• lelle75

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Cice skrev 2014-03-05 21:37:53 följande:

Jag har en  kompis som  har  gjort behandling där. Hon säger att det är den värsta som hon har varit med i hela sitt liv.Obestämd
    Blir väldigt nyfiken på de varit med om denna klinik, inboxa mig görna och berätta.
  • lelle75
    Frk Röd skrev 2014-03-05 21:32:54 följande:
    Invimed i Gdynia avrådes från, vänligt men bestämt!!
    Berätta gärna mer, inboxa gärna om du vill.
  • lelle75
    NinaCamilla skrev 2014-03-07 08:30:57 följande:
    Tackar alla. Skit orolig nu. Hcg har stigit som det ska men de inte kan se något. Nu sa sjuksköterskan att jag måste fasta om det blir skrapning. Va i h-tele! Jag blöder inte ens och i ultra såg allting okej hittills. Skrämma folk så här! Jag vill hem... Nu är jag verkligen sänkt från Mount Everest.
    Varför skrapning i v. 6, var har du hamnat ngnstans? Jag fick missfall i v 8 och allt blödde ut av sig själv, efter att man har slutat med prog och östro.
    Du kan säkerligen vara gravid fortfarande. Om man har problem med magen så gör det säkerligen mer ont när man är gravid så allt ska få plats där inne..
    Stort lycka till nu, hoppas att allt går bra för dig. Hemskt att vara på gynakuten :(
  • lelle75
    skpklm skrev 2014-03-08 22:28:45 följande:
    Så uttrycken du använder   ("gör IFV"   och "vanlig IFV" )används enbart/ska enbart förstås av  de redan invigda?

Provrörsbefruktning/IVF  känner jag till,  liksom provrörsbefruktning med äggdonation -  elementärt om man vill  sätta sig in i ämnet.

Är det mina kunskaper i svenska språket som gör att jag inte kan tolka de citerade uttrycken?   Tidigare i livet har jag aldrig haft svårigheter att förstå mitt modersmål.
    Jag är svensklärare och kan förklara för dig. Språket förändras ständigt, det har det alltid gjort genom tiderna.
    "Att göra äggdonation" har blivit ett begrepp som används av oss som tar emot donerade ägg, namnet i tråden är inte missvisande för oss som "gör äggdonation". Ni som är donatorer, ni "donerar ägg", det är så vi kallar det.

Även läkarna kallar det för att "göra en äggdonation" och jag misstänker att det är därifrån begreppet har uppkommit.

Jag förstår inte varför du har hakat upp dig på namnet på tråden. Det är ganska uppenbart vad tråden handlar om efter att man har läst några inlägg.

Vi har en bild på vår donator som vi tittar på varje kväll. Vi är så enormt tacksamma för vad hon har gjort för oss.

Jag sätter också punkt här, det känns inte meningsfullt att diskutera ett namn på en tråd då vi har så enormt mycket annat att fokusera på!
  • lelle75

Nina Camilla, stort lycka till på UL imorgon. Jag tänker på dig, vet precis hur det är att pendla mellan hopp och förtvivlan!

Idag har jag plussat för tredje gången efter ÅD så nu börjar min dramatiska resa, hmm vi får väl hoppas att den inte blir så dramatisk denna gång, känner verkligen igen mig i det du berättar NinaCamilla.

Jag har haft två missfall tidigare pga av för lågt progesteron. Dessvärre var mitt progesteron för lågt idag och jag måste öka på dosen ytterligare.

Är det ngn av er som tar progesteron endast oralt, vilket sort i sådana fall och hur mycket tar ni varje dag? Eller hur får ni ert upptag av progesteron? Har ni kollat era prog.värden?

• lelle75
    villsågärna38 skrev 2014-03-11 21:47:15 följande:

Jag vet en tjej som var i liknande sits som dig. Progesteron vaggisar analt fick till slut upp hennes värde. Tar du även cortison och blodförtunnande? Kram
    Tack snälla :) Jag tar dem rektalt men det verkar inte hjälpa, eller kanske gick jag på toa för snabbt imorse efter att jag tagit den, hoppas bara att det var tillfälligt lågt. Så du vet ngn mer som tog det rekalt, eller är det kanske mig som du har läst om tidigare? Jag tar även kortison och fragmin. Kram
  • lelle75
    NinaCamilla skrev 2014-03-11 21:51:50 följande:
    Lelle75: Grattis till plusset. Min klinik ville att jag tog progesteron värden vid hcg-värden och hörde att det var okej, 31 och 21. Jag tar utrogestan vaginatorer som jag köpte från Grekland. Försökte fråga om crinone som har hemma här men kliniken gillar bättre utrogestan som kan ta både oralt och vaginalt. Jag hoppas att din pluss går nu hela vägen! Kolla progesteron värde oxå. Kram
    Tack så mycket NinaCamiila! :)

Hade du 31 ng och 21 ng i progesteron, i sådana fall var det bra? I Sverige mäter man oftast i nmol och då ska man ligga minst på 60 nmol, just när man gör ÅD.

Här kan du räkna om ditt värde, kolla så att du ligger rätt. Det tog mig två ÄD innan jag förstod att min klinik hade andra enheter som de mäter i.

www.endmemo.com/medical/unitconvert/Progesterone.php

Mitt värde har legat vid 80-95 vid två tillfällen, vid insättning och förra veckan men idag gick det ner till 35 nmol, inte bra alls. Så man kan ta utrogestan oralt, kan man få det i sverige?
  • lelle75
    Redan47 skrev 2014-03-11 22:38:14 följande:
    Grattis lelle!!! Visst är det svårt att ropa hej...., men nog ska du unna dig glädjen av ett plus! Det är början på nästa fas!

Jag har knaprat utrogest 800mg efter transfer- kommer upp i 300-500 progestoron värdet. Kommer nog inte ta så mycket om jag förstod Aten nästa gång. För jag blir ju trött seg som kola. Och kroppen svara på medicin och så högt behöver det inte vara.
    Tack Redan :) ja precis, man vet ju hur det har gått de andra gångerna.. så man kan inte vara glad fullt ut ännu.

Vet du om man kan få tag på utrogest i sverige? Hur många mg finns det i varje tablett?
    Oj, vilka härliga progvärden du hade :) om jag ändå kunde absorbera det där progesteronet..

Kan ngn rekommendera progesteron som man kan ta oralt som finns i sverige, gärna med en hög dos i :)
  • lelle75
    villsågärna38 skrev 2014-03-11 21:59:30 följande:

Nä det är en väninna till mig Har tagit det rektalt ibland jag med om jag varit på språng. Testat Lutinus annars? Kram
    Japp, 12 lutinus tabletter vaginalt förra gången, funkade inte alls på mig, det var först på slutet, några dagar innan missfall som jag började med prog MIC rektalt och då sköt värdet i höjden :)
  • lelle75
    lelle75 skrev 2014-03-11 22:46:00 följande:
    Japp, 12 lutinus tabletter vaginalt förra gången, funkade inte alls på mig, det var först på slutet, några dagar innan missfall som jag började med prog MIC rektalt och då sköt värdet i höjden :)
    Alltså 12 lutinus om dagen..
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014