• Anonym (Samma)

Har haft samma problem. Dom är skyldiga enligt lag men tyvärr händer ändå inget om dom vägrar. Jag fick skicka ett personligt brev till akassan. Jag skrev detaljerat om hur och när jag har försökt få kontakt och bifogade lönespecar. Det godtogs.

Tyvärr godkände inte FK detsamma, dom skickade en egen blankett till ag som dom har fyllt i. Dom har av någon anledning skrivit att jag bara varit timanställd så jag kan bara hoppas att dom har fyllt i rätt lön. Kan inte göra mer.

Men akassan brukar godkänna personligt brev och lönespecar iaf.

• Anonym (das)
    Anonym (Hur?) skrev 2013-10-13 12:30:59 följande:
    Jag är inte ansluten till fackförbund, men är tacksam för lagtexten. Och nej, jag har som sagt inte läckt!

Gå med bara för en månad och sedan begär hjälp?
     Annars gå ner till företaget och gå inte därifrån utan papper 
Svar på tråden Tidigare arbetsgivare skickar inget arbetsgivarintyg. Tror jag att läckt till pressen.