• 4everHope

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

lelle75 skrev 2014-03-13 19:35:27 följande:
    Jag har fått progesteron i injektionsform på licens men de är endast 25 mg per spruta, läkaren utomlands sa att jag skulle behöva fyra sådana sprutor om dagen och man kan inte ta dem själv, en sköterska måste göra det. Har du ngn aning om det finns starkare sprutor än 25 mg?

På min klinik i Tjeckien ordinerar de i.m progesteron som heter Agolutin 30 mg/ml och en inj är 2 ml =60 mg. Min sambo ger mig inj i sätesmuskeln 1 gånger per dygn och de gånger han är bortrest tar jag dem själv i lårmuskeln. Det är lite läskigt att sticka in en ca 7 cm lång kanyl i sitt eget lår och då är ändå jag sjuksköterska. Men vad gör man inte i kampen om ett barn... Fem dagar innan ET börjar man ta Agolutin och tar detta sedan fram till testdagen. Sedan kan man välja om man vill fortsätta med inj eller övergå till vag. Tyvärr har jag ännu inte haft möjligheten att göra det valet då jag inte testat plus. Men denna gång hoppas och tror jag på min tur ☺Har köpt läkemedlet på plats i Brno och även fått det hemskickat från dem.
  • 4everHope
    Juliette F skrev 2014-03-14 22:16:39 följande:
    Finns det några teorier om att spruta skulle vara bättre? Min man har hjälpt till när jag behövt olika sprutor intramuskulärt, men vid ÄD 2011 i Tjeckien ville de ge mig Agolutin och jag sa blankt nej, när jag fattade att det var intramuskulära sprutor. Då sa dom det gick lika bra med Utrogestan vaginalt. Ja tack sa jag...  Man undrar ju varför de ofta rekommenderar Agolutin i Tjeckien som förstahandsalternativ, vet flera som säger detta.

Juliette, den förklaringen som jag fick första gången på kliniken var att det ger en bättre effekt då progesteronet ges i.m. än som vagitorier. Man kan ju tänka sig att kroppen inte erhåller allt progesteron via vag då en del av substansen rinner ut vilket det inte gör då du får det in i muskeln. Och så det blir en mer långtidsverkande effekt av läkemedel som ges i muskel. De påstår ju även att graviditetschansen höjdes med några % av att progesteron ges i.m. Tyvärr har det ju ännu inte haft den effekten på mig.. men det tror jag det har this last time ☺
  • 4everHope

[quote=72766202][quote-nick]lelle75 skrev 2014-03-15 15:38:33 följande:[/quote-nick]

4everHope skrev 2014-03-14 21:59:14 följande:
    På min klinik i Tjeckien ordinerar de i.m progesteron som heter Agolutin 30 mg/ml och en inj är 2 ml =60 mg. Min sambo ger mig inj i sätesmuskeln 1 gånger per dygn och de gånger han är bortrest tar jag dem själv i lårmuskeln. Det är lite läskigt att sticka in en ca 7 cm lång kanyl i sitt eget lår och då är ändå jag sjuksköterska. Men vad gör man inte i kampen om ett barn... Fem dagar innan ET börjar man ta Agolutin och tar detta sedan fram till testdagen. Sedan kan man välja om man vill fortsätta med inj eller övergå till vag. Tyvärr har jag ännu inte haft möjligheten att göra det valet då jag inte testat plus. Men denna gång hoppas och tror jag på min tur ☺Har köpt läkemedlet på plats i Brno och även fått det hemskickat från dem.
    Tack för tipset. Men hur vet ni att maken sätter sprutan rätt? Är det viktigt att den hamnar exakt rätt? Gör det väldigt ont efteråt? Hoppas på att du testar plus, när har du testdag?[/quote Lelle, tack snälla ☺. Har inte börjat transfercykeln ännu. Väntar min mens imorgon. Har prel ÄD ET 3 april. Ska bli spännande ☺ Vid vår första behandling som var EA fet i Brno så visade ssk min sambo hur och var han skulle sticka. De ritade ut en cirkel på vardera sida, altinera varannan dag. Viktigt att aspirera för att säkerställa att nålen inte sitter i ett blodkärl. Men sätesmuskeln är väldigt stor och det är ont om kärl där. Vore det jätte svårt och farligt skulle de inte tillåta amatörer att hantera injektionerna. Viktigt att inte sticka för nära ischias bara, det kan ge allvarliga konsekvenser. Själva sticket ska göras snabbt, som att "kasta pil". Det känns i princip inte alls. Sedan kan man känna av läkemedlet, är ju ändå 2 ml som ska in. Jag föredrar dock att det ges hyfsat snabbt. Viktigt att massera injektionsstället direkt efter given inj för att minskar trycket i muskeln. Blir annars stel och öm. Din man kommer att klara det galant 👍
  • 4everHope
    Juliette F skrev 2014-03-15 17:08:34 följande:
    Med är detta verkligen bevisat? Har för mig att man bara ger Utrogest i Riga, de har ju bra siffror där. Men jag kan ha fel.

Juliette, har faktiskt ingen aning om de har vetenskapliga belägg för att i.m prog ökar grav chanserna mer än vag prog. Utrogest tas ju vanligen oralt och det borde ju också ha bättre effekt än det som ges vaginalt om man tänker på att kroppen då hanterar allt läkemedel då inget kan "rinna ut". Men hur som helst så föredrar jag inj mot vag. Skönt att slippa kladdet. Dock känner man sig som en nåldyna efter ett tag, särskilt som jag även tagit fragmin inj också...
  • 4everHope
    lelle75 skrev 2014-03-16 00:08:10 följande:
    Tack för tipset, jag kan ju be min läkare att rita ut en cirkel, han har erbjudit sig att ta sprutorna på mig men det känns lite krånligt att åka dit varje gång för detta. Låt oss hoppas att jag slipper detta och att mitt progvärde är på topp nästa vecka.

vilken schyst läkare du har 😊 men om du nu behöver ta inj så be honom märka ut var din make ska sticka så ska du se att han klarar det galant. Men han får inte fega ur och sticka, sega in nålen då det inte blir en behaglig upplevelse för dig. Snabbt och bestämt in, hela nålen (muskeln är stor) som pilkastning 💉 men vi håller tummarna för att du slipper stìcken....
  • 4everHope

Lelle, vad skönt att allt ser bra ut ☺ försök slappna av och njuta av graviditeten nu 😊

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014