• Sakura77

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Hej!

Vi har gjort äggdonation via Huddinge och har nu en fantastisk son på 4 månader. Vi hade ingen egen donator att erbjuda men om vi hade haft det tror jag vi hade valt korsdonation. Jag tror det kan vara svårt att ha en nära relation med donatorn. Känner så stor tacksamhet till den kvinna som donerade ägg till oss men tror det skulle vara konstigt att ha en relation till henne. Men det är jag. Och vi får se om vår son väljer att söka upp henne.

Angående att vår son inte har några gener från mig så var det något jag funderade mycket på före vi gjorde äggdonationen. Jag hade förlikat mig med tanken men undrade ändå om det skulle kännas konstigt om vi väl fick ett barn. Om det ändå skulle finnas en sorg. Med facit i hand kan jag säga att från den dagen jag fick ett plus på stickan så har det känts som mitt och vårt barn till 200%. Min man hade funderingar på om det skulle kännas som om han skaffade barn med en annan kvinna men alla dessa känslor försvann så fort jag fått ett plus. För mig var det en stor lycka att få gå igenom en graviditet (även om jag var toknervös under hela graviditeten).

Nu har vi en fantastisk son och jag påverkar honom varje dag. Och sedan är det ju så med likheter att man ser det man vill se. Det är flera, både av de som vet att vi gjort äggdonation och de som inte vet, som tycker han liknar mig. Och vad tusan men kan ju vara lik personer som man inte är genetiskt släkt med. Men som sagt det här med likhet känns faktiskt inte viktigt längre alls. Vår dröm om ett barn gick i uppfyllelse och det är det som räknas. 

Lätt att vara efterklok men det enda jag kan tycka är synd är att vi inte satsade på äggdonation tidigare. Vi kämpade i fem år med IVF och vi vet alla hur mycket energi det tar. De hittade inget fel på någon av oss och då blir det kanske lätt att man fortsätter med försök. 

kram  

• Sakura77

Hej!

Följer tråden med jämna mellanrum. Stort grattis till alla er som är gravida!! Helt fantastiskt. Hoppas ni kan njuta av graviditeten. När jag var gravid efter allt kämpande var jag så klart väldigt glad och förväntansfull men hade också mycket oro och många hjärnspöken. 

Irma01 -iiiih så kul att RUL såg bra ut. 
    Vsg - stort grattis till bra KUB. Jättekul! och skönt :)
    Längtar 12345 - hurra!!! Minns själv hur konstigt jag tyckte det var när jag äntligen plussade. Tror jag tog typ 8 grav test. Hur kan det vara plus när det varit minus så många gånger?!?! Så kommer oron direkt om att något ska gå fel. Helt förståeligt men försök att njuta!

NinaCamilla - tycker så oändligt synd om dig. Fy tusan vad du har gått igenom. Så fruktansvärt orättvist. Hur mår du nu?

kram

• Sakura77

Och Jenkis. Det är så himla kul att läsa att det går så bra för dig efter er förra jobbiga graviditet som slutade alldeles för tidigt. Gör mig sååå glad.

• Sakura77

Jenkis - håller verkligen tummarna för att ni får komma så tidigt som möjligt. Måste vara minimal risk för att ni ska åka ut för samma sak igen. Men förstår också att det är svårt att helt få bort oron. Det är nog "bara" att försöka njuta i de stunder oron håller sig helt borta och när oron kommer fram så ta stöd av din man, barnmorska och oss här. Jag var som jag nämnt orolig under hela min graviditet så jag ringde ofta min barnmorska för att få stöttning. Hon förstod min oro och erbjöd mig alltid att komma dit på extra besök om det skulle behövas. Man får ingen guldstjärna bar för att man avstår från att ringa eller gå på extra besök. Ta alla hjälp som finns att få. Jag var på extra ul (utöver de man får extra pga äggdonation), tog hcg prov och pratade ofta med min barnmorska. 

Redan47 - nä missfall av att man bråkar kan man inte få men tyvärr är det ganska lätt att börja bråka när man genomgår den psykiska press och stress det innebär att genomgå dessa behandlingar. När har du testdag?

NinaCamilla - åh det kan vara så jobbigt med alla gravidbesked man får runtomkring sig. Var inte för hård mot dig själv att du inte orkar glädjas med andra hela tiden. Jag orkades glädjas med personer som står mig riktigt riktigt nära och som var insatta i våra problem. Och inte ens alltid med dem men oftast. Tycker inte det handlar om att man inte kan glädjas med andra utan snarare om att ens egna sorg står en närmre. 

• Sakura77

Jenkis verkligen synd och orättvist att det är så olika förutsättningar i olika delar av landet. Jag tycker absolut du ska testa att ringa och bli uppringd. Min MVC hade samma upplägg och det funkade bra. Har även för mig att man kunde tala in på deras telefonsvarare och då ringde snabbt tillbaka och det gick som sagt att få prata med min bm. Jag ägnade ett helt besök åt att förklara min oro för henne så att hon verkligen förstod. Hon gav mig även kontaktuppgifter till en bm som är terapeut om jag kände att jag behövde stöd som jag inte kunde få av henne. Jag kände liksom du att min oro var onormal. Kolla med din MVC om det finns någon sådan bm eller terapeut. Det är dock något man får betala själv och sådant är ju aldrig billigt. Efter allt det ni gått igenom förstår jag att du är mycket orolig. Jag hade lätt panik inför RUL och då har jag inte gått igenom det som du har. Önskar verkligen det fanns något jag kunde göra för att få bort din oro. Stora och varma kramar till dig.

• Sakura77

Detta - stort grattis. Ja visst är det helt overkligt när man plötsligt får ett plus.

Jenkis - hur mår du? Känns det bättre eller är det fortfarande lika jobbigt?

• Sakura77

Detta - stort grattis. Ja visst är det helt overkligt när man plötsligt får ett plus.

Jenkis - hur mår du? Känns det bättre eller är det fortfarande lika jobbigt?

• Sakura77

Jenkis skönt att höra att du blivit sjukskriven. Eller det är ju kanske synd att det behövs men hopas du förstår vad jag menar. Det är verkligen urjobbigt när det är jobbigt på jobbet samtidigt som man är orolig och nervös för sin graviditet. Hoppas du får lite avkoppling. Tänker mycket på dig och skickar styrkekramar. 

• Sakura77

bullenochgrisen. Förstår din oro och längtan. Känner verkligen igen mig. Vi lyckades på vårt första försök på Huddinge men jag var toknervös inför försöket. Med flera ivf försök i bagaget så vågade jag inte riktigt hoppas även om jag såklart gjorde det. Höll på att freaka ut när jag fick höra att vi var mottagarpar 2. Då blev jag så sjukt nervös för om vi skulle få några ägg alls. Men vi fick ägg och det lyckades. Lycka till!!! Håller tummar och tår!

• Sakura77

Stort grattis Jojjo77!!! Härligt med ett plus!! Jag hade små blödningar i början av min graviditet. Precis som Fruhn skriver så är det vanligt vid äd. Ring gynakuten/sjukhus/vårdcentral/mvc om du behöver prata med någon och ta hcg prov. Jag var inne och tog hcg prov vid ett tillfälle (tror det var vecka 5) och i vecka 10 var jag inne på ett ul pga av blödning men allt gick bra. 

Redan - 6 juni låter ju som en utmärkt dag för FET. Håller tummarna!

Helisa - härligt att det går framåt. 

stor kram till er alla

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014