Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014
Hej!
Vi har gjort äggdonation via Huddinge och har nu en fantastisk son på 4 månader. Vi hade ingen egen donator att erbjuda men om vi hade haft det tror jag vi hade valt korsdonation. Jag tror det kan vara svårt att ha en nära relation med donatorn. Känner så stor tacksamhet till den kvinna som donerade ägg till oss men tror det skulle vara konstigt att ha en relation till henne. Men det är jag. Och vi får se om vår son väljer att söka upp henne.
Angående att vår son inte har några gener från mig så var det något jag funderade mycket på före vi gjorde äggdonationen. Jag hade förlikat mig med tanken men undrade ändå om det skulle kännas konstigt om vi väl fick ett barn. Om det ändå skulle finnas en sorg. Med facit i hand kan jag säga att från den dagen jag fick ett plus på stickan så har det känts som mitt och vårt barn till 200%. Min man hade funderingar på om det skulle kännas som om han skaffade barn med en annan kvinna men alla dessa känslor försvann så fort jag fått ett plus. För mig var det en stor lycka att få gå igenom en graviditet (även om jag var toknervös under hela graviditeten).
Nu har vi en fantastisk son och jag påverkar honom varje dag. Och sedan är det ju så med likheter att man ser det man vill se. Det är flera, både av de som vet att vi gjort äggdonation och de som inte vet, som tycker han liknar mig. Och vad tusan men kan ju vara lik personer som man inte är genetiskt släkt med. Men som sagt det här med likhet känns faktiskt inte viktigt längre alls. Vår dröm om ett barn gick i uppfyllelse och det är det som räknas.
Lätt att vara efterklok men det enda jag kan tycka är synd är att vi inte satsade på äggdonation tidigare. Vi kämpade i fem år med IVF och vi vet alla hur mycket energi det tar. De hittade inget fel på någon av oss och då blir det kanske lätt att man fortsätter med försök.
kram