• xxx4

Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014

Machmu: vi har gjort 6 misslyckade äggdonationsförsäk på just IREMA en liten klinik i spanien som i och för sig har en svensktalande kordinator men inte några garantier o stor sårbarhet i hela processen. De är billigare men i slutändan har det för vår del blivit betydligt dyrare än för många andra utan att vi fått varken barn eller någon kompensation. Känns själklart bittert o ledsamt. Nu i efterhand skulle vi självkart valt en klinik med större säkerhet eller garantier. Att få pengarna tillbaka hade inte kännt så dumt även o det viktigaste självklart är att till slut lyckas. Men pengarna behövs ju också på vägen dit.

• xxx4

Machmu: förstår att alla gör sina egna val o dina erfarenheter låter också jobbiga :( men vore jag er skulle jag nog ta IB som både är spansk klinik, hör sucess o garantier. Men vet inte om du gör något annat ( minidonation....?  Vet inte vad det är) än det vi gjorde äggdonation men mannens spermier. Kanske blir det på annat sätt då. Vi har inga kända problem med mig eller mannen mer än min ålder då. Har tre barn sedan tidigare men önskade ytterligare ett barn för några år sedan men då fick jag veta att mitt AMH var lågt alltså äggreserven höll på att ta slut. Allt annat har sett bra ut och min slemhinna har växt på sig fint efter behandling. Svårt att inte tänka att alla misslyckandena handlar om äggkvaliten vilket också framgår av studier o litteratur om äggdonation. Kliniken säger också att detta är ett lotteri men ett väldigt jobbigt o dyrt lotteri. Men som sagt är detta mina erfarenheter o inget som behöver gälla dig.

• xxx4

Machmu: låter bra med dina förutsättningar o eftersom du är ung i dessa sammanhang så kommer ni säkert lyckas om du håller ut och får bra hjälp. Utgår ifrån att även mannen har dessa bra förutsättningar.  Det jag menade var att kvaliten på embryot är ytterst svårt att avgöra även för mycket skickliga embryologer då även embryon som ser helt perfekta ut kan ha defekter som gör att det inte utvecklas vidare efter insättning. Detta är nog den största utmaningen för hela äggdonationsbranschen att utveckla mer förfinade metoder för att bättre avgöra vilka emryon som leder till graviditet o barn. Det är dessutom svårt för en själv som icke yrkesman att avgöra huruvida klinikens bedömning av emryokvaliten är säker/pålitlig. Man har ju inte direkt något annat val än att gå på deras bedömning. Med en liten klinik som i vårt fall tänker jag mig att det finns en större sårbarhet i hela processen o mindre erfarenhet hos de som arbetar där.  Detta har i alla fall vi erfarit Men så klart att hade man haft tur i lotteriet så att det säkert upplevts annorlunda.

Svar på tråden Vi som gör äggdonation hösten/vintern 2013/2014