• machmu

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Hej alla,
    Ny i tråden. Vi har gjort ÄD, tre försök hos IVI Valencia. Funderar på att byta klinik eftersom de gjort en del missar. Är det någon som har erfarenhet av Instituto Bernabeu i Alicante? De har en Pregnancy Guarantee!?! Låter lite för bra för att vara sant. Någon som har erfarenhet eller läst något om det? Man blir så snurrig och villrådig med alla stora beslut som måste tas. 

• machmu
    Redan47 skrev 2014-11-20 12:38:31 följande:

Niumea: lycka till! Härligt, fet är ju effektivare... Behöver ju bara ta hänsyn till din cykel.

Machmu: finns det inte någon tråd m Spaniens kliniker? Jag har ingen referens att besvara din fråga. Fråga klinikerna och gör din bedömning efter det. Vad är din bakgrund/ vilka hinder att bli gravid? Det kan ju ixå påverka valet av klinik tänker jag.

Vi har kontaktat en hel del kliniker men det de säger låter ju alltid bra... Då är det bra om någon har personlig erfarenhet. Nu har vi dock titta på IREMA där kontaktpersonen pratar svenska. Det har varit stora kommunikationsproblem med IVI, i och för sig inte pga språket för det mesta, men det minskar riskerna med en svensktalande person. Vi ska fortsätta undersöka. Man går ändå lite på magkänsla. 

Jag har blivit diagnostiserad som på g mot POF, premature ovarian failure. Därför kör vi äggdonation. Alla tester mellan himmel och jord har blivit tagna (hysteroskopi, immunförsvar) och min livmoder är tydligen exemplarisk för att bli gravid så det är tid, pengar och att försöka må så bra som möjligt under tiden som gäller.

Hänger lite i Spanien-tråden också.  Cool
  • machmu
    dreamz skrev 2014-11-20 07:47:13 följande:
    Hej och välkommen! :D

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig då jag å min sambo gör via landstinget (första försöket).

Men lycka till!
    Tack! Håller tummarna för er! Alltid pirrigt inför ett försök. 
  • machmu
    xxx4 skrev 2014-11-20 21:47:45 följande:

Machmu: vi har gjort 6 misslyckade äggdonationsförsäk på just IREMA en liten klinik i spanien som i och för sig har en svensktalande kordinator men inte några garantier o stor sårbarhet i hela processen. De är billigare men i slutändan har det för vår del blivit betydligt dyrare än för många andra utan att vi fått varken barn eller någon kompensation. Känns själklart bittert o ledsamt. Nu i efterhand skulle vi självkart valt en klinik med större säkerhet eller garantier. Att få pengarna tillbaka hade inte kännt så dumt även o det viktigaste självklart är att till slut lyckas. Men pengarna behövs ju också på vägen dit.

Hej xxx4,
    Tack för input. Uppskattas! På den klinik vi använt, IVI, som jag förstått är väldigt utbredd i Spanien så finns det inga garantier alls. Vi har gjort två minidonationer (split donor cycle) där de säger att man kan få ut 4-6 ägg/gång och fått ut  5 ägg som klarat befruktning. Det kunde lika gärna varit 0 eftersom de inte garanterar något. På IREMA garanterar de 2 vid embrydonation och 4 vid minidonation. För oss är det en dröm. Men man har så klart olika erfarenheter och måste självklart agera utifrån det. Just nu lutar det åt det om inte IVI säger att de ger oss två ägg gratis för att de "klyddat" till det. Inte särskilt troligt så... :)
  • machmu
    Sthlmsthlm skrev 2014-11-21 09:45:52 följande:
    Vad är det för skillnad på minidonation och embryodonation?
    Embyodonatio: Par som behövt ägg och använt mannens sperma och sen har de befruktade ägg som inte använts åkt i frysen. När de sen bestämmer sig för att de inte vill använda embryon så kan de donera dem till ofrivilligt barnlösa som behöver ägg+ sperma.

Äggdonation: Ägg från donator. Sperma från bank eller mannen. Färskt och blir det över befruktade ägg så fryser man in resten.
  • machmu
    Jag är bara jag skrev 2014-11-23 19:07:20 följande:

Inte helt sant. Vi gör embryodonation med både donerade ägg och spermier där de gör nya embryon till varje par. Färskförsök och de embryon som blir över är endast våra. Man kan även dela med ett annat par.  Den ED du pratar om finns knappt längre för chanserna anses som rätt låga. Sen finns det ED med frysförsök där man får ta av de embryon som finns kvar av dubbeldonation och göra FET. Har vi gjort 3 stycken som inte tatt alls så därför ökar vi chansen med ET och egen donator.
    En sanning med modifikation, så som jag förstått det i alla fall. Vi som lesbiskt par behöver både donerad ägg och spermie eftersom min äggreserv är låg. Det befruktade ägget kallas embryo och det är det som sätts in. Så det blir ett embryo av det men det är inte embryot som doneras. De kan sättas in färskt ET eller frusna FET. Detta skiljer sig från embryodonation som inte går att göra färskt eftersom det är embryo som legat i frysen och "ägaren/ägarna" beslutar att de inte vill ha dem längre. De donerar då embryot istället för att de ska slängas.
    http://www.barnlangtan.com/embryodonation/

Sen såg jag att jag svarade slarvigt till Stlmstlm:
    Man kan välja en full donation (alla ägg man får ut från donatorn) eller mini-donation, även kallat split cycle, där man endast får en del av de ägg som donationen gav. På IVI säger de genomsnittligen 4-6 ägg, dock inget garanterat. Sen när de äggen befruktas är det inte säkert att de utvecklas till embryon. Så bara för att man får ut 4 ägg så innebär inte det att man kan sätta in 4 befruktade ägg. Vi har gjort två minidonationer med 8 ägg men endast 5 befruktades.
  • machmu
    xxx4 skrev 2014-11-21 23:03:24 följande:

Machmu: förstår att alla gör sina egna val o dina erfarenheter låter också jobbiga :( men vore jag er skulle jag nog ta IB som både är spansk klinik, hör sucess o garantier. Men vet inte om du gör något annat ( minidonation....?  Vet inte vad det är) än det vi gjorde äggdonation men mannens spermier. Kanske blir det på annat sätt då. Vi har inga kända problem med mig eller mannen mer än min ålder då. Har tre barn sedan tidigare men önskade ytterligare ett barn för några år sedan men då fick jag veta att mitt AMH var lågt alltså äggreserven höll på att ta slut. Allt annat har sett bra ut och min slemhinna har växt på sig fint efter behandling. Svårt att inte tänka att alla misslyckandena handlar om äggkvaliten vilket också framgår av studier o litteratur om äggdonation. Kliniken säger också att detta är ett lotteri men ett väldigt jobbigt o dyrt lotteri. Men som sagt är detta mina erfarenheter o inget som behöver gälla dig.

Vi får se hur vi gör. Försöker samla på oss en massa information och uppskatta all info och folk som delar med sig av sina erfarenheter. Vi har ställt lite krav på IVI så vi får se hur de svarar.

Jag är 34 och har inga barn sen innan och räknas nog som ung i sammanhanget men min äggreserv är låg. Har svarat bra på mediciner alla tre gånger inför ET/FET och enligt läkarna är min livmoder exemplarisk. Har tagit tusen blodprov (känns det som i alla fall) och gjort hysteroskopi. Allt ser bra ut. Vi har satt in totalt 5 embryon (2-1-2) där det tog första gången men släppte direkt igen. De andra två gångerna har varit helt negativa. 

Jag förstår inte riktigt, menar du att anledningen till att era försök inte tog är pga av låg äggkvalité från donatorn? Bara så att jag förstår dig rätt. 

Håller med om att det är jobbigt och pengarna stressar på väldigt mycket!
Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014