• Zinfandel

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Juliette: sorry att jag bara dundrar in här men jag måste förtydliga ett par saker så att du inte fattar fel beslut. Penny är inte läkare och arbetar inte främst med immunolgi och när hon gör det så är det oftast i lågdos, även om även hon har börjat anamma alla nyare immunologiska läkemedel. Hennes främsta specilalité och kunskap är livmodern, hennes övertygelse är att om den inte är i balans så kan det aldrig bli någon graviditet oavsett immunologi, endokrinologi osv. Penny är en underbar kvinna på alla sätt och jag rekommenderar henne varmt för vaginaltester, hysteroskopi osv. Däremot för immunologi så är det Dr D på Life Clinic som gör bredare utredningar och uppföljningar och glädjande nog så verkar han ha utökat sina behandlingsmetoder som tidigare var alldeles för snäva. Tilläggas bör också att det är långt ifrån alla som lyckas efter undersökning och behandling i Aten, även om det säkert är mer än hälften som lyckas. De som lyckas är oftast de som har hyfsat lätt för att bli gravida men med upprepade missfall.

Ang hysteroskopi så är det värt att lägga pengarna på att göra en riktig via Serum. I Sverige och Danmark så går man endast in med kamera och kollar efter och tar bort myom, cystor och endo. I Aten är det betydligt mer omfattande, livmodern dammsugas på ärrvävnader, infektionsspår, och dessutom görs ett implantationssnitt som inte ska förväxlas med priming och du får med dig allt på en CD till fredagsmyset Flört.

Att skicka mensblod är att rekommendera, det är enkelt och billigt. Ureaplasma är viktigt att behandla för det kan förhindra en graviditet.

Googla endo-kost, det finns massor med bra läsning. Du bör bl a utesluta gluten, mejeri & soja.

Sist men inte minst så vill jag bara berätta att en väninna testade negativt med ÄD-blastisar på RD12 men positivt på RD 14 och tvillingarna är nu 2 månader Kyss

• Zinfandel

Jag beklagar verkligen Gråter

Ja, du gör heeelt rätt i att kolla upp livmodern, där kan dölja sig fler svar än vi anar. 

Penny högdosbehandlar inte, hon ligger helst på 5 mg fram till ET eftersom tror att högre doser försvårar implantation (jag har en vän som behandlas där i detta nu) men höjer till 15-20 mg efter. Vill du ha högre doser så ska du istället ta det ändå eller vända dig till Gorgy eller Braverman.

Boka ett telefonmöte med Penny snarast, hon brukar svara på mail sent på kvällarna men ofta samma dag.

Dina åkommor hade sannolikt behandlats med IL, LIT eller Neupogen & Letrozole.

• Zinfandel
    NinaCamilla skrev 2014-02-16 17:47:57 följande:
    Zinfandel: Tackar för all info och att du hjälper andra! Du är en pärla
    Hjärta
  • Zinfandel

Juliette: du ska absolut välja att testa via mensblod hos Penny och inte via blodprov här hemma, dels för att de inte är lika noggranna, dels för att du vill ha Pennys ordination vid ev utslag, det får du inte om det inte är de som analyserar. 

Sen vill jag absolut inte trycka ner din optimism men bra att veta är kanske att Penny inte är läkare och att det inte är hon som gör alla undersökningar och ingrepp, bara så att det inte är något du förväntar dig när du kommer dit, du kanske inte ens hinner se henne mer än en kort stund. Hon (läs läkaren där) kanske inte heller vill behandla dig så som du förväntar dig (ingen ger en allt) så att du inte blir nedslagen igen men Penny är klart en av de bästa i sammanhanget Glad

• Zinfandel
    Juliette F skrev 2014-02-20 13:34:06 följande:
    Efter noga överväganden så kom jag fram till föjande: Jag skickar mensblod på måndag, då jag börjat blöda liiite idag, och jag tror inte det kommer fram innan helgen. Risk att det möglar på vägen?? Hur förvara, i kylen? Ska köpa behållare på apoteket idag. Linsvätska eller kokt vatten ska tydligen blandas i så det inte torkar.

Jo, Penny är ju inte läkare men jag kommer antagligen inte åka ner till Serum. Väntar in svaren på mensblodet, och sen har jag en jättefin kvinnlig gynekolog numera som samarbetar och ger mig penicillin om det behövs. Solig Penny kan säkert skicka mediciner som hon anser jag behöver.

Ska också leta upp en gyn som gör ett 3 D scan! Aqua scan vet jag inte om det finns utanför Serum? Men en 3 D scan ska tydligen se ganska mycket extra i livmodern. Och om man upptäcker knasiga grejor, då får jag en remiss av gyn härhemma för hysteroskopi. Jag tror att det kan göras bra här också. Visst tar man väl bort polyper och sånt om det upptäcks, även här? Annars är det ju ingen mening med ingreppet tänker jag.

Har ett par helt nya kliniker på g, står som en åsna mellan två hötappar och kan inte välja. Får låta det mogna ett par dagar. Men det blir inte Aten för ED, då de rekommenderar att man sätter in 3-4 embryor för 50% chans till plus.. Det är för hög risk för flerbarnsbörd enl mig. Serum skrev att man kan göra fosterreduktion om flera embryor implanterar, men det är uteslutet i min värld. Max 2 sätter jag in.
    Mensblod är faktiskt väldigt hållbart, betydligt mer än "vanligt" blod. Jag tror att mitt tog en 7-10 dagar på sig att komma fram och det var fullt användbart. Så ja, du kan förvara det i kylen men jag hade nog skickat iväg det direkt istället, ju förr det kommer iväg desto bättre!

Ja, man tar bort myom, polyper, cystor och endo under hystero i Sverige men inget mer tyvärr Skrikandes Jo, en del gör tyvärr ingreppet bara för att konstatera saker & ting, du vet i Sverige är det ju inget som kan påverka Demon

Ja men du behöver ju inte återföra 3-4 st bara för att de så generöst erbjuder det!! Drömmer
  • Zinfandel
    Barnojag skrev 2014-02-26 07:15:25 följande:
    En undran. Ni som har rätt till ÄD i Sverige men som ändå åker utomlands. Jag förstår att ni inte har tid och ro att vänta så ni betalar stora summor för att få ÄD utomlands. Skillnaden mellan öppen donator och anonym donator är inte viktig för er? Jag själv våndas av att behöva acceptera anonym donator då jag inte får vård i Sverige och inte i Finland (är singel). Skulle uppskatta om ni vill dela med er. Det skulle nog stärka mig.

Hoppas jag inte stör i tråden med denna fråga. Ni får gärna inboxa mig om ni vill.
    Nu har vi inte längre rätt till det i Sverige men även om vi hade haft det och även när vi hade det, så hade vi sökt oss utomlands eftersom svenska kliniker är så grymt dåliga och jag har absolut inget förtroende kvar. På de utländska kliniker vi gått är vården & kommunikationen en helt annat, vi får hela äggskörden och delar inte (vad vi vet Flört), inga väntetider och individanpassade behandlingar, vilket jag känner är en förutsättning. För oss var det självklart att välja anonym donator.
  • Zinfandel

Nina: har du möjlighet att ringa Penny så gör det omgående! Hon kan ge snabba råd som du inte får av din läkare. Be din man höja rösten för att få värdena och ta dina Clexane. Håller alla tummar Hjärta

• Zinfandel

Juliette: IL är en svensk produkt :) som i allra högsta grad är en medicin som mest används till prematura, anorektiker och cancer. Det krävs en ingång i armvecket som jag inte tycker man ska laborera med själv omman inte är sjuksköterskeutbildad, det är alltså inte samma sak som att ge en subkutan eller intramuskulär injektion. En del anser att den även ska blandas med na och det ska ges under minst en timme. Var noggrann med om du tål soja och äggvita eller ej!

• Zinfandel

Atentråden är väl bästa belägget ;) men såklart är det ingen mirakelmedicin som funkar på alla. Finns mååånga studier i ämnet. Det verkar obalanserande på immunförsvaret och innehåller fetter som är essentiella för reproduktion. Jag betalar 165 kr/påse och min vc sätter det gratis så det är inte alla som betalar så dyrt. Ureaplasma & immunologi kan hänga ihop så jag tror det är ett vettigt spår att fortsätta på.

• Zinfandel

Redan: jag gick direkt till klinikchefen och hade en ordination så det var inget konstigt. Men det gäller helt klart att finna rätt person vid rätt tillfälle.

• Zinfandel

Katt12, det är rätt, jag tar det inte sedan ett år tillbaks. Men när jag fick det så var det inga större problem, man ska inte underskatta sin vc.

• Zinfandel

Ninac: beklagar verkligen :( det är ju ingen skillnad på ÄD och ivf när det gäller x. Om de dessvärre måste öppna så skulle jag råda dig att be dem ta bort båda äggledare eftersom du ändå inte behöver dem, det tar bort risken för utomkved och annat som kan vara orsak (endo, infektion, vätska osv). Kram

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014